بررسی سرمربیان لیگ برتری؛

امیر قلعه‌نویی؛ افول تدریجی یک ژنرال

۱۳۹۹/۰۷/۰۱ - ۰۰:۲۳:۵۷
کد خبر: ۱۰۶۱۹۳۲
امیر قلعه‌نویی؛ افول تدریجی یک ژنرال
امیر قلعه‌نویی 7 سال است که قهرمانی در لیگ برتر را تجربه نکرده و بعید است امسال هم با گل‌گهر بتواند بر بام فوتبال ایران بنشیند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ امیر قلعه‌نویی در حالی که به نظر می‌رسید یک فصل به خودش استراحت دهد در تصمیمی عجیب جانشین مجید جلالی در گل‌گهر سیرجان شد. قلعه‌نویی که در اواسط لیگ نوزدهم به دلیل ناراحتی قلبی راهی بیمارستان شد، باید به توصیه پزشکان از تنش و استرس دوری کند اما او ترجیح داد همچنان به حضور در سطح اول فوتبال ایران ادامه دهد. سرمربی سابق سپاهان که رسانه‌ها از او به عنوان یکی از گزینه‌های باشگاه استقلال هم نام می‌بردند، درست در روزی که آبی‌پوشان در فینال جام حذفی به میدان رفتند، با مسئولان گل‌گهر به توافق رسید تا ماجراجویی جدیدی را در سیرجان تجربه کند.

قلعه نویی در حالی سرمربیگری گل‌گهر را پذیرفت که از آخرین قهرمانی پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر که با استقلال رقم خورد، 8 سال قبل است. امیر بعد از قهرمانی با استقلال و 2 سال ناکامی به همراه این تیم، از جمع آبی‌ها جدا شد. او در سال‌های اخیر سرمربیگری در تیم‌های تراکتور، ذوب‌آهن و سپاهان را تجربه کرد اما نتوانست با هیچ‌کدام از این تیم‌ها قهرمان لیگ شود. البته قلعه‌نویی در سال‌های اخیر نشان داده متخصص ارتقای رتبه تیم‌هایی است که هدایت آنها را برعهده می‌گیرد.

قلعه‌نویی 56 ساله تا امروز هدایت 8 تیم را به عنوان سرمربی برعهده داشته و در بیشتر آنها هم نتایج خوبی گرفته است. از اولین تجربه سرمربیگری او تا امروز 19 سال می‌گذرد و میانگین مدت مربیگری او در هر تیم بیشتر از 2 سال است.

در ادامه کارنامه مربیگری امیر قلعه‌نویی در ادوار مختلف لیگ برتر را بررسی می‌کنیم.

آغاز راه امیر از کجا بود؟

اولین باشگاهی که امیر قلعه‌نویی هدایت آن را برعهده گرفت کشاورز بود که نتوانست نتایج مطلوبی در این تیم به‌دست آورد. قلعه‌نویی در در فصل 81-80 لیگ دسته اول آزادگان سرمربیگری تیم برق تهران را به عهده گرفت که به مرحله نهایی لیگ دسته یک صعود کند. تجربه بعدی قلعه‌نویی سرمربیگری در استقلال اهواز در فصل 82-81 در لیگ برتر بود که توانست این تیم بحران‌زده را در سطح اول فوتبال ایران حفظ کند.

امیر در اولین حضور کوتاه مدت خود به عنوان سرمربی موقت در استقلال این تیم را قهرمان جام حذفی در سال 81 کرد. قلعه‌نویی برای فصل بعد، یعنی در لیگ برتر فصل 82-81 به عنوان مربی استقلال و دستیار رولند کخ منصوب شد اما به دلیل اختلاف نظر با او قبل از شروع فصل از سمتش استعفا کرد و در اواسط نیم فصل اول به عنوان سرمربی به استقلال اهواز پیوست.

شروع دوران پرافتخار

برای فصل بعد، یعنی در لیگ برتر فصل 83-82 امیر قلعه‌نویی توسط مدیرعامل جدید استقلال، محمدحسین قریب، به عنوان سرمربی تیم استقلال انتخا و دوران ژنرالی او آغاز شد. قلعه‌نویی در آن سال بازیکنانی مثل وحید طالب‌لو، امیرحسین صادقی و پیروز قربانی را از تیم امید استقلال به ترکیب اصلی تیم بزرگسالان اضافه کرد. استقلال در آن سال شانس اصلی قهرمانی بود اما به دومی اکتفا کرد ولی توانست قهرمانی جام حذفی شود.

در دومین فصل حضورش به عنوان سرمربی استقلال در لیگ برتر یعنی بازهم استقلال را در کورس قهرمانی قرار داد، اما نتایج ضعیف این تیم در هفته‌های پایانی استقلال را در رده سوم قرار داد.

در فصل بعد قلعه‌نویی بالاخره توانست با استقلال بر قله فوتبال ایران بنشیند. او حالا نام خود را به عنوان یک مربی بزرگ در فوتبال مطرح کرده بود و از طرف فدراسیون به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد.

بازگشت دوباره به استقلال

01173898

بعد از حذف تیم ملی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌ها و جدایی قلعه‌نویی از تیم ملی، او در زمستان 86 به تیم انتهای جدولی مس کرمان پیوست و یک نیم فصل موفق را در این تیم سپری کرد. امیر در بهار 87 استقلالی را که با مربیگری ناصر حجازی و فیروز کریمی در لیگ سیزدهم شد را قهرمان جام حذفی کرد تا نشان دهد راه و رسم قهرمانی را در فوتبال ایران بلد است.

در لیگ هشتم قلعه‌نویی بازهم با استقلال قهرمانی در لیگ را تجربه کرد اما به دلیل اختلاف با مدیرعامل وقت باشگاه یعنی واعظ آشتیانی از تهران به اصفهان کوچ کرد.

روزهای طلایی در اصفهان

139209171032104151695844

قلعه‌نویی در سپاهان کارنامه‌ای رویایی از خود به جای گذاشت و دو فصل پیاپی این تیم را قهرمان لیگ برتر کرد. ژنرال برخلاف اولین فصل حضورش در این تیم که نتایج بدی در آسیا گرفت، در این فصل با سپاهان تا مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد و در حالی که همه خبرها ناشی از تمدید حضورش در این تیم بود اما ناگهان از این تیم جدا و سر از تبریز درآورد.

امیر در لیگ یازدهم به تیم تراکتور تبریز پیوست و با اینکه شروعی رویایی با این تیم داشت اما در نهایت تیمش نابب قهرمان شد و توانست برای اولین بار سهمیه انتخابی لیگ قهرمانان آسیا را به‌دست آورد.

استقلال که در سال‌های بدون امیر نتوانسته بود هیچ قهرمانی در لیگ برتر از آن خود کند، با درخواست همه اعضای هیات مدیره استقلال دوباره او را به این تیم بازگرداند تا در فصل 92-91 بازهم با استقلال قهرمان لیگ شود تا پنجمین قهرمانی در لیگ برتر و چهارمین قهرمانی‌اش در لیگ ظرف 5 سال رقم بخورد. ضمن اینکه در مسابقات لیگ قهرمانان هم استقلال به عنوان تیم اول گروهش به مرحله یک‌هشتم صعود کرد.

سال‌های بی‌جام

hhs2268

افت قلعه‌نویی در فوتبال ایران از سال بعد یعنی لیگ لیگ سیزدهم آغاز شد. او در لیگ سیزدهم با استقلال پنجم شد و سال بعد هم نتیجه‌ای بهتر از ششمی برای آبی‌ها به ارمغان نیاورد. او بعد از 2 سال تلخ و پر از ناکامی در استقلال به تراکتور بازگشت و 2 سال هم سرمربی این تیم ماند و در لیگ‌های پانزدهم و شانزدهم رتبه‌های چهارم و سوم را از آن تیمش کرد.

ژنرال آبی‌ها که همچنان در حسرت کسب قهرمانی دوباره در لیگ بود در لیگ هفدهم هم با ذوب‌آهن نایب قهرمان شد و دوباره به سپاهان برگشت اما در مدت حضور 2 ساله‌اش در این تیم هم در کسب قهرمانی ناکام ماند و در لیگ‌های هجدهم و نوزدهم به ترتیب در رده‌های دوم و ششم جدول قرار گرفت.

او حالا و در لیگ بیستم سرمربی تیم گل‌گهر است و باید منتظر ماند و دید در این تیم چه اتفاقاتی برای پرافتخارترین سرمربی فوتبال ایران رخ می دهد.

عالمی: قلعه‌نویی به دنبال آرامش است

ایمان عالمی، که در استقلال آنالیزور امیر قلعه‌نویی بود، درباره انتخاب جدید این سرمربی پرافتخار به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت: امیر قلعه‌نویی در 19 دوره از 20 دوره لیگ برتر فوتبال ایران حضور داشته و با 5 قهرمانی در لیگ و 2 قهرمانی در جام حذفی پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر است. قلعه‌نویی سال‌ها در تیم‌های پرطرفدار سرمربیگری و فشار کاری زیادی را به جان خریده است. کار مربیگری به خودی خود استرس‌زا و دشوار است چه برسد به مربیگری در تیم‌های پرطرفدار که همواره می‌خواهند مدعی باشند. تیم‌هایی هم که قلعه‌نویی هدایت آنها را برعهده داشته همواره در کورس قهرمانی بوده‌اند که این موضوع هم نشان دهنده توانایی‌های قلعه‌نویی است هم اینکه چه فشاری را در تمام این سال‌ها تحمل کرده است.

او با اشاره به انتخاب گل‌گهر توسط قلعه‌نویی ادامه داد: بیماری آقای قلعه‌نویی و استرسی که او در 19 سال اخیر تحمل کرده باعث شد تیمی مثل گل‌گهر را برای ادامه فعالیت فوتبالی‌اش انتخاب کند چون کار کردن در این تیم استرس و تنش زیادی ندارد. البته قلعه‌نویی با گل‌گهر هم به کسب نتایج خوب و آسیایی شدن فکر می‌کند اما به نظر من این تصمیم برای حفظ سلامتی و آرامش او بوده است. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز