نوروزنامه ۹۹ / معرفی سریال‌های نوروز ۹۹؛

در پایتخت ۶ چه خبر است؟/از ماجرای دروازه‌بانی بهتاش فریبا تا بازگشت بهروز از شاخ آفریقا!

۱۳۹۹/۰۱/۰۱ - ۰۴:۵۴:۰۰
کد خبر: ۹۷۸۵۹۰
در پایتخت ۶ چه خبر است؟/از ماجرای دروازه‌بانی بهتاش فریبا تا بازگشت بهروز از شاخ آفریقا!
اواخر سال 1397 خبری مبنی بر ساخت یک قسمت سینمایی از «پایتخت» در رسانه‌های کشور منتشر شد که متأسفانه پس از درگذشت خشایار الوند ساخت این فیلم منتفی شد. پس از این اتفاق در اواسط سال 98 خبری مبنی بر ساخته شدن فصل ششم این سریال در خبرگزاری‌ها منتشر شد که در همان روزهای ابتدایی بر نبود کاراکتر «بابا پنجعلی» در فصل ششم تأکید شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، مجموعه تلویزیونی «پایتخت» پس از پنج فصل و بارها بازپخش دیگر نیازی به معرفی ندارد و قطعاً در دهه 90 یکی از پر طرفدارترین مجموعه‌های تلویزیونی است که مورد توجه اقشار مختلف جامعه قرار گرفته است.

فصل اول سریال «پایتخت» در نوروز سال 1390 از شبکه یک و در 15 قسمت پخش شد. در این فصل علاوه بر آشنایی با خانواده نقی معمولی، به ماجراجویی‌های این خانواده در پایتخت ایران، یعنی تهران نیز پرداخته می‌شود.

«پایتخت 1» در دومین دوره جشنواره جام‌جم، برنده تندیس بهترین سریال، تندیس بهترین بازیگر مرد برای محسن تنابنده و جایزه ویژه هیات داوران شد. فصلم دوم «پایتخت» در سال 1391 ساخته و نمایش داده شد. داستان این فصل درباره سفر پرماجرای خانواده به جزیره قشم و انتقال گنبد و گلدسته‌ای به این شهر است. گنبد و گلدسته‌ای که در این فصل مورد استفاده قرار گرفت، بعد از فیلمبرداری به مسجدی در استان فارس اهدا شد. سومین فصل «پایتخت» در 13 قسمت در نوروز سال 1393 روی آنتن رفت،  پایتخت که تاکنون یک سریال نوروزی به حساب می‌آمد، این بار با فصل چهارمش در ماه رمضان سال 1394 در 22 قسمت پخش شد. در این فصل همسر نقی معمولی، یعنی هما سعادت در انتخابات شورای شهر رای می‌آورد و همین موضوع باعث ماجراهای جدیدی در این خانواده می‌شود.«پایتخت 4» هم جوایز زیادی را دریافت کرده است. این سریال در چهارمین دوره جشنواره جام‌جم و همچنین در نظرسنجی برنامه سه ستاره به عنوان بهترین سریال انتخاب شد. همچنین در شانزدهمین دوره جشن دنیای تصویر، به این اثر جوایز بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن اهدا شد. فصل پنجم سریال «پایتخت» در نوروز سال 1397 روی آنتن تلویزیون رفت. «پایتخت 5» اولین سریالی بود که به صورت همزمان از دو شبکه، یعنی شبکه‌های یک و تماشا پخش می‌شد. این بار خانواده نقی معمولی قصد سفر به ترکیه را دارند و پایتخت 5 به ماجراهای آن‌ها در این سفر می‌پردازد. همچنین شایان ذکر است که بهرام افشاری هم در این فصل به جمع بازیگران سریال پایتخت 5 اضافه شد که استقبال بینندگان را به همراه داشت. این عنوان در پنجمین دوره جشنواره جام‌جم و جشنواره نوروزی صدا و سیما، به عنوان بهترین سریال برگزیده شد. علاوه بر این در هجدهمین دوره جشن دنیای تصویر، پایتخت 5 جوایز بهترین سریال، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد را برای خود کرد.

فصل ششم «پایتخت» در ایام نوروز 99 روی آنتن شبکه یک می‌رود و بسیاری از مخاطبان تلویزیون پس از مدت‌ها نبود این سریال، به دیدن فصل جدید آن می‌نشینند. از نکات جالب توجه حذف کاراکتر بابا پنجعلی است که البته در چند سکانس از این مجموعه حضور دارد و بهبود با بازی مهران احمدی به فصل ششم «پایتخت» بازگشته است.

طبق گفته سیروس مقدم بهبود در فصل جدید «پایتخت» زنده و از شاخ آفریقا پیدایش می‌شود اما کاراکتر کلیدی فصل ششم بهتاش فریبا با بازی بهرام افشاری است که با استفاده از فیزیک او، نویسنده این سریال ایده دروازه‌بانی بهتاش برای تیم باشگاهی نساجی مازندران را در نظر گرفته و با توجه به قسمت‌های قبل و شوخی‌های این سریال با ورزشکاران انتظار می‌رود فصل جدید «پایتخت» نیز برای فوتبال دوستان جذاب و دیدنی باشد. بهرام افشاری در این فصل از «پایتخت» با کلاه پیتر چکی در درون دروازه نساجی مازندران قرار می‌گیرد. بنا بر گفته مقدم قرار بود بخش‌هایی از سریال «پایتخت 6» در کشور ایتالیا تصویربرداری شود که به نظر می‌رسد با توجه به مشکلاتی که در کشور ایتالیا و ایران برای شیوع ویروس کرونا رخ داده این قسمت از سریال تغییر کرده است.

یکی از اخبار جالب در روزهای تصویربرداری «پایتخت 6» تصویربرداری این سریال در دیدار دو تیم پرسپولیس و نساجی مازندران است. روز جمعه  ۶ دی عوامل این سریال با حضور در ورزشگاه آزادی و همزمان با دیدار نساجی قائمشهر و پرسپولیس تهران بخشهایی از این سریال را تصویربرداری کردند و بهرام افشاری در نقش دروازه بان ذخیره تیم نساجی قائمشهر جلوی دوربین رفت. دیگر نکته جالب توجه درباره این سریال نقش هومن حاجی‌عبدالهی است که در ظاهر بسیار متفاوتی به نظر می‌رسد که در این فصل از سریال جلوی دوربین رفته است.

تیم بازیگران «پایتخت 6» نسبت به قسمت قبل تغییر چندانی نداشته و محسن تنابنده، ریما رامین‌فر، احمد مهران‌فر، مهران احمدی، هومن حاجی عبداللهی، بهرام افشاری، نسرین نصرتی، سارا و نیکا فرقانی، عطیه جاوید، سلمان خطی، ابوالفضل رجبی، غلامعلی رضایی بازیگران اصلی این سریال هستند.

یکی از نکات جالب توجه درباره فصل ششم «پایتخت» حضور امید عباسی به عنوان نویسنده در کنار محسن تنابنده است. عباسی که پیش از این بیشتر به عنوان کارگردان و نویسنده تئاتر شناخته شده بود به نظر می‌رسد در نوشتن فیلمنامه «پایتخت 6» با محسن تنابنده به ایده‌های جذابی رسیده‌اند که تنابنده ترجیح داده پس از خشایار الوند با او در نگارش این اثر همکاری داشته باشد.

در خلاصه داستان این فصل از سریال «پایتخت» آمده است:

قصه سریال «پایتخت ۶» با فوت بابا پنجعلی آغاز می گردد و روح پنجعلی در سریال حضور دارد و اعضای بدن او اهدا می‌گردد. بهبود فریبا پس از سال‌ها به ایران باز می‌گردد اما ماجراهایی برایش پیش می‌آید که فهیمه را از شوهرش دلسرد می کند. بهتاش که در فصل ۵ بیکار و آس و پاس بود حالا دروازه بان تیم فوتبال نساجی مازندران شده است و سیاسی شدن نقی معمولی شخصیت اصلی قصه یکی از دیگر جذابیت های سریال است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز