علی لطیفی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

اوج فساد در لیگ یک است/ دلال‌ها، مربیان و مدیران را هم آلوده کردند/ از قرارداد ۶۰۰ میلیونی خودم گذشتم/ ۷۰ درصد خارجی‌ها بنجل هستند/ استقلال شخصیت قهرمانی در آسیا را دارد

۱۳۹۹/۰۳/۰۲ - ۱۰:۳۲:۲۸
کد خبر: ۱۰۰۵۵۶۷
اوج فساد در لیگ یک است/ دلال‌ها، مربیان و مدیران را هم آلوده کردند/ از قرارداد ۶۰۰ میلیونی خودم گذشتم/ ۷۰ درصد خارجی‌ها بنجل هستند/ استقلال شخصیت قهرمانی در آسیا را دارد
مهاجم سابق استقلال گفت: استقلال شخصیت قهرمانی در آسیا را دارد. دو بار قهرمانی و نایب قهرمانی استقلال را به پرافتخارترین تیم تاریخ ایران تبدیل کرده و از این پتانسیل باید مدیرانی که به رأس می‌آیند استفاده کنند استقلال می‌تواند ستاره سوم و حتی چهارم را بگیرد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، علی لطیفی مهاجم سال های نه چندان دور فوتبال ایران و باشگاه استقلال که در حال حاضر و در کسوت مربی و کارشناس فوتبال فعالیت می کند هفته گذشته گفتگویی زنده با خبرگزاری برنا انجام داد که بازتاب زیادی هم در فضای رسانه ای کشور داشت. در ادامه می توانید بخش های مهم این مصاحبه را بخوانید که پیرامون مسائل مختلف است:

*در روزهای کرونایی چه می کنید؟

مثل همه مردم ایران در خانه هستیم. هرازگاهی مجبوریم بیرون برویم، متأسفانه ما با توجه به نوع کارمان عادت کردیم همیشه بیرون باشیم. به قول دوستان یک جا بند نمی‌شوم. الان یکی از سخت‌ترین کارها را انجام می‌دهم و آن هم نشستن در خانه است.

*نظر شما درباره آغاز لیگ چیست؟

من از منتقدین سرسخت شروع لیگ هستم. علیرغم اینکه ندیدن فوتبال داخل و چه اروپا برایم بسیار غمناک است و انگار چیزی را گم کردم. اما باید از دو منظر به این موضوع توجه کنیم؛ بخش سخت افزاری و امکانات، بخش برنامه ریزی. اگر بخواهیم خودمان را با  کشورهای صاحب فوتبال مقایسه کنیم در هر دو زمینه، کیلومترها فاصله داریم با آنها. کشوری مثل آلمان که از لحاظ انضباط و امکانات سرآمد است، با این که بوندسلیگا رقابت‌ها را شروع کرد همچنان منتقدان سرسختی وجود دارند که می‌گویند این لیگ مثل  لیگ فرانسه، هلند و بلژیک باید کنسل می‌شد. با هر معیاری ما از این کشورها عقب هستیم. متأسفانه کشور ما جزو اولین کشورهایی است که درگیر کرونا شد و هموطنان بسیاری را از دست دادیم. به لحاظ فرهنگی و رعایت شرایطی که وزارت بهداشت و مسئولان به مردم ابلاغ می‌کردند هم از کشورهای اروپایی عقب هستیم. غیر از بحث فرهنگی، باید گفت چاره‌ای نبوده چون بخش عمده‌ای از مردم ما به لحاظ اقتصادی شرایط ایده‌ال ندارند و مجبورند به خاطر خرج زندگی از خانه خارج شوند. باورم این است که شرایط برگزاری مسابقه را به لحاظ سخت افزار و استادیوم‌های مدرن و تجعهیزات پزشکی و ... نداریم. علیرغم تعصباتی که روی استقلال دارم و زندگی من استقلال است و از بچگی عاشق آن بودم و برای این تیم بازی کردم، احترام می‌گذارم به هواداران، بازیکنان و مجموعه پرسپولیس که تنها تیمی هستند که مصر هستند، بازی‌ها انجام شود. چون 10 امتیاز جلو هستند و می‌گویند شرایط  قهرمانی را داریم. به نظر من ده‌ها جام قهرمانی نمی‌تواند با آلوده شدن یک فوتبالیست برابری کند. باور من این است که راحت‌ترین کار برای سازمان لیگ و فدراسیون این بود که بازی‌ها را تعطیل کنند و چهار تیم اول را به فدراسیون آسیا به عنوان نماینده ایران اعلام کنند.

*صحبت های محمود فکری بازتاب منفی در فضای مجازی از سوی هوادارن استقلال داشت، در این باره نظرتان چیست؟

این برمی‌گردد، به بحث فرهنگی در فضای مجازی که اقشار مختلف با آن درگیر هستند.3-4  سال پیش در تیم اکسین خدا به ما به لطف خدا و با تلاش بچه‌ها صعود کردیم و من سرمربی بودم. باشگاهی اعتراض کرد که چرا تیم اکسین تمام نفراتش را نبرده و از نفت امیدیه 5 گل خوردند. آنجا رفتیم و حتی می‌خواستند به ما هتل بدهند و من قبول نکردم و جایی رفتیم که شاید در شأن ما نبود برای اینکه حرف و حدیث پیش نیاید؛ گرمای وحشتناک و نبود بازیکن عاملی شد که این اتفاق بیفتد. کار به برنامه 90 کشید، تیمی که اعتراض کرده بود، صراحتا اعلام کرده بود که ما می‌دانیم علی لطیفی به عنوان سرمربی از هیچ چیز خبر ندارد و عنوان کرده بود دو مسئول دیگر زد و بند کردند. من روی خط برنامه 90 راجع به این موضوع صحبت کردم و اتفاقاتی بین من و عادل فردوسی‌پور افتاد که امیدوارم هرچه زودتر به فوتبال برگردد. عادل به سلامت بودن فوتبال کمک بسیار کرده، علیرغم اینکه اختلاف نظرات زیادی با او داشتم از جمله همین برنامه که اجازه نداد صحبت کنم و عصبانی شدم. بعد از این اتفاق فحش‌ها و بدترین الفاظ در مورد من و خانواده‌ام از طرف یک سری طرفدارنماها به من داده شد. این را  به محمود فکری عزیز بسط می‌دهیم که از مربیان سالم فوتبال ما است و عقیده و نظرش را گفته، باورم این است که اگر محمود فکری یک روز برای استقلال زحمت کشیده بود نباید این اتفاق می‌افتاد.

*بد اخلاقی در فوتبال و درگیری لفظی پیشکسوتان

من یقین دارم، عمده پیشکسوتانی که این حرف‌ها را می‌زنند حرف دلشان نیست، عمدتا هم می‌دانند اشتباه می‌کنند اما خواسته طرفداران این است که این عزیزان از تیمشان حمایت کنند. باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد، نه فقط برای هواداران، برای پیشکسوتان و بازیکنان هم همین طور. شاید کسی راهش را بلد نیست، شاید پیشکسوت دیگری اهانت کرده و اگر من بخواهم از راهش بروم هوادار را راضی نکند. باورم این است فشاری که از سوی هواداران به بازیکنان و مدیران می‌آید، خواسته یا ناخواسته به پیشکسوتان هم می‌آید. به ویژه آنهایی که می‌خواهند وارد کار شوند و به نوعی میان هواداران محبوب شوند و در نهایت مجبور می‌شوند دانسته یا ندانسته وارد مقوله‌ای شوند که باور من هم غلط است.

*نظر شما درباره بحث دلالی در فوتبال چیست؟

من از معدود مربیانی هستم که کمیته اخلاق از من تقدیر کرده است. آخرین بار دو فصل قبل بود که سرمربی اکسین بودم و علیرغم اینکه یک تیم بسیار ضعیف را از نظر مالی بسته بودیم و فقط 5 روز  مانده به بازی‌ها شروع کرده بودیم، مدعی صعود به لیگ برتر شدیم. هیچ کس روی ما  حساب نمی‌کرد. بحث دلالی فوتبال فقط دلالی نیست و در جاهای دیگر هم رخنه کرده است. زمانی که دیدند ما مدعی شدیم، از هیئت فوتبال استان البرز علیه ما بودند تا داورها، چون دوست نداشتند تیم صعود کند و درآمد و منافع آنها در این بود که تیم در لیگ یک باقی بماند. چون اگر به لیگ برتر صعود می‌کردیم ناخودآگاه بیشتر روی تیم زوم می‌شدند و در نتیجه دستشان برای انجام کارهای غیراخلاقی بسته می‌شد.

* 14 پنالتی صد درصدی اکسین را نگرفتند

داور زمانی که در کورس بودیم دو گل سه امتیازی  ما را با 3 متر فاصله، که تلویزیون در برنامه آقای پوربخش پخش شد و 2 هفته متوالی این کار صورت گرفت و 14 پنالتی 100 درصد را برای ما نمی‌گرفتند و در نهایت یکی از عزیزان وقتی درگیری‌های ما را دید، گفت وقتی خودشان در استان البرز نمی‌خواهند صعود کنند و شب بازی به داورها می‌گویند برای ما مهم نیست به ضرر تیم بگیرید، چه توقعی دارید؟ در بازی آخر ما شانس صعود را از دست دادیم و می‌توانم بگویم به دلیل ناجوانمردی برخی این اتفاق افتاد. انواع پیشنهادات و شاید یکی 2 میلیاردی داشتم که می‌توانستم پول بگیرم اگر می‌خواستم آن مسیر را طی  کنم. 

*دلال‌ها مربیان و مدیران را نیز آلوده کردند

بحث دلالی صرفا در مورد خود دلال وجود ندارد، متأسفانه دلال‌ها مربیان و مدیران ما را هم آلوده کردند. فوتبال  ما می‌تواند سالم باشد به شرطی که همتی همگانی صورت بگیرد و این اتفاق بیفتد. دلال‌ها داورها، خبرنگاران ما را هم آلوده کردند. نباید یک بخش کوچک را لحاظ کنیم، مدیری بوده که به او گفتند علی لطیفی را بیاورید، گفته علی لطیفی کار را بلد است و اگر بیاید تیم صعود می‌کند، عمده تیم‌هایی که گرفتم جملگی موفق بودند، اما این بیاید من نمی‌توانم بازیکنان خود را جابجا کنم و باید پول بخورم. ما نمی‌توانیم مستقیم بگوییم فقط مربیان آلوده هستند. البته ما مربیان بسیار سلامت داریم. خبرنگاران بسیار باشرف داریم، بازیکنان و... اکثریت مربیان و مدیران ور سانه‌ها و خبرنگاران عزیزمان و بازیکنان سلامت و با شرف هستند .اما مثل همه بخش‌ها افرادی هستند که در این فساد ورود کردند و تلاششان این است که مربی که می‌آید او هم به نوعی فاسد باشد که بتواند کارش را به خوبی  انجام دهد یعنی هر  کاری می‌خواهد انجام دهد. ما در فصول گذشته به کرات این را دیدیم.

*اوج فساد در لیگ یک است

یکی از معضلات اصلی ما جدا از بازیکنان داخلی که دلالی در آن نقش دارد آوردن مربیان و بازیکنان خارجی است که متأسفانه دلال‌ها و مدیران و مربیان ما که یک مثلث هستند. در همین ایجنت‌ها افرادی هستند که فاسد هستند و هر چقدر هم که دلالی فاسد باشد وقتی مدیر یا مربی سلامت باشند نمی‌توانند آن بازیکن یا مربی را قالب کنند. متأسفانه این مثلث برمودا است و پول بیت‌المال را به غارت می‌برند. متأسفانه این دلالی وحشتناک است و این دلال‌ها به ویژه در لیگ یک است. پاک‌ترین لیگ که در آنجا هم فساد است لیگ برتر است. بعد از لیگ یک، لیگ 2 هم فساد هست اما پول زیادی آنجا نیست. دلال‌ها  جایی می‌روند  که پول باشد. اوج فساد در لیگ  یکاست. در لیگ برتر همه زوم هستند اما در لیگ یک جولان می‌دهند. مربیانی را می‌آورند که در سال‌های قبل نتیجه نگرفتند اما باز هم می‌آید و بالاخره یک سال نتیجه می‌گیرد.

*پاک کردن فوتبال ما برعکس چیزی که می‌گویند کار راحتی است

من اول فصل به ملوان رفتم، صرف 2  هفته استعفا کردم چون دیدم مالکی آمده که دنبال چیزها و کارهای دیگر است و من خوشحالم بدون اینکه ملوان را قهرمان کرده باشم به عنوان محبوب‌ترین مربی از من آنجا یاد می‌شود. چون حرف حق را زدم ملوانی که خیلی از مربیان پول می‌دهند تا کار کنند من از قرارداد 600 میلیونی خود گذشتم و اگر استعفا نمی‌کردم می‌توانستم این پول را بگیرم در وضعیتی که دارم و مستأجر هستم. ولی من نمی‌توانم شرافتم را زیر پا بگذارم. به همین خاطر با مالک باشگاه درگیر شدم و حقایق را گفتم. بگویچ 20 سال مقامی کسب نکرده اما 3 سال در گل گهر به او فرصت می‌دهند چه اتفاقاتی می‌افتد؟ چرا این 3 سال را به  مایلی‌کهن یا محمود فکری نمی‌دهند؟ مدیران ما چرا این کارها را می‌کنند؟ پاک کردن فوتبال ما برعکس چیزی که می‌گویند کار راحتی است. بخش کوچکی از نیروهای امنیتی می‌توانند بیایند و فوتبال ما را سالم کنند. اتفاقی که موسوم شد به کالتروپلی در ایتالیا یا در ترکیه. یک بار برای همیشه فساد در فوتبال را ریشه‌کن کردند. سالها قبل کمیته انضباطی تعدادی از مربیان ما را به  جرم فساد محروم کرد که محرومیت‌شان خیلی مضحک و خنده‌دار بود. اگر فاسد بودند چرا می‌فرستید در لیگ یک که بتوانند بیشتر فساد کنند و در آن جا مربی‌گری کنند.

منصوریان در استقلال تحت تاثیر کی‌روش بود

شفر زمانی که به استقلال آمد، تیم خوبی که علی منصوریان بسته بود و نتوانست از آن استفاده کند را تحویل گرفت. شفر عقلانیت به کار برد و هر هفته ترکیب را  عوض نکرد که البته فکر کنم تحت تأثیر کی‌روش بود. این موضوع در عرصه باشگاهی جواب نمی‌دهد و هیچ جای دنیا چنین چیزی را ندیدیم. شفر ترکیبش را ثابت کرد و نیم فصل  نتیجه گرفت. مربی‌ای که  قراردادش 300 هزار دلار بود 2 سال اضافه کردند هر سال 1 میلیون دلار. با اطمینان کامل می‌گویم در مورد قرارداد شفر فساد گسترده اتفاق افتاد. من این را باور دارم و در هر محکمه‌ای حاضرم درباره‌اش حرف بزنم.

ارزیابی شما از بدهی‌های انباشه استقلال و پرسپولیس چیست؟

2 جور مدیر داشتیم که باعث شده این اتفاق رخ دهد، مدیرانی که تعهد داشتند و تخصص نداشتند، مدیرانی که تخصص داشتند و تعهد نداشتند. باور قلبی من این است که این شکل از مدیران باعث این اتفاق شدند، کسانی که سلامت بودند اما از فوتبال سر رشته‌ای نداشتند به عنوان مدیر گذاشتند. اشتباهات پشت اشتباهات افراد فاسد را آوردند و بدون اینکه حتی خودشان متوجه شوند به عنوان مثال با مشاوران و افرادی کار کردند که فاسد بودند و آنها مربیان بنجل را قالب کردند به مدیران و آن مدیر فقط پول داشته یا اگر نداشته از کیسه خلیفه یعنی دولت بخشیده است.

*70 درصد خارجی‌ها بنجل هستند

من از جمله کسانی هستم که می‌گویم اگر مربی خارجی بیاید من به عنوان مربی که در دوره بازیگری در اروپا بازی کردم و تجربیات بسیار گران‌بهایی دارم می‌توانم از علم روز فوتبال از طریق این مربی آگاهی‌های بیشتری داشته باشم و بهره‌مند شوم و حتی از بازیکنان فوتبال  هم کار یاد بگیرم. الان یکی دو بازیکن خارجی داریم که کیفیت لیگ ما را بالا بردند اما به جای دو سه بازیکن باکیفیتی که داریم شاید 70 درصد بازیکنان و مربیان بنجل داریم که آمدند و فقط پول بیت‌الملال را به غارت بردند.

*استقلال می تواند ستاره سوم و چهارم را هم بگیرد

10 سال است به عنوان کارشناس فوتبال به خصوص فوتبال خارجی در تلویزیون هستم و همواره سعی کردم تعصباتم را به باشگاه استقلال بروز ندهم و حقایق را بگویم و عادلانه صحبت کنم. من عشق استقلال را دارم و همه هواداران فوتبال ما و هواداران استقلال بی بدیل هستند و حیف است به اینها ظلم شود با بودن مدیرانی که هواداران را درک نکردند و این بدهی‌ها بالا آمد. استقلال شخصیت قهرمانی در آسیا را دارد. دو بار قهرمانی و نایب قهرمانی استقلال را به پرافتخارترین تیم تاریخ ایران تبدیل کرده و از این پتانسیل باید مدیرانی که  به رأس می‌آیند استفاده کنند استقلال می‌تواند ستاره سوم و حتی چهارم را بگیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز