پیشکش بهاری رادیو فرهنگ؛

نوای «ای بهار من » از کاروان شعر و موشیقی به گوش می رسد

۱۴۰۰/۰۱/۱۰ - ۰۹:۲۳:۲۶
کد خبر: ۱۱۵۷۶۷۱
برنامه شماره ٢٦۸ باکاروان شعر و موسیقی سه شنبه١٠ فروردین ماه به پخش و بررسی تصنیف «ای بهار من» ساخته علی تجویدی اختصاص دارد.

به گزارش برنا، « ای بهارمن»  شعری از  منیر طه  است که علی تجویدی ان را آهنگسازی کرده است و در برنامه « با کاروان شعر و موسیقی» رادیو فرهنگ شناسنامه این اثر بررسی می شود.

علی تجویدی در سال ۱۲۹۸ در تهران خیابان ری به دنیا آمدوی از همان اوان کودکی زیر نظر مستقیم پدرش هادی خان تجویدی که خود هنرمندی بزرگ و از شاگردان ممتاز کمال الملک و اولین استاد مینیاتور در ایران بود، قرار داشت.چون پدر علاوه بر نقاشی و مینیاتور با موسیقی هم آشنایی داشت و تار را نزد درویش فرا گرفته بود و آن را می‌نواخت، کم کم علی را با این ساز آشنا کرد.علی تجویدی پس از چندی به کلاس استاد ابوالحسن خان صبا رفت و مدت 8 سال نزد ایشان به آموختن ویلن و سه تار همت گمارد و بنا به توصیه صبا برای تکمیل تکنیک نواختن ویلن و آشنایی با موسیقی غرب، چند سالی را نزد ملیک آبراهیمیان و بابگن تامبرازیان رفت.تجویدی پس از آن برای تکمیل هنر موسیقی چندین سال به مطالعه در زمینه  هارمونی و ارکستراسیون نزد هوشنگ استوار پرداخت.

از آنجا که موسیقی ایرانی با ادبیات فارسی و فلسفه و عرفان شرق بستگی کامل دارد و رشته تحصیلی او هم در زمینه ادبیات فارسی بود لذا در کنار کار موسیقی ایرانی از مطالعه کتب در این زمینه غفلت نورزید و ضمن آموزش در خدمت استاد ابوالحسن خان صبا، در کنار ایشان به تعلیم شاگردان پرداخت.

علی تجویدی بحق یکی از بزرگترین آهنگسازان معاصر این سرزمین است که شاهکارهای بیشماری در پهنه هنر موسیقی از خود به یادگار بر جای نهاده، ترانه‌های پرآوازه و دلنشین او که در آرشیو برنامه‌های گلها ضبط و نگاهداری شده یکی از میراث های گرانبهای هنر این مرز و بوم است.

علی تجویدی نوازنده برجسته ویلن پس از 5 سال تحمل رنج بستر بیماری، سرانجام اسفند سال 1384 در منزل خود درگذشت.

« ای بهارمن» از ساخته های وی درچهارگاه اجرا شده و در آمد آن چهارگاه است و بعد در ادامه در گوشه های زابل ،مخالف، مویه ،مغلوب خوانده شده است.

در ادامه این برنامه صحبت های منیرطه شاعر این اثر درباره خودش پخش می شود.

منیر طه اولین زنی است که در ایران به ترانه سرایی پرداخت. قبل از او شاعران ‌ناموری چون عارف و بهار و رهی و نواب صفا درترانه سرایی ایران صاحب نام و نشان بودند، اما نام هیچ زنی در‌این دفتر دیده نمی‌شد و این منیر بود که در پرتو استعداد و قریحة سرشار و دانش برتر و ذوق به موسیقی، پیش‌آهنگ مشارکت زنان در ترانه ‌سرایی شد و آثار ارزشمندی به وجود آورد‌ که درتاریخ موسیقی ایران همواره به یاد خواهند ماند.

منیر نخستین ترانه را در چهارده سالگی بر روی نخستین آهنگ استادش علی‌تجویدی به نام «شب مهتاب» نوشت و این ترانه را با نام شهرزاد با گروه موسیقی تجویدی، به همراهی آواز حسین قوامی (فاخته‌ای) در رادیو خواند. سپس ترانه های دیگر بر دیگر آهنگ های استاد نوشت‌ که بهرام سیر، امین الله رشیدی و رومی خواندند. در دورة دانشکده ترانه های متفاوت تری نوشت که در برنامه گلها اجرا شد. او در برنامة گلهای رنگارنگ با آهنگساز ترانه ها علی تجویدی و خوانندگان طراز اولی‌ چون بنان  همکاری کرد. 

تصنیف « ای بهارمن» را علیرضا عطایی بازخوانی کرده و با تنظیم باربد زارع در برنامه « باکاروان شعر و موسیقی» رادیو فرهنگ پخش می شود.

برنامه « با کاروان شعر و موسیقی » هرروز ساعت ۱۲:۳۰تهیه کنندگی « یلدا احتشامی» و اجرای « مریم واعظ پور» روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز