مدیرکل اموزش و پرورش استان قزوین:

کلاس های حضوری در مدارس کم جمعیت برگزار می شود/ ۹۸ درصد معلمان واکسینه شدند

۱۴۰۰/۰۶/۲۴ - ۲۳:۱۳:۵۱
کد خبر: ۱۲۳۴۱۶۸
کلاس های حضوری در مدارس کم جمعیت برگزار می شود/ ۹۸ درصد معلمان واکسینه شدند
مدیرکل اموزش و پرورش استان قزوین گفت: با واکسیناسیون 98 درصد معلمان کلاس های حضوری در مدارس کم جمعیت برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ حسنعلی اصغری در آستانه بازگشایی مدارس عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان در اداره آموزش و پرورش قزوین اظهارداشت: اگر دنبال حکمرانی خوب در جامعه هستیم باید به شاخصه هایی که می تواند ما را به این هدف برساند پایبند باشیم و شفافیت را در همه امور مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: مهمترین خصیصه این است که همه امور در معرض دید و قضاوت باشد و رسانه ها هم با ریزبینی خود در تحقق این شفافیت نقش دارند.

اصغری بیان کرد: باید رسانه ها بتوانند حرف خود را بزنند و انتقاد کنند تا منجر به بهبود امور شود و همه ما به حاکم شدن تحول نیازمندیم.

وی اظهارداشت: برای حرکت به سمت توسعه و رسیدن به تعالی باید خود را در معرض انتقاد سازنده قرار دهیم هر چند به دلیل وسعت و پیچیدگی کار در آموزش و پرورش حساسیت ما بیشتر است و ضریب نفوذ بالاتر و مسئولیت ما سنگین تر است و خود را پاسخگو می دانیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین یادآورشد: مسئولان باید در مقابل مردم پاسخگو باشند و هر چقدر اختیارات بیشتر است پاسخگویی ما قویتر باشد و در این میان رسانه ها در پاسخگو کردن مدیران نقش مهمی دارند و ما خبرنگاران را شرکای اصلی خود می دانیم و بخشی از موفقیت را حاصل تعامل با رسانه ها می دانیم که 11 رتبه صعود کردیم.

image_2021_9_15-22_59_12_364_CtO

مشارکتی تصمیم می گیریم/ بازگشایی مدارس در سوم مهر ماه  

اصغری اضافه کرد: امسال 253 هزار و 800 نفر برای سال تحصیلی ثبت نام کردند که تحصیل در 1815 مدرسه آغاز خواهد شد.

وی گفت: توزیع نیروی انسانی هم شکل گرفته و در حال حاضر هیچ معلم بدون کلاس نداریم هر چند در سال قبل 70 هزار ساعت کمبود نیرو داشتیم که امسال آن را به 54 هزار ساعت رساندیم که این کمبود نیز با برنامه ریزی حل خواهد شد.

اصغری اضافه کرد: امسال بخشی از کمبود نیرو از محل اضافه کار معلمان موجود، بهره گیری از نیروهای حق التدریس معلمان شاغل و 140 نفر خرید خدمات آموزشی، پیمانکاران و بازنشستگان تامین می شود.

وی اظهارداشت: در سال گذشته 16 هزار و 128 نفر نیروی فرهنگی داشتیم و امسال هم یک هزار و 90 نفر معلم جدید جذب شد تا نیازها تامین شود.

اصغری بیان کرد: 41.8 درصد دانش آموزان متوسطه در مقطع کاردانش و بقیه در مقطع نظری دوم هستند و سنجش حدود 90 درصد دانش آموزان انجام شده است.

انجام 98 درصد واکسیناسیون نوبت اول معلمان

وی گفت: در حال حاضر 98 درصد نوبت اول واکسیناسیون معلمان انجام شده و نوبت دوم هم از چهارم شهریور آغاز شده و بجز واکسن استرازنیکا بقیه واکسن ها شامل برکت و سینوفارم تا پایان شهریور تزرق می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین یادآورشد: در خصوص واکسیناسیون دانش آموزان باید از واکسن های دز پایین استفاده شود که تزریق واکسن والدین و دانش آموزان هم بزودی با دستور ستاد کرونای کشور آغاز می شود.

61997730

حضور عوامل اجرایی در مدارس الزامی است

اصغری در خصوص حضور کادر اجرایی در سال تحصیلی در مدارس اظهارداشت: حضور مدیر، معاونان، کادر و عوامل اجرایی در مدارس الزامی است و معلمان اگر کلاس حضوری بود باید حاضر شوند. 

وی گفت: هر مدرسه ای که قرار شد باز شود حتما رانندگان سرویس هم واکسینه می شوند و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل ها و ضد عفونی در سه نوبت یک الزام است.

آموزش ها ترکیبی(مجازی و حضوری) است

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اظهارداشت: امسال تحصیل به صورت ترکیبی(حضوری و مجازی) است و حضور دانش آموزان هم تدریجی است.

وی بیان کرد: قرار است نظام آموزشی غیرمتمرکز و مدیریت مدرسه محور را پیاده کنیم و رویکرد نواندیشانه اجرا شود تا به اهداف تعیین شده برسیم.

اصغری گفت: استراتژی حرکت به سمت مدیریت مدرسه محوری و مداخله ارکان مدرسه در آموزش جدی است تا بتوانیم در این شرایط سال تحصیلی را بخوبی آغاز کنیم.

333333

کلاس حضوری در 270 مدرسه و 114 کارگاه با جمعیت کمتر از 15 نفر

  وی اضافه کرد: در استان قزوین 270 مدرسه با جمعیت کمتر از 15 نفر و 548 مدرسه با جمعیت زیر 50 نفر داریم که اگر مدارس پرجمعیت در سه نوبت برنامه ریزی شود می توانیم کلاس حضوری در این مدارس را دایر کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در خصوص کنترل رفتار دانش آموزان در کلاس های حضوری یادآورشد: باید همه مراقب باشند و آموزش را هم جدی بگیریم تا بتوانیم از هر گونه تهدید جلوگیری کرده و کلاس های حضوری را دایر کنیم زیرا تحصیل در فضای مجازی در کنار مزایای زیادی که دارد، موجب پیامدهایی هم شده که امروز ثابت شده بهترین روش تحصیل فقط حضوری است.

وی افزود: دور ماندن دانش آموزان از فضای مدرسه باعث افت تحصیلی، افسردگی، پرخاشگری، افزایش تمایل به خودکشی، تغییر رفتارهای کودکان، کم تحرکی و چاقی هستیم که نگران کننده است.

اصغری گفت: تعطیلی مدارس موجب شد تا دانش آموزان روزانه 5 هزا گام کمتر بردارند و شاهد چاقی آنها باشیم که می تواند زمینه بروز برخی بیماری ها مانند دیابت باشد.

فضای مجازی 2

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: مطالعات مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد آموزش مجازی فقط 40 درصد تاثیرگذار بوده و تنها کلاس های حضوری اثربخش کاملی دارد و افت تحصیلی ناشی از دوری از کلاس های حضوری جبران شدنی نیست و در سال های آینده با مشکلات دیگری مواجه می شویم که نگران کننده است.

وی اظهارداشت: تدریس در فضای مجازی برای معلمان ما بسیار سخت تر بود و براستی بسیاری از آنها ایثار کردند و برخی نیز کمبود دانش در فضای مجازی داشتند که باید آموزش می دیدند که توانمندسازی معلمان در اولویت قرار گرفت.

اصغری بیان کرد: هنوز هم شرایط مناسبی برای آموزش در فضای مجازی نداریم و سال قبل میزان افزایش رتبه در میان مدارسی که معلمان باسابقه داشتند کمتر بود و مدارس برخوردار نتوانستند در فضای مجازی خوب عمل کنند.

وی گفت: امیدواریم به شرط واکسیناسیون کامل، رعایت پروتکل های بهداشتی، اقناع خانواده ها بتوانیم کلاس های حضوری را دایر کنیم تا دانش آموزان با نشاط وارد مدارس شده و با انگیزه بیشتری درس بخوانند.

اصغری اظهارداشت: هیچ اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس نداریم و با تصمیم مشارکتی هر جا که لازم شد مدرسه ای کلاس حضوری داشته باشد همه امکانات را تامین می کنیم تا تحصیل به صورت حضوری آغاز شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: در رشته های ریاضی، فیزیک، شیمی، فنی و حرفه ای و کار و دانش ترجیحا باید کلاس ها حضوری باشد و بستر این کار هم در استان مهیا شده است.

وی گفت: در مقطع ابتدایی، پایه های اول و دوم، در متوسطه رشته های فنی و حرفه ای، کار و دانش و دروس کارگاهی در اولویت تحصیل حضوری است.

اصغری اضافه کرد: البته تدریس در فضای مجازی فرصت هایی را نیز برای ما ایجاد و ضمن توزیع عدالت آموزشی به درس پژوهی هم کمک کرده است.

Capture

102 مدرسه روستایی بدون اینترنت

وی اظهارداشت: در سال گذشته 270 مدرسه در استان فاقد اینترنت بود که با اقدامات انجام شده و تامین بستر مخابراتی در تعدادی از روستاها، در حال حاضرفقط 102 مدرسه در روستاها بدون اینترنت است که این مدارس هم کمتر از 10 دانش آموز دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین یادآورشد: یکی از چالش های ما این است که در مدارس فقط در مرز دانش کار کردیم به همین دلیل شاهد تغیر رفتار نیستیم لذا در تغییر نگرش ها باید شیوه های موثرتری را بکار بگیریم تا رفتار افراد تغییر کند.

وی اظهارداشت: باید از روش های کارآمدتری استفاده کنیم تا رفتارها متحول شده و فرهنگ شهروندی نهادینه شود.

اصغری اضافه کرد: تربیت یعنی شکوفا کردن بالقوه افراد تا ابتدا دوست داشته باشند، سپس درک کرده و عمل کنند لذا اگر آموزش ما تربیتی باشد می توانیم موفق عمل کنیم و به نتایج موثری برسیم.

وی تصریح کرد: نقص سیستم سنجش ما از دغدغه هاست و ما نمی دانیم آزمونها درفضای مجازی در چه فضایی برگزار شده و نمره دانش آموز واقعی است و یا خانواده ها کمک کرده اند لذا در ارزیابی و سنجش در تردید هستیم.

اصغری اظهارداشت: کتب درسی توزیع کتب مقطع ابتدایی توزیع شده، متوسطه در حال تحویل است اما رشته کاردانش و هنرستانها انجام نشده که در مانور بازگشایی ۲۷ شهریور ماه که معلمان، مجریان و دست اتدرکاران حضور دارند کتب برخی مقاطع توزیع می شود.

وی در ادامه گفت: سیاست کلی سال تحصیلی توسط ستاد کرونا اعلام می شود و قرار شد یک صدا شنیده شود در حالی که در سال قبل چند صدایی را شاهد بودیم و یک سخنگو تعیین شده و به استانها اختیارات بیشتری داده شده تا بر اساس شرایط و موقعیت مدارس تصمیم گیری شود.

اصغری گفت: در هیچ شرایطی به دوران قبل از کرونا باز نمی گردیم و حتما اموزش مجازی تداوم خواهد یافت زیرا این کار به عدالت آموزشی کمک می کند.

وی اظهارداشت: دانش آموزان مناطق محروم در رقابتهای کشوری رتبه های بهتری کسب کردند و امکان آموزش معکوس هم مهیا شد و معلمان درس خود را بارگذاری کردند و دانش آموزان در جریان دروس قرار گرفتند و با آمادگی بیشتری در کلاس مجازی حاضر شدند.

اصغری اضافه کرد: سال قبل ۲۲ هزار و ۶۵۰ دانش آموز فاقد ابزار هوشمند بود که سال قبل این تعداد به ۴ هزار نفر کاهش یافت که امیدواریم با کمک خیرین این تعداد نیز تهیه شود.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در سال تحصیلی جدید استفاده از شبکه شاد رایگان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز