علی‌اکبر ثقفی:

اکران آنلاین، سینما ماشین و بازگشایی سینماها هیچ‌کدام به سینما کمک نکرد

۱۳۹۹/۰۶/۱۲ - ۰۹:۵۶:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۸۳۹۳
اکران آنلاین، سینما ماشین و بازگشایی سینماها هیچ‌کدام به سینما کمک نکرد
علی‌اکبر ثقفی با اشاره به عدم بررسی و تحقیق مناسب در اجرای ایده‌های مختلف برای نجات سینما در شرایط شیوع ویروس کرونا، تأکید کرد که تا امروز هیچ‌یک از ایده‌های اجرا شده نتوانست به سینما کمک کند.

علی‌اکبر ثقفی، تهیه‌کننده و کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا و تغییر شرایط زندگی شوکی جدی به همه حرفه‌ها، مشاغل و صنایع وارد کرد که سینما نیز از این قاعده مستثنی نبود و برای رفع مشکل باید با آسیب‌شناسی و کارشناسی دقیق راه‌های عبور از این شرایط سخت را پیدا کرد.

ثقفی تصریح کرد: ما برای بهتر شدن وضعیت و حمایتی نسبی از سینما ایده‌هایی مثل سینما ماشین را برای سینما خود اجرا کردیم که واقعاً در شرایطی که محیط و شرایط مناسب برای اجرای طرح سینما ماشین وجود نداشت این کار بی‌فایده بود و دیدیم که پس از اجرا شدن هم هیچ نتیجه‌ای نداشت و خیلی زود فراموش شد.

او افزود: پیش از هر چیز برای اجرای یک ایده، باید ایده مورد نظر را بررسی و تحلیل کرد و با کارشناسی دقیق آن را به مرحله اجرا برد. اکران آنلاین هم به همین شکل است، وقتی فیلم بلافاصله پس از اکران دزدیده می‌شود و رایگان در دسترس عموم قرار می‌گیرد نمی‌تواند گزینه مناسبی برای نجات سینما باشد. ما پیش از اجرای این طرح باید ساختار و ساز و کار مناسب برای اجرای این طرح را در نظر می‌گرفتیم و پس از آن فیلمسازان را به اکران فیلم‌شان در این شرایط ترغیب می‌کردیم.

کارگردان فیلم سینمایی «هلن» با اشاره به تعطیلی بلند مدت سینماها گفت: تعطیلی بلند مدت سینماها آسیبی جدی به سینما وارد کرد و پس از بازگشایی نیز با وجود اینکه فیلم‌های پر مخاطبی مثل «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف» اکران شده بودند استقبالی از سوی مردم صورت نگرفت و طبیعی بود همه بیش از هر چیز ترجیح دهند برای مراقبت از جان‌شان به سینما نروند. در این شرایط سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ هرچقدر که تلاش کند تا صاحبان فیلم‌ها را به اکران آثارشان ترغیب کند، بی فایده است.

ثقفی خاطرنشان کرد: به نظر من بیش از هر چیز سینمای ما به حمایتی ویژه از سوی سازمان سینمایی نیاز دارد و سازمان سینمایی باید تمهیدی بیندیشد که به فیلمسازان وام‌هایی پرداخت کند تا بتوانند اثرشان را تولید کرده و به همین شکل روند تولید ادامه داشته باشد و سینماگران بیکار نباشند. اکران فیلم‌ها و بازگشایی سینماها در شرایط حاضر دیگر نمی‌تواند گزینه مناسبی برای نجات سینما باشد و حاصلی جز فیلم‌سوزی ندارد.

او افزود: ما باید این نکته را هم در نظر بگیریم که همه صنایع دچار مشکل شده‌اند و هر تمهیدی در این شرایط برای نجات سینما در نظر داشته باشیم موقتی خواهد بود. من فکر می‌کنم پس از کرونا اتفاقاً میل مردم به سینما رفتن بیشتر می‌شود. به هر حال سینما رفتن در سبد فرهنگی برخی خانواده‌ها بوده که مدتی دوری از آن میلی شدید برای علاقه‌مندان ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که استقبال خوبی از فیلم‌ها صورت گیرد اما در حال حاضر نکته حائز اهمیت عبور از این بحران است.

این کارگردان با اشاره به عدم استقبال مردم از فیلم‌های سینمایی در زمان بازگشایی، گفت: متأسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی نتوانست خیال مردم از عدم ابتلا به بیماری کرونا راحت کند و مثل اکران آنلاین و سینما ماشین این ایده‌ نیز شکست خورد. باید یک گروه تحقیق و پژوهش برای آسیب‌شناسی سینما در این وضعیت تشکیل شود و این گروه با دقت بیشتری راه‌های نجات سینما در این شرایط را بررسی کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز