رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند خبر داد:

ورود زودهنگام عشایر به نهاوند

۱۴۰۰/۰۲/۰۶ - ۱۴:۲۰:۱۵
کد خبر: ۱۱۷۰۸۲۶
ورود زودهنگام عشایر به نهاوند
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند از ورود زودهنگام عشایر به این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، داریوش عباسی با اعلام این خبر، اظهار کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی که بر مراتع تاثیرگذار بوده امسال طبق هماهنگی‌های صورت گرفته ورود عشایر به منطقه نهاوند زودتر از زمان قانونی انجام شده است.

وی افزود: همه ساله عشایر مستقر در منطقه جنوب اواخر فروردین ماه از خوزستان کوچ خود را آغاز می‌کردند و تا نیمه اردیبهشت که زمان قانونی ورود دام عشایر به ییلاق بود وارد استان‌های لرستان و همدان می‌شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: امسال با توجه به کاهش بارندگی و همچنین گرمای زودرس از سوی امور عشایری استان خوزستان درخواست شد که عشایر زودتر از منطقه قشلاقی خارج شده و به سمت استان همدان حرکت کنند.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود سازمان منابع طبیعی با این درخواست عشایر موافقت کرده و لذا تقویم کوچ عشایر جلو آمد و آنها تقریبا از اوایل اردیبهشت‌ماه وارد منطقه شدند.

عباسی با بیان اینکه عشایری که به نهاوند وارد می‌شوند شامل دو گروهند افزود: یکی از آنها عشایر مهمان هستند که حداکثر تا ۷۲ ساعت می‌توانند در شهرستان بمانند که پس از آن به همدان یا تویسرکان و کنگاور ادامه مسیر می‌دهند.

وی چرای بی‌رویه دام را یکی از مشکلات مراتع شهرستان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه تعداد دام‌های عشایر تناسبی با میزان مراتع نداشته و تعداد آنها زیاد است لذا این مساله باعث افزایش چرای بی‌رویه دام  و در نتیجه فشار به مراتع و از بین رفتن آنها در بلندمدت می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: در شهرستان نهاوند حدود ۸۵۰ خانوار عشایری با بیش از ۳۵۰ هزار راس دام سبک در فصل ییلاق  در ۲۱ سامانه مستقر می‌شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز