گزارش ویژه هفته؛

از وعده سازمان سینمایی برای حمایت از سینمادارها تا شکایت صاحبان آثار / چرا سینمادارها با صاحبان آثار تسویه‌حساب نکرده‌اند؟

۱۳۹۹/۰۸/۰۸ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۹۲۲۰
از وعده سازمان سینمایی برای حمایت از سینمادارها تا شکایت صاحبان آثار / چرا سینمادارها با صاحبان آثار تسویه‌حساب نکرده‌اند؟
پس از تعطیلی طولانی مدت سینماها و بیکاری همه‌گیری که در سینمای ایران به وجود آمد معضلات بسیاری گریبانگیر سینما شد که تا امروز با وجود استفاده از راهکارهای مختلف اعم از اکران آنلاین و حمایت‌هایی که سازمان سینمایی وعده داد همچنان معضلات جدید‌تری را شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با طولانی شدن تعطیلی سینماها و عدم درآمدزایی سالن‌های سینما، به نظر می‌رسد مدیران سالن‌ها برای تسویه حساب با صاحبان آثار در برنامه‌ریزی‌‌های مالی‌شان دچار مشکل شده و بسیاری از سینمادارها حتی تا امروز که نزدیک به یک سال از اکران فیلم‌ها می‌گذرد با پخش‌کننده‌ها تسویه‌حساب نکرده‌ و این عدم پرداخت بدهی منجر به شکایت صاحبان آثار شده است.

به تازگی صاحبان آثار به عدم تسویه‌حساب سینماداران اعتراض کرده و سازمان سینمایی وعده داد که از سینمادارها با ارائه وامی 4 درصدی به میزان بدهی‌شان حمایت کرده تا این بدهی پرداخت شود اما با عدم پرداخت وام از سوی سازمان سینمایی این معضل هر روز ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد و امروز با توجه به تورم اقتصادی، در این یک سال بخش عمده‌ای از سرمایه صاحبان آثار از بین رفته است.

تهیه‌کننده‌های باتجربه سینما معتقدند این معضل سال‌هاست که در سینمای ایران وجود دارد و معمولاً تسویه‌حساب با صاحبان آثار خیلی دیر صورت می‌گیرد اما با شیوع ویروس کرونا و طولانی شدن زمان تعطیلی سینماها این معضل ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد و امروز شاهد هستیم صاحبان آثار سینمایی که همچنان به مبلغ فروش فیلمشان دست پیدا نکرده‌اند با انتشار بیانیه‌ای از شکایت به قوه‌قضاییه خبر دادند. در بیانیه‌ای که برای شکایت از سینماداران منتشر شده، صاحبان آثار به عدم پیگیری‌های لازم از سوی اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان نیز اشاره کرده‌اند اما محمدحسین فرح‌بخش یکی از اعضای این اتحادیه تأکید دارد که اقدامات لازم صورت گرفته است. از طرفی سینماداران نیز در توجیه شرایط به وجود آمده تأکید دارند که سازمان سینمایی به وعده‌های حمایتی خود عمل نکرده و تعطیلی طولانی مدت سینماها همه برنامه‌ریزی‌های مالی آن‌ها را بهم ریخته است.

در همین رابطه گفت‌وگویی با چند سینماگر داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

محمدحسین فرح‌بخش: عدم تسویه‌حساب سینماداران با صاحبان آثار کاری قبیح و نادرست است / اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان اقدامات لازم را انجام داده / صاحبان آثار دروغ می‌گویند

محمدحسین فرح‌بخش تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: عدم تسویه‌حساب سینماداران با پخش‌کننده‌ها کاری قبیح و نادرست است که به هیچ عنوان نمی‌توان از این کار دفاع کرد و حق کاملاً با صاحبان آثار است. آن‌ها از سال گذشته تا امروز پول فروش فیلمشان را نگرفته و ارزش این پول نسبت به زمان اکران فیلم بسیار کاهش پیدا کرده است.

فرح‌بخش تصریح کرد: حتماً اعتراض و شکایت حق صاحبان آثار است اما در بیانیه‌ای که از سوی این دوستان منتشر شده، صاحبان آثار به این نکته اشاره کرده‌اند که اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان علی‌رغم یکپارچه شدن هیچ اقدامی برای حل این مشکل نداشته است. این یک دروغ مطلق است که در این بیانیه مطرح شده چرا که اگر امروز قرار بر این شده سازمان سینمایی مبلغ فروش فیلم‌ها را به پخش‌کننده‌ها پرداخت کند و این مبلغ را به صورت وام برای سینماداران در نظر بگیرد حاصل تلاش اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان بوده است اما متأسفانه این دوستان بدون هیچ اطلاعی از اقدامات اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان، در بیانیه خود تأکید دارند که هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

او افزود: اقدامات لازم برای حل این مشکل از سوی اتحادیه صنف تهیه‌کننده انجام شده اما اگر تا امروز مبلغ فروش فیلم‌ها تسویه نشده است به مراحل قانونی اجرایی شدن این کار از سوی سازمان سینمایی برمی‌گردد که متأسفانه روند پیشروی آن بسیار کند و زمانبر است ولی مطمئناً با توجه به اینکه همه کارهای قانونی انجام شده به زودی با طی کردن آخرین مراحل قانونی مبلغ فروش فیلم‌ها با صاحبان آثار تسویه شود.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: این حمایت که از سوی سازمان سینمایی صورت می‌گیرد به این شکل است که سازمان سینمایی میزان بدهی سینماداران را با پخش‌کننده‌ها تسویه می‌کند و مبالغ بدهی هر سینمایی را به صورت وام برای آن سینما در نظر می‌گیرد که سینمادارها باید این مبلغ را به مرور پرداخت کنند.

علی سرتیپی: طولانی شدن زمان تسویه حساب سینماداران با پخش‌کننده‌ها معضل جدیدی نیست / حق با صاحبان آثار است

علی سرتیپی تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: اعتراض صاحبان آثاری سینمایی که از سال گذشته تا امروز هنوز پول فروش فیلم‌شان را دریافت نکرده‌اند اعتراضی منطقی و به‌جا است و حرفی که می‌زنند را کاملاً قبول دارم. پول‌ فروش فیلم‌هایشان باید خیلی زودتر از این‌ها به آن‌ها پرداخت می‌شد و امروز نسبت به زمان فروش فیلم‌ها ارزش این پول کمتر شده است.

سرتیپی تصریح کرد: این معضل از گذشته تا امروز در سینمای ایران وجود داشته و مربوط به امروز و یک یا دو سینما نیست اما در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا این معضل ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده و می‌بینیم که کار به شکایت از سینماداران رسیده است.

او افزود: دلیل اصلی گسترده شدن این معضل به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی طولانی مدت سینماها برمی‌گردد که وضعیت معیشت سینمادارها و حتی سینماگران را بسیار وخیم کرده است اما دومین عامل شکل‌گیری این وضعیت به عدم حمایت سازمان سینمایی برمی‌گردد. قرار بود سازمان سینمایی طبق قولی که داد با در نظر گرفتن وامی برای سینماداران به حل شدن این معضل کمک کند اما متأسفانه تا امروز هیچ اتفاقی نیفتاده و سازمان سینمایی هیچ کمکی برای حل این مشکل نکرده است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «رحمان 1400» در پایان اظهار داشت: امیدوارم بیانیه سینماگرانی که به عدم تسویه حساب فروش فیلم‌هایشان از سال گذشته تا امروز اعتراض دارند تمهیدی برای این وضعیت اندیشیده شود و این مشکل که از گذشته تا امروز در سینمای ما وجود دارد حل شود و دیگر شاهد تکرار این اتفاق نباشیم.

مهدی فخوری: انجمن سینماداران در پرداخت بدهی سینمادارها کوتاهی کرده / هیچ حمایتی از سازمان سینمایی صورت نگرفت

مهدی فخوری مدیر سینما اریکه ایرانیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سینما اریکه ایرانیان از ماه‌ آبان، آذر و دی ماه سال گذشته بدهی‌هایی داشته که ما حدود سه ماه پیش این بدهی‌ها را پرداخت کردیم اما این پول به حساب انجمن سینماداران واریز شد و به نظر می‌رسد انجمن نسبت به پرداخت این بدهی‌ها اقدامی نکرده است.

فخوری تصریح کرد: ما پس از اعتراض صاحبان آثار نسبت به عدم تسویه حساب سینماداران مبلغ بدهی را با فاکتور به انجمن پرداخت کردیم اما طبق تماسی که چند پخش‌کننده با سینما داشته‌اند نسبت به عدم پرداخت بدهی اعتراض داشته‌اند و از این تماس‌ها من به این نتیجه رسیدم که به نظر می‌رسد انجمن سینماداران همچنان پول را پرداخت نکرده است.

او افزود: این مشکل پیش‌تر وجود نداشت و ریشه چنین معضلی را در شیوع ویروس کرونا می‌دانم. من شخصاً حدود 8 ماه است که بیکار هستم و در این 8 ماه فقط در ماه تیر 28 روز سینمای اریکه ایرانیان باز بود که هیچ استقبالی صورت نگرفت و فکر می‌کنم در این شرایط اگر تصمیم به بازگشایی بگیریم باز هم هیچ استقبالی صورت نمی‌گیرد. اکثر فیلم‌های خوبی که انتظار داریم در این شرایط بتوانند اکران موفقی داشته باشند میلی به اکران ندارند و فیلم‌هایی که بر پرده سینماها می‌روند نیز فروش چندانی ندارند.

مدیر سینما اریکه ایرانیان در پایان تأکید کرد: سازمان سینمایی در این مدت بارها وعده حمایت از سینماها داده که متأسفانه هیچ اتفاقی نیفتاده و تا امروز به ما فقط 10 بسته ماسک و 100 ژل دست داده شده است. متأسفانه خبری از وام 4 درصدی که وعده داده شده بود نیست. من از چند همکار در سینماهای دیگر نیز پرسیدم و آن‌ها نیز هیچ مبلغی به عنوان وام حمایتی دریافت نکرده‌اند. البته من از همه سینماهای کشور خبر ندارم و باید بگویم که برای سینمای ما و چند سینمای دیگر که جویا شدم فعلاً هیچ حمایتی از سوی سازمان سینمایی صورت نگرفته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز