رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور:

طرح شتاب بخشی در مناطقی که بیسواد بیشتری دارند اجرا می شود

۱۴۰۰/۰۶/۲۳ - ۲۳:۳۳:۴۰
کد خبر: ۱۲۳۳۶۶۱
طرح شتاب بخشی در مناطقی که بیسواد بیشتری دارند اجرا می شود
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: سالانه 300 هزار نفر تحت پوشش کلاس های سوادآموزی قرار می گیرند و اولویت امسال اجرای طرح شتاب بخشی در مناطقی است که افراد بیسواد بیشتری دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ شاپور محمدزاده در سفر یک روزه به قزوین برای آشنایی با وضعیت آماده شدن مدارس در سال تحصیلی جدید در خصوص سناریوی بازگشایی مدارس به خبرگزاری برنا اظهارداشت: رویکرد ما این است که تا حد ممکن، کلاس ها  حضوری باشد اما به دلیل انتشار ویروس کرونا نمی توانیم تحصیل حضوری را در همه مدارس برگزار کنیم.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی و تا زمانی که واکسیناسیون به طور کامل انجام نشده فقط مدارس کم جمعیت از اول مهرماه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به صورت حضوری فعال می شوند.

image_2021_9_14-12_33_57_602_sRa

تحصیل حضوری در بیست هزار مدرسه کم جمعیت 

محمدزاده اضافه کرد: حداقل ۳۰ درصد مدارس کشور کم جمعیت است که از مجموع حدود 60 هزار واحد آموزشی که داریم تعداد 20 هزار مدرسه آن می تواند با دانش آموز محدود کلاس حضوری داشته باشد.

وی گفت: تمام عوامل اجرایی مرتبط با حوزه آموزش باید تا پایان شهریور واکسینه شوند تا بتوانیم با کمترین دغدغه شاهد بازگشایی مدارس باشیم که خوشبختانه خیلی از استان‌های ما از جمله قزوین از برنامه زمان بندی جلوترند و می توانند کلاس های حضوری داشته باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: تاکنون بیش از 99 درصد معلمان و دست اندرکاران آموزشی کشور واکسینه شده اند و تا آخر شهریور ماه باید همه عوامل آموزشی در کشور واکسینه شوند.

وی اظهارداشت: اگر مدرسه ای دانش آموز کمی تا حداکثر 15 نفر داشته باشد همکاران ما می توانند به راحتی تدابیر لازم را بیندیشند و فاصله ۲ متری هم در کلاس رعایت شود و سه مرتبه هم ضد عفونی کلاس ها و سرویس های بهداشتی در روز صورت می گیرد تا سلامت دانش آموزان تهدید نشود.

محمدزاده تصریح کرد: تهویه هوا به صورت مستمر هم باید در کلاس ها صورت گیرد و با ذخیره سازی مناسب مواد بهداشتی و ضد عفونی کننده و لوله کشی صابون مدارس کاری خواهیم کرد تا خانواده ها از آمدن فرزندانشان به مدرسه نگران نشوند.

آموزش والدین و دانش آموزان در اولویت است

محمدزاده اضافه کرد: در کنار همه امور بهداشتی باید آموزش دانش آموزان و والدین هم جدی گرفته شود تا مشکلی در استفاده از مواد ضدعفونی و نیز رفتار با همدیگر با رعایت فاصله اجتماعی نداشته باشیم.

وی گفت: با اعتباراتی که برای تهیه لوازم بهداشتی و نیز سرانه بهداشتی در نظر گرفته شده هیچ مشکلی در بازگشایی مدارس نخواهیم داشت. 

معاون وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هیچ اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس نداریم اما مدارس از اول مهر ماه باز است و اگر کسی بخواهد می تواند برای رفع اشکال در کلاس حضور یافته و با معلمان خود ارتباط رو در رو داشته باشد.

بازگشایی 33

محمدزاده اضافه کرد: تا آبان ماه 70 درصد جمعیت کشور واکسن خواهند زد و مقدمات و تمهیدات لازم برای واکسن دانش آموزان مهیا شده البته دانش آموزانی که بیماری ویژه دارند زودتر واکسن تزریق خواهند کرد.

سه مسیر در بازگشایی مدارس

وی اظهارداشت: برای سال تحصیلی امسال سه مسیر تعریف کرده ایم که روش اول مدرسه تلویزیونی است که جبرانی خواهد بود و هر جا کلاس حضوری و اینترنت نباشد استفاده خواهد شد.

معاون وزیر یادآورشد: مسیر دوم درفضای مجازی و شبکه شاد و مسیر سوم آموزش حضوری در مناطق و مدارس کم جمعیت است.

کلاس

وی گفت: در مدارسی که جمعیت کمی دارد به شرط رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از تهویه هوا وسه نوبت ضد عفونی مدارس در روز می توانیم کلاس حضوری داشته باشیم.

محمدزاده بیان کرد: باید در این راستا، خانواده ها و رسانه ها اقناع شوند تا برای کالاس های حضوری دانش آموزان بستر روحی و روانی کار هم مهیا شود.

رئیس  سازمان نهضت سوادآموزی کشور یادآورشد: تا زمانی که واکسیناسیون کامل نشده و دانش آموزان و والدین، معلمان، رانندگان سرویس ها و سرایداران ایمن نشوند و مدارس از نظر بهداشتی مهیا نشود کلاس ها را به طور کامل حضوری نخواهیم کرد.

96 درصد جمعیت کشور باسواد است 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در خصوص نرخ باسوادی در کشور هم اظهارداشت: بر اساس برآورد سازمان نهضت سواد آموزی در سال گذشته خوشبختانه در گروه سنی10 تا 49  سال که جامعه هدف محسوب می شود بیش از 96.6 درصد جمعیت کشور  باسوادند و استان قزوین نیز با نرخ 99.7 درصد کمترین بیسواد را دارد که نشان می دهد اقدامات خوبی در این زمینه شده است.

محمدزاده گفت: عوامل ریشه کنی بی سوادی فقط درون سازمانی نیست و عوامل بیرونی هم نقش دارد و در این میان همه عوامل در اختیار ما نیست و اگر پوشش آموزشی را بالا ببریم و مبادی بیسوادی را به صفر برسانیم کار ما کمتر می شود.

157220437

وی اظهارداشت: بر اساس برآورد سالهای قبل پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی 98.13 درصد است ضمنا در حوزه سواد آموزی50 درصد فعالیت هایمان مربوط به دوره تعمیق و تثبیت و تحکیم سواد است و ما در کنار این که بیسوادهای مطلق را باسواد می کنیم از سوی دیگر افراد کم سواد را هم تحت پوشش قرار می دهیم تا شاهد بازگشت به بیسوادی نباشیم.

محمدزاده اضافه کرد: هر چقدر کم سواد ها را تحت پوشش قرار دهیم موجب کاهش بازگشت بیسوادی می شود.

وی گفت: در دوران کرونا هیچ نگرانی در خصوص کلاس های حضوری نداریم زیرا در حوزه سواد آموزی با افراد بزرگسال سرو کار داریم و اکثراین افراد واکسن زده اند و تعدادشان هم کم است و دغدغه ای که در تعلیم و تربیت برای دانش آموزان دیده می شود در سواد آموزی کمتر است چون مخاطبان ما بزرگسال هستند و بهداشت را رعایت می کنند و تعدادشان کمتر از 10 نفر است.

سالانه 300 هزار نفر تحت پوشش کلاس های نهضت سواد آموزی قرار می گیرند

وی در خصوص پوشش سالانه سوادآموزی هم گفت: همه ساله براساس برنامه ریزی های انجام شده حدود 300 هزار نفر را تحت پوشش کلاس های سوادآموزی قرار می دهیم که این افراد در 512 مرکز یادگیری محلی تحت پوشش قرار می گیرند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهارداشت: در خصوص جذب نیرو برای تعلیم سواد آموزان هم تعدادی را استخدام کردیم و حق التدریسی شدند اما تعدادی از آموزش دهنده ها نیز دو سال قبل برای ما کار کردند که در حال حاضر کلاس حضوری ندارند که از این افراد دعوت کرده ایم تا از خدماتشان بهره مند شویم.

33

50 هزار آموزش دهند فعال سوادآموزی 

محمدزاده در مورد تعداد مربیان سوادآموزی هم گفت: در حال حاضر حدود 45 تا 50 هزار آموزش دهنده فعال داریم که به صورت متناوب سالهاست با ما همکاری می کنند که متاسفانه به دلیل مشکلات اعتباری نتوانسته ایم مشوق ها را پرداخت کنیم اما پیگیر هستیم تا این مشکل حل شود.

وی اضافه کرد: یکی از دغدغه ها حل مشکل بیمه معلمان سوادآموزی است که این حداقل خدمات به افراد داده شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اولویت امسال ما اجرای طرح شتاب بخشی برای مناطقی است که میانگین باسوادیشان نسبت به میانگین کشور پایین تر و نیز برخی شهرستانهاست که از میانگین استانی کمتر هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز