یادداشت هفته؛

مهران مدیری حال چه کسی را می پرسد، که حال شما را بپرسد؟

۱۳۹۹/۰۷/۱۷ - ۱۰:۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۰۶۹۹۴۶
مهران مدیری حال چه کسی را می پرسد، که حال شما را بپرسد؟
یادداشت: مجتبی احمدی دبیر سرویس فرهنگ و هنرخبرگزاری برنا:

برکسی پوشیده نیست که مهران مدیری یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین و موثر ترین چهره های تلویزیون در تولیدات سریال های هر شبی طنز است که قاعدتا با توجه به حجم ساخته هایش برای تلویزیون با  بازیگران مختلفی در این سال ها همکاری داشته است.

مهران مدیری که در طول سال ها فعالیتش برای تلویزیون سریال های هرشبی، مناسبتی،  برنامه های ترکیبی و.... را تجربه کرده است امروزه یکی از چهره های کاریزماتیک رسانه محسوب می شود که در دیده شدن و موفقیت هر پروژه تلویزیونی نقشی بی بدیل دارد او که در انتخاب تیمش بسیار هوشمند و با ذکاوت عمل می کند در ادوار مختلف بر اساس سلیقه و مذاق مخاطب روز تلویزیون انتخاب بازیگر می کند و بارها دیده ایم که بسیاری از چهره ها در آثار او به یک موفقیت نسبی و معروفیت و محبوبیت دست پیدا کرده اند.

جدا از اینکه ساخته های مهران مدیری اصولا دیده می شوند وبالطبع آثارش مخاطب پسند از آب در می آید معمولا بازیگران به سبب توانمندی مدیری در بازی گرفتن از کاراکترهای جلوی دوربین، بیشتر از نمونه های مشابه با اقبال مواجه می شوند باید گفت مهران مدیری در انعکاس اتفاقات روز جامعه در آثارش بسیار توانمند است و جدا از  هوشیاری مدیری در بازی گرفتن و استفاده خلاقه از بازیگرباید گفت در آثار مدیری بازیگران از چند جنبه دیده می شوند. 

اما اتفاقی که این روز ها در فضای مجازی دست به دست می شود و اتفاقات با بازخورد و کامنت های متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی مواجه می شود اعتراض،  گلایه و شکایت بازیگران سابق مدیری است که از او توقعاتی دارند که از چند جنبه قابل بررسی است:

 بعد از سحر زکریا، محمد شیری،  حالا نوبت به سعید پیردوست رسیده است که حداقل توقع یک احوال پرسی را از سوی کارگردانشان به زبان آورد.

 پرواضح است که روابط در دنیای سینما و تلویزیون که امروزه به صنعتی بیزینسی و هنری تبدیل شده است زمخت تر از آنی باشد که افراد از یکدیگر توقعاتی حتی منطقی داشته باشند اگرچه مشخصا رابطه مهران مدیری با عواملش در مدل و فرمی بوده است که آن ها امروز دلتنگ همکاری با این کارگردان طناز هستند اما با این حال باید پذیرفت که عناصر و فاکتور های متفاوتی در روابط حرفه ای امروز سینما موثر است.

اگر به مجموعه فعالیت های مهران مدیری در چند سال اخیر دقت کنیم متوجه خواهیم شد که او با تغییر مدیوم ( ساخت سریال برای شبکه نمایش خانگی) و تغییر ساختار ( برنامه سازی به جای سریال سازی در شبکه نسیم) و البته گاهی ساخت آیتم های نمایشی تا حدود زیادی با ساخت سریال های هرشبی تلویزیون فاصله گرفته است و عملا روند کاری او فارغ از نگاه بیزینسی اش در برنامه سازی متفاوت با قبل است و عملا این مسئله در روند کاری مهران مدیری تاثیر گذار بوده است این روزها که احتمالا افراد دیگری نیز گلایه هایشان را از مدیری رسانه ای خواهند کرد ممکن است او برای تولید آثار جدیدش به هریک از این بازیگران فکر کند و در حقیقت مدیری بر اساس آنچه در ذهنش می گذرد تصمیم می گیرد و محصول تصمیمش بر اساس بازخورد مخاطب قابل اندازه گیری است. 

اگر نگاهی گذرا به برنامه دور همی مهران مدیری داشته باشیم خواهید دید که او در هر فصل با فرمول متفاوتی چیدمان ترکیب جلوی دوربینش را انتخاب کرده است.گاه با یک تیم نمایشی، گاه با یک بازیگر و استنداپ و گاه بدون حضور بازیگر خودش به تنهایی پیش چشم مخاطبانش قرار گرفته است و این مسئله می تواند از ابعاد مختلفی در تحلیل و بررسی نمودار جذابیت و اقبال مخاطبان شبکه نسیم بررسی گردد.

فراموش نکنیم مهران مدیری جدا از طنازی و توانمندی اش بسیار باهوش عمل می کند و اصولا در انتخاب و به دست گرفتن هر پروژه ای به شدت روی حال و احوال روز مخاطبش تمرکز دارد و این مسئله روی سلیقه اش در انتخاب بازیگران به خواسته تماشاگر تلویزیون بی تاثیر نیست!

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز