استقلال، پرسپولیس، شهرخودرو و سپاهان فریاد مظلومیت مردم ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۴ - ۱۴:۳۱:۳۵
کد خبر: ۱۰۵۸۴۳۵
استقلال، پرسپولیس، شهرخودرو و سپاهان فریاد مظلومیت مردم ایران
یادداشت- محمد مبین

خبر کوتاه بود: "شرکت پخش کننده بازی های لیگ قهرمانان آسیا به بهانه های تحریم ها، قرارداد پخش زنده چهار تیم ایرانی استقلال، پرسپولیس، شهرخودرو و سپاهان با صداوسیمای جمهوری اسلامی را فسخ کرده است". همین خبر کوتاه را بگذارید کنار مسائل دیگر، مسائلی که با معیشت، درمان و زندگی روزمره مردم سرکار دارد، آن وقت متوجه می شوید کشور تحت چه فشاری قرار دارد.

فشار حداکثری یا به تعبیر رئیس جمهور، تروریسم اقتصادی در نگاه اول شاید فقط مربوط به صادرات و واردات و امور بانکی باشد ولی وقتی عمیق تر نگاه کنید می بینید "ریشه ایران" هدف تحریم هاست و هر آنچه که لازم است برای زدن این ریشه استفاده شود به کار گرفته می شود، روزی بانک و بیمه و دارو و درمان، روز دیگر مسائل اجتماعی که ورزش هم جزوی از آنهاست. در واقع آمریکا و رفقای منطقه ای او هر آنچه از دستشان برمی آید به کار می گیرند تا مردم ایران تحت فشار مضاعف قرار گیرند، مقاومت آنها بشکند و وارد مسیری شوند که نتیجه و هدف آن نه فقط براندازی جمهوری اسلامی، بلکه کلیت ایران و تکه تکه کردن آن است.

هواداران فوتبال که خیل عظیمی از جامعه را تشکیل می دهند، با این رشته ورزشی زندگی می کنند، روز و شب فکر و ذکر آنها تیم های محبوبشان است، با شادی تیم هایشان شاد می شوند و با غم آنها، غمگین! به همین دلیل است که حالا فشار حداکثری وارد عرصه ورزش شده، نه حالا که از مدتها پیش، از همان زمان که با تحریم هایشان مانع پرداخت پول مربیان و بازیکنان خارجی فوتبال شدند تا آنها را از ایران فراری دهند و یک سرخوردگی بزرگ به هواداران ایرانی فوتبال هدیه کنند. شاید بد نباشد که بدانید، فیفایی که ادعا دارد مانع دخالت سیاست در ورزش می شود دقیقا به خاطر دخالت سیاست در ورزش، حاضر نشد پول ویلموتس را از محل دارایی های فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی پرداخت کند و مانع فسخ قرارداد یک طرفه این مربی اروپایی شود، همین فیفا که پول ایران را بلوکه کرده، در دادگاهی که خلاف قوانین، فقط با یک قاضی برگزار شد، فدراسیون فوتبال ایران را ملزم به پرداخت شش میلیون یورو غرامت کرد!

فدراسیون فوتبال ایران در تاریخ 30 بهمن ماه 97 طی نامه ای به فیفا خواستار پرداخت مطالبات ویلموتس از محل بودجه های پرداخت نشده فدراسیون فوتبال نزد فیفا شد اما 13 فروردین ماه 98، فاطیما سمورا طی نامه ای به رییس فدراسیون فوتبال اعلام می کند که فیفا نه به صورت مستقیم، نه به صورت غیرمستقیم و نه حتی به صورت نقدی قادر به پرداخت طلب ایران نیست. در همین نامه دبیرکل فیفا می نویسد که نه در اروپا و نه خارج از اروپا هیچ بانک یا موسسات مالی به دلیل تحریم های آمریکا حاضر نشده پول ایران را انتقال دهد و سپس از این فرآیند ابراز تاسف کرده است.

تاسف دبیرکل فیفا اما سودی نداشت چرا که همین نهاد مدعی استقلال، طی حکمی فدراسیون ایران را ملزم به پرداخت شش میلیون یورو غرامت به ویلموتس کرد بدون آنکه بگوید بخش مهمی از پروسه فسخ قرارداد این مربی بلژیکی با کوتاهی فیفا و دخالت دادن سیاست در ورزش صورت گرفته است.

فشار حداکثری در ورزش اما حالا به نقطه جدیدی رسیده، کنفدراسیون فوتبال آسیا یکبار تلاش کرد به بهانه های سیاسی تیم های باشگاهی ایران را از میزبانی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا محروم کند که با مقاومت اهالی فوتبال و تدبیر وزارت ورزش و فدراسیون موفق نشد، حالا اما با گروگان گرفتن حق تماشاگران ایرانی در تماشای مسابقات تیم های محبوبشان، تلاش می کند سرخوردگی را وارد جزئی ترین بخش ورزش کند، یعنی ای اف سی همه تلاش خود را به کار گرفته تا فشار حداکثری را در فوتبال پیاده کند و مردمی را از حق عادی و طبیعی شان محروم سازد.

آمریکا و رفقای منطقه ای او البته پیش از این اقدامات سخت تری انجام داده اند، از تحریم دارو گرفته تا تحریم اقلام معیشتی، از تحریم های بانکی تا تحریم واردات و صادرات، این تحریم ها با اقتصاد مردم در ارتباط بود ولی تحریم های ورزشی احساسات مردم را درگیر می کند، در واقع آمریکا و رفقایش پس از گرفتن تدریجی جان مردم، حالا در پی کشتن احساسات آنها هستند تا شاید با این اقدامات نارضایتی ها را افزایش دهند و مقاومت مردم را بشکنند.

استقلال، پرسپولیس، شهرخودرو و سپاهان حالا و در این شرایط فقط نمایندگان ورزشی ایران در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا نیستند، آنها حامل فریاد مظلومیت مردمی هستند که کمرشان اگرچه زیربار ظلم بزرگ، تاریخی و خلاف حقوق بشر خم شده ولی هم محکم ایستاده اند و از ایران شان دفاع می کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز