مهرافزا منوچهری در گفتگو با خبرگزاری برنا:

همه جامعه باید بخشی از فعالیت‌های خود را به مشارکت در فعالیت‌های زیست محیطی اختصاص دهد/ ورزشکاران باید رفتارهای واقعی زیست محیطی از خود نشان دهند

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۱۱:۰۷:۵۸
کد خبر: ۱۰۲۸۹۰۷
همه جامعه باید بخشی از فعالیت‌های خود را به مشارکت در فعالیت‌های زیست محیطی اختصاص دهد/ ورزشکاران باید رفتارهای واقعی زیست محیطی از خود نشان دهند
رئیس کمیسیون ورزش و محیط کمیته ملی المپیک گفت: مساله محیط زیست یک مساله بسیار عمومی و چند بعدی است و اصلا ربطی به یک سازمان یا نهاد خاص ندارد، همه آحاد جامعه، همه گروه‌ها و هر نهادی که در حال فعالیت است وظیفه دارد یک بخش از فعالیت‌هایش را به آموزش، ترویج و مشارکت در فعالیت‌های زیست محیطی اختصاص دهد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ مهرافزا منوچهری، رئیس کمیسیون ورزش و محیط کمیته ملی المپیک، در رابطه با فعالیت‌های این کمیسیون گفت: فلسفه کار ما بسیار گسترده است، یعنی ما باید روی تمام فدراسیون‌ها و ورزشکارها کار کنیم تا آن‌ها را  آدم‌های آشنا و حساس نسبت به محیط زیست و فعال در این حوزه بار آوریم. ورزشکاران، به‌خصوص برای جوانان و نوجوانان الگو هستند و اگر بتوانند رفتارهای واقعی زیست محیطی از خود نشان دهند، نه فقط به صورت نمایشی، می‌توانند یک الگو برای بقیه وزشکاران شوند و در واقع بقیه ورزشکاران از آن‌ها تبعیت و خود هم شروع به فعالیت زیست محیطی کنند. در واقع رفتار آن‌ها باعث اشاعه این تفکر در جامعه می‌شود.

او افزود: یکسری از ورزش‌ها طبیعتا ارتباط‌شان با محیط زیست بیشتر است، مثل کوهنوردی، قایقرانی، شنای آزاد و اسکی که مستقیما با طبیعت در ارتباط هستند، مسئولیتشان سنگین‌تر است و فدراسیون مربوط به این رشته‌ها نیز فعالیت زیست محیطی بیشتری دارند. ما آن‌ها را تشویق و ترغیب می‌کنیم و در واقع یک‌سری خوراک آموزشی برای‌شان تهیه شده است. سال‌های قبل ما چند جشنواره برگزار کردیم که همه اصحاب ورزش را به‌نوعی درگیر کرده بود. این موضوع به کمیته بین‌المللی المپیک هم منتقل شد و آن‌ها از انجام این فعالیت‌ها خیلی متعجب و خوشحال شدند. 

منوچهری ادامه داد: یکسری مسائل به اشتباه برای مردم جا افتاده است، به عنوان مثال در یک روز تعطیل 1000 تا 3000 نفر وارد یک منطقه کوهستانی می‌شوند (البته اکنون به خاطر کرونا این موضوع اتفاق نمی‌افتد) که باعث پایمال شدن گیاهان آن منطقه می‌شود و برای محیط زیست و حیوانات آن منطقه مشکل ایجاد می‌کنند، باید توجه کرد محیط زیست یک ظرفیتی دارد و در این زمینه باید فرهنگ سازی انجام شود.  

رئیس کمیسیون ورزش و محیط زیست عنوان کرد: مساله محیط زیست یک مساله بسیار عمومی و چند بعدی است و اصلا ربطی به یک سازمان یا نهاد خاص ندارد، همه آحاد جامعه، همه گروه‌ها و هر نهادی که در حال فعالیت است وظیفه دارد یک بخش از فعالیت‌هایش را به آموزش، ترویج و مشارکت در فعالیت‌های زیست محیطی اختصاص دهد. وظیفه ماست که در ورزش محیط زیست را تمیز کنیم اما فلسفه این موضوع خیلی بالاتر است. افراد با هم دیگر متفاوت هستند و خودشان باید مصرفشان را کم کنند خود افراد باید تا می‌توانند آلاینده‌های محیط زیست را استفاده نکنند تا بخشی از این مرجع برای محیط زیست باشند. 

او اظهار داشت: قبل انجام هر فعالیتی باید فرهنگ‌سازی شود، این همه جنگل آتش گرفت، یک سهل انگاری کوچک، حتی ممکن است پرتاب کردن شیشه نوشابه در محیط زیست یا هر فلزی که بتواند نور را منعکس کند، یک آتش سوزی به وجود آورد. باید یک مکان‌های خاصی برای کمپینگ در نظر گرفته شود و حتما محیط‌بان‌های خاص خود را داشته باشد که وقتی گروه‌ها برای کمپینگ می‌روند، محیط‌بان‌ها برای بازرسی به آن منطقه بروند و بیینند مشکلی ایجاد نشده باشد. در کشورهای دیگر که گونه‌های خاص گیاهی دارند، اگر مردم به جنگل یا دریا بروند، به هیچ چیزی در طبیعت دست نمی‌زنند. ما باید یک مکان‌های خاصی را جهت کمپ زدن در نظر بگیریم و برای‌شان سرویس بهداشتی و امکانات رفاهی بگذاریم تا خانواده‌ها بتوانند در آن‌جا مستقر شوند و حتی جای مخصوص برای آتش بگذارند.

منوچهری تصریح کرد: ما از نظر آموزش زیست محیطی خیلی فقیر هستیم. ما در صدا و سیما چند برنامه آموزشی در مورد مسائل زیست محیطی داریم؟ در تمام دنیا این آموزش‌ها را از بچگی و کودکستان شروع می‌کنند. اول اینکه بچه‌ها را با حیوانات اخت می‌کنند و به آن‌ها پرورش گیاه را یاد می‌دهند، بچه‌ای که با حیوانان اخت شده و گیاهان را پرورش می‌دهد، هیچ وقت در طبیعت گیاهان و حیوانات را از بین نمی‌برد. ما در عرصه ورزش این محیط را ایجاد کردیم و با ورزشکاران در ارتباط هستیم. دستورالعمل ورزش سبز در چند رشته و فدراسیون‌ باتوجه به شرایطی که دارند، آموزش‌های خاص داده شده است. یک کتاب مرجع زیست محیطی که برای جامعه ورزش ترجمه شده و به چاپ می‌رسد تا در دسترس آن‌ها قرار گیرد. از نظر بین‌المللی با سازمان هایی که در این زمینه کار می‌کنند، در ارتباط هستیم. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز