آخرین وضعیت کرونا در استان قزوین

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۱۰:۲۴:۳۰
کد خبر: ۱۰۲۹۰۴۸
آخرین وضعیت کرونا در استان قزوین
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: وضعیت ابتلا به کرونا در قزوین نارنجی و تاکستان و بویین زهرا سفید است.

به گزارش برنا از قزوین، نجاری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در حال حاضر وضعیت ابتلا به کرونا در شهرستان‌های آوج و آبیک سفید، تاکستان و بوئین زهرا زرد و قزوین نارنجی است.

او اضافه کرد: با توجه به بی توجهی مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وضعیت قزوین به زودی قرمز می‌شود.

نجاری ادامه داد: اگر قزوین وارد شرایط قرمز شود، محدودیت‌ها دوباره در شهر اعمال می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: در زمان بازگشایی اصناف و تالارها، همه مراجعه کنندگان تعهد دادند که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، اما عملاً این اتفاق نیفتاد.

نجاری گفت: بسته بودن تالار‌ها باعث شد تا مردم برای برگزاری جشن‌های عروسی به باغ‌ها مراجعه کنند که این امر به شیوع کرونا در استان کمک کرد.

به گفته او، در طول یک ماه گذشته بیش از ۲۰۰ بیمار با تشخیص کووید ۱۹ در استان بستری شدند و این موضوع نشان داده است که ما هنوز نتوانسته ایم بر این ویروس فائق آییم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی افزود: بیمارستان بوعلی سینا مرکز اصلی بستری بیماران کووید ۱۹ است و ۲۵ درصد از ۱۴۰ بیمار بستری در این بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

نجاری خاطرنشان کرد: در استان به طور معمول روزانه ۲ تا ۳ نفر به علت ابتلا به کرونا فوت می‌کنند.

به گفته او؛ ویرس کرونا، تنفسی است و اگر فرد مبتلا به ویروس در یک مکان سربسته حضور داشته باشد دیگران را مبتلا می‌کند و رفتار ویروس در ابتدا ناشناخته بود، اما امروزه رفتار‌های این ویروس شناخته شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی افزود: زدن ماسک تا ۸۵ درصد مانع ابتلا به ویروس کرونا می‌شود و اگر کسی به ویروس کرونا مبتلا شده باشد اگر ماسک استفاده نکند، با هر سرفه میلیون‌ها ویروس کرونا را در فضا منتشر می‌کند.

نجاری با اشاره به پیش بینی وقوع موج سوم کرونا در شهریور ماه گفت: در شهریور ماه همزمان با کرونا، آنفولانزا نیز همه گیر می‌شود و مردم باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کنند.

او افزود: ابتلای همزمان بیماران کرونایی به آنفولانزا باعث می‌شود تا سیستم درمانی نتواند نیاز‌های بیماران را تأمین کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: با توجه به استفاده بیش از حد از ظرفیت بیمارستان‌ها برای درمان بیماران کرونایی، درمان سایر بیماری‌های مردم با تأخیر روبه رو شده و این موضوع بر سلامت افراد جامعه اثر منفی گذاشته و این آمادگی در دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که در صورت کمبود جا در بیمارستان ها، بیمارستان صحرایی را راه اندازی کند.

او افزود: دستگاه‌های حمایت تنفسی به اندازه کافی در استان وجود دارد و امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، از این دستگاه‌ها کمتر استفاده شود.

نجاری افزود: بسیاری از بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند پس از آزمایش پی سی آر مشخص می‌شود که مبتلا هستند، اما این دسته از افراد به هیچ وجه علایمی ندارند و به جای مصرف دارو و بستری باید ماسک بزنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست‌ها و استفاده از ماسک برای افراد سالم و بیمار را سه ضلع مهم مثلث پیشگیری از ابتلا به کرونا دانست و گفت: افراد بیمار باید خود را به مردم جامعه متعهد بدانند و در طول دوره درمان، در قرنطینه باشند.

نجاری افزود: ماسک سه لایه، انتشار ذرات معلق تنفسی را در هوا کاهش می‌دهد و از مردم می‌خواهیم زدن ماسک را جدی بگیرند.

او با بیان اینکه کرونا تا زمانی که واکسن آن کشف شود و درمان اختصاصی برای آن پیدا شود، با ما خواهد بود، گفت: ویروس کرونا در محیط بیرونی ۴۸ ساعت دوام خواهد داشت و با قطع زنجیره انتقال مانع از انتقال این بیماری خواهیم شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی افزود: حتماً پس از ورود به منزل به مدت ۲۰ ثانیه دست‌ها را باید شست و بعد با سایر افراد خانواده در تماس بود.

نجاری با قدردانی از دستگاه‌های اجرایی استان برای همکاری با این دانشگاه برای ترویج دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: مردم با مراجعه با سایت و یا سامانه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با اصول صحیح استفاده از ماسک آشنا شوند.

او افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته، گروه‌هایی که کار پاکسازی بیمارستان‌ها و شهر را انجام می‌دهند، به بیماری کرونا حساس هستند و مردم با رها نکردن ماسک‌ها و یا دستکش‌ها در خیابان‌ها از شیوع بیماری کرونا جلوگیری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: مردم ماسک‌ها و یا دستکش‌های آلوده شان را ابتدا در نایلون قرار دهند سپس در سطل‌های زباله بیندازند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: وظیفه معاونت بهداشتی نظارت بر اصناف، کارخانه‌ها و بازار است و تا خود مردم و صاحبان اصناف نخواهند، از شیوع بیماری جلوگیری نخواهد شد.

نجاری از مردم استان خواست تا زمان کنترل بیماری کرونا و پیدا شدن راهکار‌هایی برای درمان این بیماری به مسافرت نروند و کسبه هم به مردمی که ماسک نزده اند اجازه ورود به مغازه را ندهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز