«طراحی فراگیر» الگویی برای بهبود کیفیت زندگی

۱۳۹۹/۱۰/۰۷ - ۱۰:۳۶:۲۴
کد خبر: ۱۱۱۰۲۵۱
«طراحی فراگیر» الگویی برای بهبود کیفیت زندگی
« محمد آسیابانی» در برنامه «سیم و زر» یکشنبه ۷ دی ماه به نقد و بررسی کتاب طراحی فراگیر، دستیابی به محیط های جهان شمول می پردازد.

به گزارش برنا، در برنامه «سیم و‌زر» امروز  کتاب طراحی فراگیر،دستیابی به محیط های جهان شمول نوشته ادوارد استاینفلد و جوردانا ال مایسر و ترجمه سعید کاردار، مریم پیرهادی، مانا پیرهادی و علی سروش راد معرفی می شود

این کتاب توسط اساتید برجسته معماری نوشته شده است؛ نویسنده اول این کتاب پرفسور ادوارد استاینفلد مؤسس مرکز ایده (IDeA) در کشور آمریکا، در ۵۰ سال تجربه کاری خود، تحقیقات بی‌شماری انجام داده و هزاران دانشجو در زمینه‌های مرتبط با رویکرد طراحی فراگیر تربیت کرده‌ است. او بیش از ۱۰۰ کتاب و ۳ اختراع به نام خود ثبت کرده‌ است. بسیاری از تالیفات او در زمینه‌های طراحی دسترس‌پذیر و فراگیر مرجع اصلی به‌شمار می‌روند. پروفسور استاینفلد به عنوان مشاور دولت آمریکا نیز فعالیت کرده و همچنین مدیریت پروژه‌های تحقیقاتی و اجرایی متعددی را برعهده‌ داشته است. او در این زمینه جوایز معتبر بسیاری را نیز دریافت کرده‌ است.

«طراحی فراگیر، دستیابی به محیط‌های همه‌شمول» منبعی مهم برای معماران، طراحان داخلی، برنامه‌ریزان شهری، معماران منظر، طراحان محصولات و تمامی افرادی که به رویکردهای دسترس‌پذیری و طراحی فراگیر علاقه‌مند هستند، محسوب می‌شود. همچنین این کتاب مرجع اصلی تدریس دوره‌های آموزش طراحی همه شمول، در مرکز طراحی فراگیر و دسترسی به‌ محیط (IDeA) در دانشگاه بوفالو است. از مزیت گذراندن دوره‌های طراحی فراگیر با مرجعیت این کتاب، برای معماران ایالات‌متحده دریافت ۱۵ اعتبار CEU است.

طراحی فراگیر به‌عنوان یک الگوی فراگیر، سبب تکامل طراحی برای بهبود کیفیت زندگی هر شهروند در این جهان می‌شود. طراحی فراگیر، راهکارهای طراحی با مزایایی برای همه است.

برنامه «سیم وزر» که به نقد کتاب اختصاص دارد هر هفته با حضور نویسنده و مترجم کتاب های حوزه های مختلف و همچنین یک منتقد مرتبط با حوزه اختصاصی کتاب مورد نظر، پخش می شود و محمد آسیابانی به عنوان کارشناس مجری برنامه این هفته با مانا ‌پیرهادی یکی از مترجمین این اثر گفت و گو می کند.

این کتاب در سه بخش اساسی سازمان یافته است. بخش اول، ایجاد پایه و منطق برای الگوی طراحی فراگیر است. این امر شامل مفهوم مانع، کمبودهای طراحی فراگیر، تحول و اعمال طراحی فراگیر است. در ادامه بخش اول با بهره‌گیری از جمعیت‌شناسی، روندی را که به تصویب این مفهوم منجر شد، نشان می‌دهد. بخش دوم این کتاب، خلاصه‌ای از سه پایگاه دانش را در زمینه اعمال طراحی فراگیر نشان می‌دهد. این طراحی برای عملکرد انسان، طراحی برای بهداشت و سلامت و طراحی برای مشارکت اجتماعی است. آخرین بخش از کتاب، خلاصه‌ای از شیوه‌های طراحی فراگیر را در طیف گسترده‌ای از موضوعات، فراهم می‌کند. این فصل‌ها در اماکن عمومی، مسکن، اصلاحات خانه، طراحی داخلی، طراحی محصول و حمل‌ و نقل بررسی می‌شود. از ساختار این کتاب، می‌توان در دوره‌های آموزش طراحی فراگیر استفاده کرد.

برنامه «سیم و زر» با تهیه کنندگی فریده گودرزی و اجرای کارشناسی محمد آسیابانی و گویندگی فاطمه اسحاق تبار ساعت ۱۳:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز