علی‌اکبر نجفی تهیه‌کننده سینما:

با اختصاص اکثر بودجه سریال برای یک یا دو بازیگر مخالفم

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۶۴۳
با اختصاص اکثر بودجه سریال برای یک یا دو بازیگر مخالفم
علی‌اکبر نجفی تهیه‌کننده سریال‌های «ممنوعه» و «گلشیفته» با اشاره به اینکه در تعیین بودجه سریال‌های شبکه نمایش خانگی اختصاص آن به بخش‌های مختلف مشخص نمی‌شود، تأکید کرد که با اختصاص اکثر بودجه سریال برای یک یا دو بازیگر مخالف است.

علی‌اکبر نجفی تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: دستمزدها در شبکه نمایش خانگی بر اساس مدت زمان تولید بالا می‌رود و گرانی که امروز بر همه چیز حاکم شده نکته دیگری است که بر دستمزدها نیز تأثیر گذاشته و طبیعتاً دستمزدها نیز در شبکه نمایش خانگی بالا رفته است. به نظر من سینماگران در تولیدات خود همچنان می‌توانند از ستاره‌ها به راحتی استفاده کنند چرا که زمان تولید آثار در سینما به مراتب از شبکه نمایش خانگی کمتر است و طبیعی است که دستمزد نیز در آن‌جا کمتر باشد.

نجفی خاطرنشان کرد: درباره این موضوع و میزان دستمزدهایی که در شبکه نمایش خانگی داده می‌شود اغراق‌هایی نیز صورت گرفته و واقعیت این است که پشت دستمزدها منطق‌هایی هم وجود دارد. وقتی یک پروژه قرار است کلید بخورد و سریالی در شبکه نمایش خانگی تولید شود قبل از هر چیز یک برآورد بودجه برای آن صورت می‌گیرد و یک پیشنهاد مالی وجود دارد و تهیه‌کننده و کارگردان به نتایجی می‌رسند که مثلاً می‌گویند سریالی که قرار است ساخته شود را با سرمایه‌ای مشخص خواهند ساخت و سرمایه‌گذار هم ممکن است با آن‌ها به توافق برسد و مبلغ مورد نظر را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

او افزود: پس از این توافق ممکن است تولیدکنندگان تصمیم بگیرند بخش اعظمی از بودجه را برای حضور یک یا دو بازیگر هزینه کنند. من با این رویکرد مخالفم و به نظرم نباید اکثر بودجه یک اثر برای دو یا سه بازیگر صرف شود. من با این رویکرد مخالفم و باید یک توازن در میزان دستمزدها وجود داشته باشد.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: امروز VODها نیز سرمایه‌گذار شده‌اند و در توافقاتشان با تولیدکنندگان معمولاً مسائل مختلف را مطرح می‌کنند و معمولاً در قراردادها تهیه‌کننده و کارگردان متعهد می‌شود که اثرش را با کیفیتی مطلوب و بازیگرانی که مشخص شده‌اند تولید کند که در غیر اینصورت تغییراتی در بودجه اعمال می‌شود یا به طور کل توافقی صورت نمی‌گیرد. در واقع پلتفرم‌ها در مقام سرمایه‌گذار برای تولید یک اثر بودجه‌ای را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند اما مشخص نمی‌کنند که به بازیگر نقش اصلی چقدر پول بدهند یا به دیگر عوامل چقدر دستمزد تعلق بگیرد؛ این تهیه‌کننده است که تصمیم می‌گیرد بودجه‌ای که در اختیار دارد را در چه زمینه‌هایی هزینه کند و از طرفی عوامل مختلف فیلم تمام تلاش خود را هنگام تنظیم قرارداد به کار می‌برند که بیشترین دستمزد را بگیرند.

تهیه‌کننده سریال «ممنوعه» تأکید کرد: برخی دستمزدهای بالایی که در شبکه نمایش خانگی مطرح می‌شوند حاصل اشتباهاتی است که تولیدکنندگان بر اثر بی تجربه بودن مرتکب می‌شوند. به عنوان مثال یک سریال که قرار بوده دو ماهه ساخته شود تولیدش سه ماه به طول می‌انجامد و از آنجا که قراردادها معمولاً با دستمزد ماهانه تعیین می‌شوند تهیه‌کننده مجبور است دستمزد بالاتری به عوامل از جمله بازیگران بدهد. حتی در برنامه‌ریزی برای تصویربرداری نیز با اشتباهات زیادی عمل می‌کنند و به عنوان مثل همان روزهای ابتدایی شروع کار از بازیگران گرانقیمتشان استفاده می‌کنند در حالیکه به نظر من بهتر است در ابتدا کار را با گروه بازیگران ارزان‌تر شروع کرده و در ادامه بازیگران گران‌تر را به گروه اضافه کرد.

این تهیه‌کننده در ادامه درباره تأثیر بازیگران مطرح و ستاره‌ها در فروش بالای آثار شبکه نمایش خانگی گفت: اگر کیفیت سریال بالا باشد و حضور بازیگران مطرح نیز در فروش تأثیرگذار باشد تا پلتفرم‌ها بتوانند بازاریابی بهتری داشته باشند، قطعاً از حضور بازیگران ستاره و مطرح استقبال می‌کنند اما به نظر من امروز آنچه که برای مخاطبان می‌تواند الویت باشد قصه و فیلمنامه‌ جذاب است و بعد کارگردانی و پس از آن بازیگران هستند که در اولویت قرار می‌گیرند.

او افزود: به عنوان مثال برای تعریف یک نمونه موفق در این زمینه می‌توان به سریال «زیر خاکی» اشاره کرد که از تلویزیون پخش شد. این سریال در روایت و کارگردانی نمونه‌ای بی‌نظیر در تلویزیون ما بود که مورد استقبال هم قرار گرفت و در وهله دوم بازیگرانش نیز فوق‌العاده بودند. ژاله صامتی، گیتی قاسمی و پژمان جمشیدی در این سریال درخشیدند و در فصل دوم آن جای خالی گوهر خیراندیش و هادی حجازی‌فر را به هیچ‌وجه احساس نکردیم و این می‌تواند نمونه و الگوی بسیار خوبی برای تولیدکنندگان آثار مختلف در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی باشد. قطعاً میزان استقبال مخاطبان از سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی یک اولویت است و پلتفرم‌ها معمولاً در قراردادهایشان اینگونه مطرح می‌کنند که اگر یک سریال با استقبال روبرو شد فصل بعد هم ساخته می‌شود و برای همین هم تولیدکنندگان سعی دارند قابلیت‌های جذب مخاطب را بالا ببرند تا سریالشان مورد توجه قرار بگیرد.

نجفی در ادامه اظهاراتش درباره ورود چهره‌های جدید بازیگری به سینما و شبکه نمایش خانگی تأکید کرد: چهره‌های جدید به مرور در شبکه نمایش خانگی نیز به این عرصه وارد می‌شوند. هومن سیدی در سریال «قورباغه» از چهره‌های جدید آموزشگاه خودش استفاده کرده و در سریال «میدان سرخ» و «زخم کاری» نیز چهره‌های جدیدی دیده می‌شوند. منوچهر هادی نیز از هنرجوهای آموزشگاه خود در آثارش استفاده کرده است. این افراد که به تازگی وارد این عرصه شده‌اند به مرور خودشان باید با تقویت خود در حرفه بازیگری مسیری که به بازیگری حرفه‌ای تبدیل شدن ختم می‌شود را طی کنند.

او در پایان اظهار داشت: باید برای استفاده از چهره‌های جدید در تولید یک سریال هنگام پلن‌ریزی بهتر است حضور چهره‌های جدید را هم در نظر بگیرند. تلویزیون با توجه به بودجه اندکی که دارد شاید از چهره‌های مطرح چندانی نتواند استفاده کند و در این رسانه چهره‌های جدید را بیشتر می‌بینیم اما در همین سریال «زیر خاکی» هم چهره‌های مطرحی استفاده شدند که فکر می‌کنم عوامل تولید بخش اعظمی از بودجه را صرف دستمزد بازیگران کرده باشند. به هر حال نتیجه‌ای که از تیم تولید «زیر خاکی» حاصل شده است خوشبختانه بسیار رضایت‌بخش بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز