ملکی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

«رصد خانه آب» در استان قزوین راه اندازی می شود

۱۴۰۰/۰۱/۲۲ - ۱۲:۳۱:۲۹
کد خبر: ۱۱۶۳۲۸۴
«رصد خانه آب» در استان قزوین راه اندازی می شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: در صورت تکمیل نصب کنتورهای هوشمند در چاه های باقیمانده آب کشاورزی«رصدخانه آب» برای مدیریت هوشمند و صیانت از آبهای زیرزمینی در قزوین راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ یدالله ملکی در خصوص اهمیت صیانت از منابع آبی زیرزمینی و کنترل مصرف اظهارداشت: در سالهای اخیر کاهش نزولات جوی باعث برداشت بی رویه از منابع آبهای زیرزمینی از طریق حفر چاههای عمیق کشاورزی شده است. 

وی اضافه کرد: طبق آمار، عمده آب زیرزمینی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود و نصب کنتورهای هوشمند آب می تواند به عنوان ابزاری کارآمد در استفاده بهینه از آب های زیرزمینی مورد استفاده قرار گیرد. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: کنتورهای هوشمند آب جایگزین کنتور موجود در چاه ها (کنتور دیجیتال سه فاز برق وکنتور حجمی آب) می شود و این دستگاه که قابلیت اندازه گیری همزمان پارامترهای آب و برق را دارد باعث کاهش هزینه های خرید، نصب، تعمیرو نگهداری از کنتور می شود.

کنتورر هوشمند 2

ملکی گفت: تلفیق این قابلیتها در یک دستگاه علاوه بر مزایای مدیریتی که در اختیار مسئولان و کارشناسان قرار می دهد باعث کاهش هزینه های خرید و نصب و نگهداری از کنتور می شود و در طول سال، میزان برداشت آب به صورت اتوماتیک توسط کنتور کنترل شده و در صورت مشاهده هرگونه تجاوز از میزان مصرف یا ساعت کارکرد مندرج در پروانه بهره برداری، جریان برق قطع می شود.

وی یادآورشد: کنتورهای هوشمند آب قادر به ایفای نقش پررنگ تر در کنترل و مدیریت بهره برداری از منابع آبی هستند که در نهایت می توان با نصب آن در همه چاههای کشاورزی با اتخاذ شیوه های مدیریتی صحیح و مناسب از طریق جبران الگوهای نامناسب بهره برداری، زمینه حفظ منابع آب قابل دسترس، جلوگیری از بیلان آب منفی آبخوان های زیرزمینی و دامن گیر شدن شرایط تنش و بحران دایمی کمبود آب را مهیا کرد.

نصب 3500 کنتور هوشمند در چاههای کشاورزی

ملکی در ادامه اضافه کرد: در استان حدود 6 هزار حلقه چاه کشاورزی وجود دارد که تاکنون 3500 دستگاه کنتور هوشمند در این چاهها نصب شده است.

چاه آب

وی بیان کرد: با نصب این تعداد کنتور هوشمند در استان از اضافه برداشت بیش از 140 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی در استان جلوگیری می شود. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان کرد: در حال حاضر 2500 حلقه چاه کشاورزی فاقد کنتور است که بایستی تا پایان برنامه ششم نصب آنها انجام شود.

ملکی گفت: برای نصب 2500 کنتور هوشمند در چاههای کشاورزی و تکمیل این طرح 25 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تامین بموقع آن این کار مهم ئرا به سرانجام می رسانیم.

image_2021_4_11-12_53_55_329_riJ

راه اندازی رصد خانه آب استان قزوین

وی یادآورشد: در صورت نصب کامل کنتورهای هوشمند در چاههای کشاورزی مصمم هستیم تا «رصد خانه آب » را در استان قزوین راه اندازی کنیم.

ملکی گفت: با راه اندازی رصد خانه آب در استان قادر خواهیم بود ضمن مدیریت هوشمند چاههای آب کشاورزی و کنترل برداشت آب از ذخایر آب زیرزمینی از این منابع ارزشمند صیانت کنیم.

کانال آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان کرد: با اجرای طرح های تعادل بخشی در استان تلاش کرده ایم ضمن کاهش میزان مصرف و ممانعت از اضافه برداشت چاههای مجاز، از فعالیت چاههای غیر مجاز هم جلوگیری کرده و با مدیریت منطقی آب از آبهای زیرزمینی بخوبی صیانت کنیم تا آیندگان دچار چالش نشوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز