مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم:

قمی‌ها ۹ هزار تومان بیشتر از میانگین کشوری به کمیته امداد کمک ‌کرده‌اند

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۰۹:۰۳:۵۲
کد خبر: ۶۹۷۷۶۰
قمی‌ها ۹ هزار تومان بیشتر از میانگین کشوری به کمیته امداد کمک ‌کرده‌اند
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم گفت: در سال 96 با وجود مشکلات اقتصادی بیش از 38 میلیارد درآمد داشتیم که 28 درصد رشد را نشان می‌دهد؛ هر قمی به میزان 9 هزار تومان بیشتر از سایر کشور به کمیته امداد کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، اکبر میرشکار در چهل و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر قم که به ریاست عبدالله جلالی و با حضور سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، با اشاره به وضعیت کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان قم اظهار کرد: 21 هزار و 66 خانواده از کمیته امداد خدمت می‌گیرند که 5.5 درصد از خانوار استان را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه خانوارهای زیر پوشش کمیته امداد 35 هزار نفر جمعیت را شامل می‌شود گفت: 15 هزار و 927 خانواده به صورت مستمر خدمت می‌گیرند که شامل مستمری و سایر خدمات است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قم میانگین جمعیت خانوار تحت پوشش در کشور را حدود 8 درصد دانست که این آمار در قم پایین‌تر است و افزود: بعد خانوار تحت حمایت 1.8 درصد است؛ بیش از 14 هزار خانوار سرپرست زن دارند که در قم این آمار نسبت به سایر نقاط کشور متفاوت است، در کشور آمار 60 به 40 است که در قم نسبت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه 2 هزار و207 یتیم، 870 دانشجو و بیش از 3 هزار دانش‌آموز زیر پوشش خدمات کمیته امداد هستند افزود: 3 هزار و 820 خانواده نیز به دلیل طلاق تحت پوشش هستند که عمده علت طلاق به دلیل اعتیاد بوده است.

میرشکار با تاکید بر اینکه سه هزار و 624 طی هفت سال گذشته بیمه تامین اجتماعی شده اند گفت: کمیته امداد حق بیمه این خانوارها را پرداخت می‌کند تا مستمری بگیر شوند.

وی با بیان اینکه کمیته امداد دائما ورود و خروج دارد اظهار کرد: از آبان 95 تا اسفند 96 بیش از هزار و 700 خانواده خارج و به همین نسبت وارد شده‌اند و هزار و 200 خانواده هم در نوبت دریافت خدمت هستند.

مدیرکل کمیته امداد استان قم با اشاره به نگاه مردم به کمیته امداد تصریح کرد: اعتماد مردم به این نهاد مقدس بسیار خوب است که به دلیل عملکرد آن است؛ در سال 96 با وجود مشکلات اقتصادی بیش از 38 میلیارد درآمد داشتیم که 28 درصد رشد را نشان می‌دهد؛ هر قمی به میزان 9 هزار تومان بیشتر از سایر کشور به کمیته امداد کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: هر یتیم قمی بالاترین سرانه را دریافت می‌کند که 320 هزار تومان است در حالی که میانگین این سرانه در کشور حدود 160 هزار تومان است.

میرشکار با بیان اینکه رویکرد به سمتی می‌رود که صندوق‌های فیزیکی کمیته امداد را جایگزین داشته باشیم خاطرنشان کرد: در این زمینه شیوه‌های الکترونیکی را به مردم معرفی کردیم تا هزینه‌ها کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد مجموعه کمیته امداد کاملا فرهنگی است و نگاه بر این است که کمیته امداد تولید فقر نمی‌کند و تولید فقر در فضاهای دیگر است گفت: وقتی تامین اجتماعی ساز و کار درستی برای حمایت ندارد فقر به سمت کمیته امداد می‌آید؛ همینطور به دنبال عدم مدیریت آسیب‌های اجتماعی، راه‌ها و... فقر ایجاد شده و به سمت کمیته امداد می‌آید.

میرشکار اظهار کرد: مدل‌های فرهنگی را برای فعالیت آماده سازی و اجرا کردیم که در حال تعمیم به کشور است؛ یکی از این مدل‌ها بحث مددکاری اسلامی بوده که با استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه یکی از ثمره‌های این طرح این است که خانواده‌های زیر پوشش را به زندگی عادی برمی‌گردانیم تصریح کرد: به نوعی توانمندسازی خانواده‌ها را در دستور کار داریم.

میرشکار با بیان اینکه نزدیک به 220 مسکن ظرف 13 ماه برای مددجویان خریداری شده است افزود: قبلا زحمات زیادی کشیده می‌شد تا مسکن ساخته شود اگرچه بهترین استان در بحث مسکن بودیم اما یکی از مشکلات ما تجمع فقرا است که با برنامه‌ریزی صورت گرفته به سمت خرید مسکن رفتیم.

وی گفت: همچنین برای زنان سرپرست خانوار که بیش از 4 هزار نفر هستند اداره مجزایی متشکل از بانوان تشکیل دادیم تا خدمات بهتر ارائه شود.

مدیرکل کمیته امداد استان قم با بیان اینکه در سال 96 بالغ بر 638 مورد تعمیر منازل مددجویان انجام شد گفت: برای این کار بیش از 1.2 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.

وی گفت: صندوق قرض‌الحسنه‌ای را در مرداد 94 افتتاح کردیم و 5 هزار و 366 نفر توانستند از این صندوق وام قرض الحسنه بگیرند که رقمی بالغ بر 19 میلیارد تومان شده است.

میرشکار افزود: در حوزه اشتغال که یکی از بحث‌های مهم است در سال 96 بالغ بر 330 نفر را از طریق کاریابی مشغول به کار کردیم و بسته‌های تشویقی را به کارفرما ارائه داده‌ایم.

وی یادآور شد: هزار و 484 نفر را نیز از طریق وام مشغول به کار کردیم؛ 24 میلیارد تومان وام در اختیار قرار گرفته که مشاغل ایجاد شده عمدتا خانگی و در شهر قم است.

میرشکار با بیان اینکه انتظار داریم که شهرداری و مدیران شهر کمک بیشتری به کمیته امداد داشته باشند تا بتوانیم معضل فقر و آسیب‌های آن را در جامعه کاهش دهیم اظهار کرد: شان شهر قم این نیست که اینقدر فقیر و نیازمند داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز