با حضور فعالان عرصه فرش؛

پنجمین همایش گره طلایی در قم برگزار شد

۱۳۹۷/۰۹/۱۷ - ۱۰:۰۵:۳۷
کد خبر: ۷۸۵۰۰۸
پنجمین همایش گره طلایی در قم برگزار شد
پنجمین همایش گره طلایی با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران و فعالان عرصه فرش در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، پنجمین همایش گره طلایی رشتی‌زاده با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران، ژوله محقق و استاد فرش، اعضای هیئت مدیره صادرکنندگان فرش ایران، دبیر صادرکنندگان فرش ایران، حمید محمدی تاجر برجسته فرش، سرپرست استاندار قم، رئیس سازمان برنامه و بودجه قم و جمعی از استادان و بافندگان عرصه فرش در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد.

یکی از محققان فرش ایران طی سخنانی در این مراسم به قالی گران‌بهای مقبره شاه عباس دوم اشاره و اظهار داشت: این فرش که ۳۵۳ سال گذشته توسط تعدادی هنرمند زبده، نوگرا و سنت شکن در قم بافته شده بزرگ‌ترین افتخار تاریخ فرش دستباف ایران است.

استاد ژوله بیان داشت: این اثر یکی از عجایب هفتگانه فرش ایران است که خالق آن نعمت الله جوشقانی است.

وی ادامه داد: این فرش یک پازل بزرگ و نزدیک به ۶۰ متر مربع است و دارای ۱۴ قطعه می‌باشد.

این محقق فرش ایران با بیان این که چهار مرتبه در تاریخ از این فرش یاد شده است، افزود: باید برای ثبت جهانی این اثر بزرگ کاری کرد و حیف است که آن را در معرض دید همگان قرار ندهیم. برپایی نمایشگاهی از چنین آثاری از اهمیت زیادی برخوردار است.

فرش دستباف قم ثبت جهانی شود

رئیس انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف قم نیز در سخنانی بر لزوم ثبت آثار طراحی و نقاشی تأکید کرد و گفت: مرکز ملی فرش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایجاد درگاه الکترونیکی، زمینه آسان ثبت آثار طراحان و نقاشان را فراهم کرده تا به این وسیله از کپی برداری پیشگیری شود و هنرمندان خودشان پیگیری قانونی طراحی‌هایشان را داشته باشند.

علی اصغر خوش‌گفتار ادامه داد: باید فرش ابریشم ایران اولین و بهترین برند در جهان معرفی شود و امید که برند فرش دستباف قم ثبت جهانی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز