گزارش هفته؛

مجریانی که مجری نیستند!

۱۴۰۰/۰۶/۱۸ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۱۰۰
مجریانی که مجری نیستند!
مدت ها است در گزارش های مختلف به موضوع فعالیت چهره های مختلف هنری در مقام مجری می پردازیم. به هرحال باید گفت این اتفاق اگرچه در حالت عادی قابل دفاع است و از زوایای مختلف می شود آن را توجیه کرد اما شاید ندانیم که به واسطه حضور فوتبالیست ها، خوانندگان و بازیگران سینما و .... در حوزه اجرا بسیاری از مجریان با سابقه تلویزیون امروز بی کار هستند و این مسئله اتفاقی است که نمی توان از کنار آن به سادگی گذشت با تعدادی از مجریان چهره های سرشناس موضوع را بررسی کرده ایم.

محمد رحمان نظام اسلامی: در هر حرفه ای که باشید می توانید مجری شوید!/همیشه امکان خطا وجود دارد اما رفته رفته اوج بگیرید

محمد رحمان نظام اسلامی درباره چند و چون کار مجری گری و اینکه آیا ورود افراد سلبریتی از جمله خواننده، فوتبالیست و ورزشکار به حوزه اجرا درست است یا غلط به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: به نظر من مشکلی ندارد و این اتفاقی است که در خیلی از کشور های دنیا رخ می دهد.

او در این خصوص که چرا مردم این قضیه را نقد می کنند بیان کرد: به خاطر تابو ها و عادت های فرهنگی است که صدا و سیما سال ها طراحی کرده است و این فرهنگ جا افتاده است که مجری ها باید حتما از یک تیم خاص باشند اما اینگونه نیست و مجری  ها می توانند متنوع باشند.

بسیاری از مجری های مطرح خارجی هستند که به صورت انحصاری کار اجرا انجام می دهند و حتی بسیاری از هنرپیشه ها، خواننده ها و حتی چهره های سیاسی نیز هم مشغول حرفه خود هستند و به مجری گری هم می پردازند.

نظام اسلامی در این خصوص که اجرا کار تخصصی است و سختی هایی را به همراه دارد آیا هنرمندانی که در شاخه های دیگر به راحتی وارد عرصه اجرا می شوند چقدر امکان دارد در این مسیر موفق باشند تصریح کرد: قطعا به پای کیفیت فردی که تخصص در حوزه اجرا دارد نخواهد رسید ولی بستگی به تفاوت های فرهنگی کشور های مختلف دارد شاید به این خاطر باشد که فرهنگ و هنر در کشور ما آن بعد کامل را ندارد ولی در بسیاری از کشور های دنیا بازیگران خارجی سینمای هالیوود در طول زندگی و تحصیلات اولیه شان هم موسیقی خوب یاد گرفته اند و توانایی اجرا و ادبیات دارند و تقریبا می توان گفت یک بازیگر توانایی بالقوه در حوزه های دیگر هنر هم دارد البته نه کامل اما تا حدودی این امکان وجود دارد.

در فرهنگ ایران چون همیشه هر چیزی تخصصی تر بوده است و شاخص های انحصاری خودش را داشته است شاید هنوز بازیگر ها و خواننده های ما نتوانند به طور کامل موفق و کاربلد باشند.

چنین چیزی برای مردم پذیرفته نیست از این جهت که مجری ها همیشه از یک کانال خاص بوده اند و اکنون که شبکه های زیادی روی کار آمدند و مجری ها مدام تغییر می کنند باعث شده تا مخاطب نتواند ارتباط کاملی را با سبک جدیدی از اجرا و مجری گری بر قرار کند.

بهروز تشکر: تمامی شبکه های تلویزیون را سلبریتی ها از بازیگر تا ورزشکار پر کرده اند/ ما با تمام فراز و نشیب ها به این عرصه ورود کردیم، راحت از کنار ما عبور نکنید!

بهروز تشکر درباره چند و چون کار مجری گری و اینکه آیا ورود افراد سلبریتی از جمله خواننده، فوتبالیست و ورزشکار به حوزه اجرا درست است یا غلط به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: همیشه حضور در صدا و سیما چه تلویزیون و چه رادیو یک آرمان دست نیافتنی بوده است و برای رسیدن به آن باید هفت خوان رستم را رد می کردیم و هنوز هم حضور در این محیط ها سرمایه های مادی و معنوی محسوب می شوند. درواقع ما از خیلی مراحل گزینش و آموزش عبور کردیم تا تبدیل به مجری شویم و آن هم به اندازه ای که بتوانیم نزد مردم مقبولیت و در اجرا نیز توانایی کافی داشته باشیم و به همین وسیله اجازه داشته باشیم جلوی دوربین های تلویزیون بایستیم و اجرا کنیم و پیام های مورد نظر را در ضمیر ناخودآگاه مردم منتقل کنیم. این ها مراحلی است که یک مجری باید طی کند.

در روز های خاص و ویژه مانند مناسبت ها مجریان هستند که معمولا با دستمزد اندک در سرما و گرما جلوی دوربین زنده تلویزیونی می ایستند و از همه توانمندی ها استفاده می کنند برای اینکه اهداف تلویزیون تحقق پیدا کند. این مجریان از دل مردم هستند که برخی از آن ها چهره و برخی دیگر صدای مناسب و اندکی افراد دیگر استعداد دارند و میزان فراگیری شان بالا بوده است و تعهد و انضباط دارند که با آزمون های سخت به تلویزیون آمده اند و به مجری شده اند که چنین چیزی واقعا جای افتخار دارد. در همین راستا پای برخی از سلبریتی ها به این حوزه باز می شود  و خداوکیلی و با قاطعیت تمام هیچ نشانه ای از شرایط بالا را ندارند و تنها بر اتکا به شهرتی که در حوزه های هنری کسب کرده اند با دستمزد های چند صد میلیونی یک شبه ره صد ساله را می روند و پر مخاطب ترین و پر بیننده ترین ساعت های تلویزیون را به اشغال خود در می آورند.

این مجری ادامه داد: من فکر می کنم در حال حاضر مدیران تلویزیون از کارگزاران فضای مجازی که پول های بادآورده و بی حساب کتاب را پای سلبریتی ها می ریزند پیروی می کنند.

تلویزیون در حال حاضر اینگونه است که در هر شبکه ای یا بازیگران هستند یا خواننده ها و یا فوتبالیست ها حضور دارند. راستش پیشنهاد من این است که به یک کدام از این هنرمندان برنامه زنده سپرده شود تا اجرا کنند یا اینکه به آن ها بگویند که نیم ساعت و یک تنه برنامه را به دست بگیرند آن وقت معلوم می شود که این افراد توانایی مجری گری را دارند یا خیر؟

راستش سرمایه سازی اصلا شایسته مدیران تلویزیون ما نیست که مسئولیت خطیر دانشگاه عمومی را به این آقایان سپرده اند. من فکر می کنم مدیران ما دنباله روی از سرمایه سالاران می کنند و چنین چیزی آفت تلویزیون شده است و عده ای خاص و صاحب قدرت به هر قیمت از آن ها حمایت می کنند و این گروه آنقدر دست و بال این افراد را بازگذاشته اند که در انتخاب عرصه فعالیتشان آزادی مطلق دارند.

او در این خصوص که هنرمندان شاخه های مختلف عرصه هنر که به راحتی وارد اجرا می شوند چقدر امکان دارد در این مسیر موفق باشند بیان کرد: اگر موفق شده بودند حد اقل یک برنامه زنده برای اجرا به آن ها تعلق می گرفت. در روز های اولیه عید رضا صادقی با قاطعیت تمام اعلام کرد و گفت که به درد مجری گری نمی خورد و این دست مریزاد دارد چرا که خود تجربه کرد و شاهد بود که برنامه تلویزیونی و اجرا آن چیزی نیست که می بینیم. اگر به برنامه هایی که سلبریتی ها اجرا کرده اند توجه داشته باشیم و آن را ببینیم متوجه خواهیم شد که همه آن ها به صورت ضبط شده اجرا کرده اند و درست مانند دنیای بازیگری جملاتشان ادیت و منتاژ می شود.

در پایان امیدوارم در این حوزه فقط از افراد کاربلد استفاده کنند.

محمد نظری: مجریان و سلبریتی هایی که به حرفه های دیگر رو آورده اند به دلیل تعویض و شاخه به شاخه شدن متضرر می شوند

محمد نظری درباره چند و چون کار مجری گری و اینکه آیا ورود افراد سلبریتی از جمله خواننده، فوتبالیست و ورزشکار به حوزه اجرا درست است یا غلط به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت:من به شدت موافق تخصصی کار کردن هستم و برای اینکه شاعبه ای ایجاد نشود و سو تفاهمی به وجود نیاید نمی خواهم فقط در مورد سلبریتی هایی که به عرصه اجرا وارد شده اند بگویم بلکه می خواهم در خصوص مجریانی که به عرصه ی بازیگری و خوانندگی وارد شدند هم حرف بزنم به نظر من این تداخل در عملکرد باعث سردرگمی مخاطب خواهد شد. ما مجریان به نامی را داشتیم که به عرصه بازیگری وارد شدند، خوانندگی کردند و برای تیزر ها خواندند و اکنون از آن ها هیچ نامی نیست.

متاسفانه مدیران رسانه در یک مقطع و با یک باور غلط و نا آگاهانه حجم قابل توجهی از بازیگران سینمایی را به عرصه اجرا وارد کردند راستش مخاطب یک فرد متخصص در عرصه رسانه نیست و متوجه نمی شود که یک بازیگر برای گفتن یک پلاتوی یک دقیقه ای 50 بار فیلمبرداری را کات می دهد و یک پلاتو را با 10 منتاژ ضبط می کنند تا بتوانند یک آیتم کوتاه یک دقیقه ای را روی آنتن اجرا کنند.

حضور این بازیگران در عرصه اجرا ممکن بود در تایم کوتاه مدتی خوشایند باشد اما در دراز مدت هیچ کدام از آن ها با وجود اینکه ادعا می کردند چراغ تلویزیون را روشن نگه داشتند نتوانستند  ماندگار شوند.

او ادامه داد: در این چند ماه گذشته ورود تعدادی از خوانندگان به این عرصه دقیقا حکایت مشابه حضور بازیگران در عرصه اجرا را دارد.

همان طور که من نمی توانم یک بازیگر خوب شوم مطمئنا یک بازیگر هم نمی تواند تبدیل به یک مجری خوب شود چرا که این ها هر کدام ظرفیت های جداگانه ای است که دانش جداگانه ای را به همراه دارد. یک مجری برای گفت و گو در یک برنامه اجتماعی نیاز به سطح بالای معلومات عمومی دارد.

او افزود: ما در اجرا همه را یکسان نمی دانیم به طور مثال دوغ و دوشاب را یکسان نمی دانیم به همین دلیل در عرصه اجرا از بین 10 مجری ممکن است با 4 نفر از آن ها ارتباط خوب بر قرار  کنیم برای اینکه باور داریم که آن مجری درک و فهم بالایی دارد و به موقع سکوت می کند و درست و سوالات خوبی می پرسد و خیلی خوب می تواند حق مطلب را ادا کند.

اگر تصور کنیم یک بازیگر فقط به صرف اینکه چهره است قصد دارد به تلویزیون بیاید و در مورد یک موضوع اجتماعی صحبت کند مسلما نمی تواند موفق باشد و آن ارزش و جایگاهی که تصویر او دارد شاید برای یک برنامه کوتاه مدت یک ماهه یا دو ماهه در یک برنامه تلویزیونی جاذب باشد اما در دراز مدت نمی تواند ابزاری برای موفقیت او به حساب بیاید.

دکتر نظری در این خصوص که هنرمندان شاخه های مختلف عرصه هنر که به راحتی وارد اجرا می شوند چقدر امکان دارد در این مسیر موفق باشند بیان کرد: من با استثنا ها کاری ندارم ممکن است یک مجری وارد عرصه بازیگری شود و بعد به این نتیجه برسد که می تواند نسبت به مجری گری بازیگر بهتری باشد به عنوان مثال شهاب حسینی مجری یک برنامه تلویزیونی به نام اکسیژن بود اما او در عرصه بازیگری بسیار موفق تر از عرصه اجرا بود. می خواهم بدانم چند نفر از بازیگرانی که به عرصه اجرا آمدند ماندگار شدند آیا اصلا دیده می شوند؟؟؟ خیر! خیلی زود حذف می شوند.  در دراز مدت مجریان یا سلبریتی هایی که به عرصه اجرا و بازیگری قدم گذاشته اند به دلیل اینکه  از این شاخه به آن شاخه پریدند متضرر شده اند یا خواهند شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز