نگاهی به "باران خوانی و "عروسی در روستای چنشت" در هفت اورنگ

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۱۴:۴۸:۵۴
کد خبر: ۱۲۰۳۶۰۴
نگاهی به باران خوانی و عروسی در روستای چنشت در هفت اورنگ
کارشناس فرهنگ مردم در برنامه هفت اورنگ عصرگاهی امروز ۱۶ تیرماه، به بررسی موضوع چرایی ثبت ملی "باران خوانی" و "عروسی در روستای چنشت" شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی می پردازد.

به گزارش برنا؛ برنامه "هفت اورنگ" امروز در بخش عصرگاهی به میراث ناملموس  آداب و رسوم و آیین های اقوام اشاره دارد و در بخش اول برنامه، به موضوع ثبت ملی آیین باران خوانی در استان خراسان جنوبی پرداخته می شود.

یکی از موضوعات قابل بررسی در ادب عامه پیشگویی مردم درباره پدیده های گوناگون است؛ از آنجا که آب و هوا یا اقلیم نقش اساسی در زندگی بشر دارد و می تواند نحوه فعالیت و شیوه زندگی مردم را تعیین کند، بخشی از باورهای عامیانه هر سرزمین به پیش بینی وضع هوا اختصاص یافته است. با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی از اقلیمی خشک و بیابانی برخوردار است و غالبا با خشکسالی و کمبود باران مواجه است، بخشی از باورهای عامیانه مردم مربوط به درخواست باران و به عبارت دیگر باران خواهی است.

در بخش دیگر برنامه، ثبت ملی عروسی چِنِشت در شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی بررسی می شود.

مراسم عروسی در روستای چنشت سربیشه که در نوع خود در کشور دیدنی و زیبا است ،روستای چنشت یکی از روستای هدف گردشگری خراسان جنوبی بوده که به دلیل پوشش خاص مردم این منطقه به سرزمین رنگ‌ها معروف است.

این روستا به دلیل ویژگی‌های فرهنگی همچون پوشاک سنتی، غذاها، موسیقی سنتی، بازی‌ها، مراسمی همچون ازدواج، تولد و مرگ بسیار شاخص در استان است و از همین رو جزو روستاهای جذاب منطقه به حساب می‌آید.

در برنامه "هفت اورنگ"، فریبا کاهانی؛ کارشناس ثبت میراث معنوی، مردم شناسی و کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی به بررسی آداب و رسوم اقوام ایرانی می پردازد.

هفت اورنگ را ساعت ۲۱:۰۰ از رادیو فرهنگ بشنوید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز