دکتر ایرانی خواه:

دانشکده سلامت و دین گامی مثبت در راستای پاسخ گویی به سوالات موجود در حوزه سلامت

۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۱:۴۳:۱۶
کد خبر: ۸۷۴۳۵۶
دانشکده سلامت و دین گامی مثبت در راستای پاسخ گویی به سوالات موجود در حوزه سلامت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: امروزه دانشگاه ها در حال حرکت به سوی دانشگاه های نسل 3 و 4 هستند، ما بر این باوریم که راه اندازی دانشکده سلامت و دین گامی مثبت در راستای پاسخ گویی به سوالات موجود در حوزه سلامت و همچنین مباحث مرتبط مابین دین و سلامت است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، دکتر ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، در آیین افتتاحیه مدرسه تابستانی سلامت و دین گفت: یکی از مهم ترین رسالت های دانشگاه ها پاسخ گویی به نیاز های به روز جوامع است که در سطح ملی و جهانی مطرح میگردد.

وی در ادامه گفت: امروزه دانشگاه ها در حال حرکت به سوی دانشگاه های نسل 3 و 4 هستند، ما بر این باوریم که راه اندازی دانشکده سلامت و دین گامی مثبت در راستای پاسخ گویی به سوالات موجود در حوزه سلامت و همچنین مباحث مرتبط مابین دین و سلامت است.

دکتر ایرانی خواه با اشاره به تعلل های صورت گرفته در خصوص پاسخ به نیازهای جامعه در خصوص ارتباط سلامت و دین افزود: این تعلل و عقب ماندگی موجب شده جریانات و تفکرات انحرافی که نمی خواستند نگاه واقعی ، صحیح، منزه و پاک باورهای دینی با مسائل حوزه سلامت گره بخورد، از آن سوء استفاده کرده و  با ایجاد تعاریف و مفاهیم ساختگی و غلط مسئله سلامت و دین را بهم گره زده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه اضافه کرد: مقوله ای به نام سلامت معنوی امروزه و در یکی دو دهه ی اخیر توسط سازمان بهداشت جهانی وارد حیطه سلامت شده است و زمانی که به تعاریف شکل گرفته پیرامون آن نگاه می کنیم متوجه می شویم که بسیار ناقص است و نگاهی سکولاری به این موضوع است و فاصله بسیاری با تعاریف و باورهای دینی ما نسبت به این موضوع دارد.

دکتر ایرانی خواه با اشاره به اینکه برخی با مقاصد سوء و ظاهری زیبا به نام دین به این موضوع ورود کرده اند گفت: تاسیس دانشکده سلامت و دین باعث گره زدن مقوله سلامت با موضوعات مهم و گسترده دینی و باورهای دینی در سطوح و موضوعات مختلف از قبیل فقه پزشکی، اخلاق پزشکی با تعریف کاملی که جهان تشیع به این مفاهیم دارد، شده است و  افتخار می کنیم که این رسالت مهم عمدتا بر دوش شهر مقدس قم که به عنوان اصلی ترین مرکز علوم اسلامی هم در عرصه ملی و بین المللی است، قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: چند سالی است و با شروع به کار این دانشکده اقدامات خوبی انجام شده که البته در قدم های اولیه هستیم و  اهداف بلند و بزرگی در سطح ملی و فراملی در نظر گرفته ایم و در این راستا امید داریم با استفاده از مخازن و منابع دینی موجود بتوانیم به این دغدغه جامعه پاسخ در خور و شایسته ای را بدهیم.

دکتر ایرانی‌خواه از سلامت معنوی به‌عنوان یک موضوع گران‌بها نام برد و گفت: برخی برای اینکه مباحث مرتبط با سلامت معنوی را به نام خود ثبت کنند به اشتباه در این حوزه ارائه نظر داشته‌اند، افراد یا گروه‌هایی نیز از روی جهالت و یا به عمد فتنه‌هایی را دنبال و تعریف محدودی را از سلامت معنوی ارائه کرده‌اند، این مفاهیم ساختگی و مقدماتی توسط برخی در ایران اسلامی به نام طب اسلامی و عناوینی مشابه نیز ترویج داده می‌شود به همین علت بزرگان و دانشمندان فاخر و فرهیخته علوم اسلامی باید نسبت به جهالت‌های جاهلان حساس باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز