در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه مطرح شد

انتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی از زیاد بودن تعطیلات حوزه های علمیه

۱۳۹۴/۰۶/۱۴ - ۱۳:۵۱:۰۵
کد خبر: ۳۱۴۷۴۵
یکی از مراجع تقلید گفت: یک سال درسی کمتر از 100 ساعت است و این شمار ساعات برای حوزه علمیه کم بوده و باید این ساعات علمی افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی امروز در مراسم آغاز به کار مدرسه تخصصی امام موسی کاظم (ع) با مقایسه آغاز طلبگی در زمان کنونی و گذشته بیان کرد: شرایط تحصیلی طلاب در زمان کنونی با گذشته از زمین تا آسمان تغییر کرده است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در گذشته برای تحصیل طلاب وجود داشت بیان کرد: شرایط تحصیل طلاب در زمان کنونی بسیار بهتر شده است و طلاب باید با غنیمت شمردن این فرصت از آن بهره کافی ببرند.

این مرجع تقلید با اشاره به آیات 12 سوره طلاق و آیه آغازین سوره علق تصریح کرد: این آیات از قرآن کریم بر ضرورت علم و علم‌آموزی تاکید می‌کند که نشان از اهمیت علم‌آموزی نزد خداوند متعال است.

آیت‌الله مکارم شیرازی آثار علم و دانش را بر روی انسان مورد توجه قرار داد و گفت: تواضع، تقوا، پرهیز از هوای نفس و پیروی از حق میوه‌هایی است که از درخت علم نصیب انسان می‌شود.

وی به تبیین معنی «پیروی از حق» پرداخت و تصریح کرد: پیروی از حق به این معنی است که اگر کسی حق را درک می‌کند در مقابل آن فروتن و خاضع باشد.

این مرجع تقلید به دیگر میوه‌های درخت علم و دانش اشاره و بیان کرد: پرهیز از گناهان، افزایش محبت و دوستی به برادران و گوش فرا دادن به اوامر علما و بزرگان از دیگر میوه‌های درخت علم و دانش است که خداوند به انسان عطا می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به هجمه‌هایی که در زمان کنونی، علیه اسلام و مکتب اهل‌بیت (ع) به وجود آمده اشاره و تصریح کرد: طلاب و اساتید حوزه بخشی از دفاع در مقابل این هجمه‌ها را برعهده دارند.

وی با اشاره به وظایف طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه در مقابل هجمه‌های دشمنان بیان کرد: ایستادگی در مقابل شبهات، ایرادها و تبلیغات مسموم از وظایف خاص طلاب و اساتید حوزه است.

این مرجع تقلید بیان کرد: طلابی که در حوزه‌های علمیه، فقه و اصول می‌آموزند به مهار‌ت‌های بسیاری دست پیدا می‌کنند و می‌توانند به این شبهات و هجمه‌ها پاسخ دهند.

وی همچنین عوامل موفقیت در طلاب را مورد اشاره قرار داد و گفت: نظم، پشتکار، تلاش، همت و اخلاص از رموز موفقیت طلاب در تحصیل علوم دینی است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به ساعات آموزشی مدرسه امام موسی کاظم (ع) خاطرنشان کرد: جای خرسندی دارد که ساعات آموزشی در این مدرسه بالا بوده و تعطیلات کمتری دارد.

این مرجع تقلید به مشکلی که امروز حوزه‌های علمیه با آن مواجه است اشاره کرد و گفت: یک سال درسی کمتر از 100 ساعت است و این شمار ساعات برای حوزه علمیه کم بوده و باید این ساعات علمی در حوزه افزایش یابد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز