مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین:

قلعه کرد آوج برای کاوش های فصل سوم زمین شناسی و نقشه برداری آماده می شود

۱۴۰۰/۰۴/۰۷ - ۱۲:۰۴:۰۷
کد خبر: ۱۱۹۹۳۲۵
قلعه کرد آوج برای کاوش های فصل سوم زمین شناسی و نقشه برداری آماده می شود
مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین گفت: برای آغاز فصل سوم کاوش در قلعه کرد آوج و عملیات نقشه برداری و زمین شناسی در این اثر تاریخی مقدمات لازم مهیا می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ جلسه کارگروه غارشناسی استان روز دوشنبه در سالن مدیریت بحران استانداری با حضور مدیرکل محیط زیست، رئیس هیئت کوهنوردی و غارشناسی استان به ریاست پیمان پیرمرادی مدیرکل دفتر فنی استانداری برگزار شد.

پیمان پیرمرادی در این نشست اظهارداشت: در استان قزوین تعداد شش غار مهم شناسایی شده که غار قلعه کرد بزرگترین و شاخص ترین آن از نظر ارزش تاریخی و زیست محیطی است.

وی افزود: غار قلعه کرد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در حال حاضر ظرفیت ثبت به عنوان اولین اثر طبیعی را نیز دارد که باید روند قانونی آن طی شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین یادآورشد: غار قلعه کرد در حال حاضر مهمترین پناهگاه و زیستگاه انواع خفاش بال خمیده و گوش موشی کوچک است و  ارزش زیبا شناختی نیز دارد.

پیرمرادی یادآورشد: دو فصل کاوش در غار انجام شده اما اخیرا از سوی وزارت میراث فرهنگی درب غار مسدود شده تا برخی آثار تاریخی که فضولات پرندگان قدیمی است از بین نرود و فصل سوم کاوش و سایر کارهای تحقیقاتی متوقف شده است.

وی اظهارداشت: بسته شدن درب غار از سوی میراث فرهنگی می تواند روند کاوش ها را متوقف کند لذا مکاتبه ای با وزارت میراث فرهنگی شده تا ضمن بازگشایی درب تعبیه شده برای غار با هماهنگی دستگاههای ذیربط نسبت به کارهای تحقیقی و کاوش اقدام لازم صورت گیرد.

پیرمرادی گفت: با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی می توانیم ضمن تست کرونای کاوش گران و باستان شناسان و افراد محقق سلامت این افراد در حین کار را هم تضمین کنیم.

غار شناسی

وی بیان کرد: هماهنگی میان ادارات محیط زیست، میراث فرهنگی، استانداری، غارنوردان، تشکل های زیست محیطی مرتبط و کاوشگران می تواند به دستاوردهای بهتری در این غار منجر شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین یادآورشد: به دلیل آثار به جای مانده از قرنهای گذشته این غار نباید مورد بازدید عموم قرار گیرد زیرا امکان تخریب وجود دارد اما می توانیم این مکان را برای بازدید گردشگران تاریخی، اکوتوریسم، محققان و کارشناسان آماده کنیم و ارزآوری مناسبی هم داشته باشیم.

پیرمرادی تصریح کرد: کوهنوردان، غارنوردان و دوستداران محیط زیست در خط اول حفاظت از این غار قرار دارند و حتما باید در ادامه کار نیز از توانمندی و ظرفیت این گروه علاقمند در پیشبرد امور بخوبی استفاده کنیم.

در ادامه کارشناسان و غارنوردان دیدگاههای خود را برای صیانت از غار، ادامه کاوش های فصلی و تاریخی، صیانت از این اثر ملی و مراحل ثبت طبیعی غار ارائه کردند.

غار تاریخی قلعه کرد واقع در ۲۰ کیلومتری برج‌های دوگانه خرقان در دهستان حصار از توابع شهر آبگرم با داشتن ویژگی‌های فوق العاده زیبا و مسحور کننده اوج زیبایی طبیعت را در این منطقه به تصویر کشیده و در ۲۵ اسفند ماه سال ۹۵ با شماره ۳۸۳ در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسیده است.

غار قلعه کرد در سال 1353 توسط شیخلی و علی جوانشاد تیم غارشناسی شناسایی و در سال ۱۳۸۸ با پیگیری مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوئین زهرا مرحوم شهربانو سلیمانی این غار به عنوان یک زیستگاه دوره پارینه سنگی میانی مطرح شد.

در نخستین فصل کاوش‌های باستان شناسی در این مکان یافته‌هایی چون: سر پیکان‌های دوره موستری، سر پیکان لوآلوآ و سنگ ابزارهای برداشت شده با فناوری لوآلوآ پیشینه سکونت در استان قزوین تا ۲۰۰ هزارسال حدس زده می شود.

غار اصلی

بر اساس نظر سرپرست هیئت کاوش غار قلعه کرد، این غار تاریخی به احتمال زیاد یک کمپ پایه و مورد توجه گروه‌های انسانی در بازه زمانی بین ۴۰ الی ۲۰۰ هزار سال قبل بوده و داده‌های متنوع استخوانی شامل استخوان‌های اسب، گوزن و خرس از این غار به دست آمده که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل این داده‌ها در کنار بررسی نهشته‌های رسوبی مبین حضور پررنگ پستانداران بزرگ جثه (اسب سانان) در منطقه آوج و نوسانات و تغییرات قابل توجه رطوبتی در دوره پارینه سنگی میانی است.

کشف دندان انسان نئاندرتال با قدمت 45 تا 100 هزار سال در قلعه کرد آوج قزوین در سال گذشته قدمت و اهمیت این غار را دو چندان می کند که باید برای ادامه کاوش و انجام امور تحقیقی اقدامات علمی مناسب صورت گرفته و این اثر تاریخی در معرض دید محققان و غارشناسان ایران و جهان قرار گیرد..

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز