نوروزنامه ۹۹/ گزارش برنا از تحولات آبی‌پوشان پایتخت در سال ۹۸؛

فراز و نشیب های استقلال با مربیان آلمانی و ایتالیایی/ مجیدی وارث نیمکت بزرگان/ آبی ها سوار موج خوشبختی می شوند

۱۳۹۹/۰۱/۰۷ - ۰۳:۵۲:۰۲
کد خبر: ۹۸۱۲۶۷
فراز و نشیب های استقلال با مربیان آلمانی و ایتالیایی/ مجیدی وارث نیمکت بزرگان/ آبی ها سوار موج خوشبختی می شوند
تیم استقلال در سال 98 با تغییرات و تحولات زیادی همراه بود و بعد از کش و قوس‌های زیاد فرهاد مجیدی سکان هدایت آبی‌پوشان را برعهده گرفت.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، تیم فوتبال استقلال یکی از از سال‌های پر فراز و نشیب خود را در سال 98 پشت سر گذاشت. بعد از اینکه شفر در سال ۹۷ موفق شد جام حذفی را برای آبی‌های پایتخت به دست بیاورد برای لیگ هجدهم نیز به او اطمینان شد. ولی در سال 98 ورق برای مرد آلمانی برگشت و این تیم چندین تغییر و تحول را به خود دید.

*رفتن شفر

مرد آلمانی علیرغم ثبات نتیجه‌گیری در مهمترین بازی‌ها نتوانست دین خود به استقلال را ادا کند و آبی‌ها سه هفته مانده به پایان لیگ مقابل شهر خودرو در مشهد بازی را با نتیجه یک بر صفر واگذار کردند. بازی که بی‌تردید اگر استقلال آن را برنده می‌شد هم اکنون رقیب سنتی موفق به قهرمانی نشده بود. در هفته‌ای که همه برای استقلال بازی کردند آنها برای خودشان بازی نکردند. این جمله فتحی، مدیرعامل سابق آبی‌های پایتخت بود، زمانی که در خروج باشگاه را به شفر نشان داد. حالا استقلال مانده بود و سه بازی در لیگ برتر و البته دو دیدار در لیگ قهرمانان آسیا و فرهاد مجیدی یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال باشگاه پرهوادار استقلال و دستیار شفر به شمار می‌رفت. او به صورت موقت هدایت تیم سابق خود را برعهده گرفت. مجیدی در همان یکی دو بازی نخست نشان داد به نظم و دیسیپلین بسیار اعتقاد دارد، او حتی بازیکنان عراقی خود را به این دلیل که نسبت به نیمکت نشینی اعتراض داشت از تیم کنار گذاشت. فرهاد عملکرد نسبتاً خوبی در لیگ برتر داشت و توانست بعد از برانکو استقلال را به مکان دوم جدول برساند و استقلال در پایان لیگ هجدهم در مکان دوم جدول قرار گرفت و نایب قهرمان لیگ برترشد. اما همانگونه که مجیدی از قبل اعلام کرده بود تنها برای ۴ بازی روی نیمکت خواهد ماند بعد از اتمام مسابقات لیگ بی سر و صدا باشگاه را ترک کرد.

ظهور استراماچونی در استقلال

استقلالی‌ها به دنبال حضور یک سرمربی خوب و کارآمد برای تیم خود بودند. بعد از گمانه‌زنی‌های گوناگون استراماچونی مربی ایتالیایی هدایت آبی‌های پایتخت را در لیگ نوزدهم عهده‌دار شد که این موضوع با ریزش و خروج بازیکنان اصلی و تاثیرگذار مانند پاتوسی و ... همراه شد. درحالی که باشگاه هنوز سرمربی نداشت استراماچونی خیلی زود به تهران آمد و تمرینات استقلال را از روز نخست با جدیت عهده دار شد.

استارت ضعیف اما پیشرفت سریع

بعد از شروع لیگ نوزدهم استقلال در تبریز به مصاف ماشین‌سازی رسول خطیبی رفت. علیرغم برتری نسبی آبی‌پوشان استقلال بازی را واگذار کرد تا کسانی که همیشه منتظر گلایه و غر زدن در باشگاه استقلال هستند بعد از این بازی اعتراضات خود را آغاز کنند. نکته دیگر در مورد استقلال استراماچونی سیستم 3-5-2 مورد انتخاب سرمربی آبی‌ها بود. بسیاری سیستم ۳-۵-۲ را سیستم منسوخ در فوتبال ایران می‌دانستند و باخت یک بر صفر استراماچونی در دربی پایتخت انتقادات را از او بالا برد. اکثر پیشکسوتانی که استراماچونی را در حد و اندازه استقلال نمی‌دانستند بعد از چند بازی اول که نتایج قابل قبولی به دست نیاورد اعتراضات خود را دوچندان کردند. امام بعد از گذشته چند هفته ورق برای مرد ایتالیایی برگشت و استقلال روی نوار موفقیت قرار گرفت و استراماچونی بازی به بازی توانست سیستم خود را در تیم جا بیاندازد. سیستم مرد ایتالیایی جواب داده بود و شیخ دیاباته در کنار مهدی قائدی به عنوان برترین زوج خط حمله ایران معرفی شدند که به هیچ تیمی رحم نمی‌کردند و استقلال اکثر بازی‌های خود را با نتیجه پرگل پشت‌سر می‌گذاشت. موفقیت‌های استقلال تداوم پیدا کرد تا این تیم از رده چهاردهم در اوایل فصل رفته رفته به صدر جدول نزدیک شود. شاید هنوز هم کسی دلیل دقیق رفتن استراماچونی از ایران را نداند اما آنچه مسلم است او تیم را رها کرد و رفت و این کار از محبوبیت‌اش کم کرد بویژه اینکه استقلال قهرمانی نیم فصل را به همشهری تعارف زد.

رفتار دوگانه استراماچونی باعث شد که این مربی خیلی زود از چشم هواداران بیفتاد. استراماچونی هر روز یک خواسته و یک پیشنهاد به مدیران استقلال می‌داد و فردای همان روز صحبت خود را تکذیب می‌کرد. از طرفی مشکل خود را با استقلال بحث مشکلات مالی قلمداد می‌کرد و از طرف دیگر هر بار یک دشمن فرضی در باشگاه برای خود انتخاب می‌کرد. او حتی چندین بار قول و قرار گذاشت که پای میز مذاکره بنشیند ولی در پایان بازهم این اتفاق نیفتاد. بیکار ماندن او تا این لحظه نشان دهنده عدم موفقیت سرمربی سابق در پیش‌بینی‌هایش است.

صدای پیشکسوتان درآمد

سیدمهدی سیدصالحی اولین پیشکسوتی بود که بعد از 48 ساعت معتقد بود استراماچونی به ایران بر نمی‌گردد، چراکه همه چیز برایش محیا بود و او بهانه‌گیری کرد و تیم را در بد شرایطی رها کرد. مهاجم سابق آبی‌ها به خبرنگار برنا گفت: چطور است که از سفیر تا وزارت امور خارجه همه دست به دست هم دادند تا پول استراماچونی پرداخت شود، اما وقتی پول را گرفت و مواردی دیگر را بیان کرد. مشخص است که بندی در قراردادش وجود دارد که طبق آن بند دیگر قصد بازگشت هم ندارد. فکر می‌کنم کار استراماچونی هم حرفه‌ای نبود، در حالی که مدعی شده بود بعد از گرفتن پول به تهران باز می‌گردد، اما بعد از گرفتن پول بحثی دیگر را مطرح کرد. طبق آنچه در سایت‌ها مشخص شد، او موارد جدیدی را درخواست کرده است که اصلاً خوب نیست. اگر استرماچونی مدعی می‌شد که عاشق استقلال و هوادارانش است، نباید بعد از گرفتن پول در ایتالیا می‌ماند و باید بلافاصله به تهران می‌آمد. حتی اگر تمرینات تعطیل است، او باید برای هماهنگی اردو، جذب بازیکن و برنامه‌ریزی برای آینده تیم، به تهران می‌آمد. با این شرایط شواهد نشان می‌دهد که او دیگر به ایران نمی‌آید و 11 شرطی که گذاشته، اگر واقعیت داشته باشد نشان می‌دهد که صحبت‌های او واقعیت نداشته است.

فتح‌الله‌زاده آمد و استرا دیگر نیامد

فتح‌الله‌زاده آخرین تیر آبی‌پوشان بود که بتواند استراماچونی را به ایران بازگرداند ولی با وجود حضور این مدیر باسابقه آبی‌ها در باشگاه هم این اتفاق عملی نشد و مرد ایتالیایی همچنان روی نوار بدقولی راه می‌رفت. فتح‌الله‌زاده این قول را به هواداران داد که همه سعی و تلاش خود را برای بازگرداندن استرا انجام دهد ولی در نهایت سرمربی ایتالیایی آب پاکی را روی دست استقلالی‌ها ریخت و اعلام کرد دیگر بازنمی‌گردد.

کار مهم استقلال در تحریم‌ها

استقلال برای اولین بار در ماجراهای تحریم، دست به کار مهمی زد و توانست مبلغ قرارداد استراماچونی را به شکل قانونی به حساب وی واریز کند تا این مربی هیچ دردسری برای انتقال پول به کشورش نداشته باشد. فتح‌الله‌زاده عضو سابق هیات مدیره آبی‌ها در آن زمان اعلام کرد که استراماچونی همه مبلغ قراردادش را درخواست کرده، چیزی که با هر متر و معیاری و در هر باشگاهی در هر جای دنیا زیاده‌خواهی تلقی می‌شود.

دبل مجیدی در کامبک به‌روی نیمکت

استقلال سرانجام پس از کش و قوس فراوان با استراماچونی به توافق نرسید و فرهاد مجیدی را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کرد. این تیم در رقابت بر سر جذب پاتوسی از فولاد شکست خورد، و تنها موفق به جذب امیرارسلان مطهری از ذوب‌‌آهن شد. مجیدی درحالی به جمع آبی‌پوشان بازگشت که شرایط نسبت به گذشته تغییرات زیادی کرده بود و حالا باید جای مربی در تیم قرار می‌گرفت که انتظار هواداران را بالا برده بود و از تیم فقط برد می‌خواستند. با وجود اینکه چندین گزینه خارجی نیز روی میز هیات مدیره استقلال قرار داشت ولی درنهایت همه اعضا به این جمع‌بندی رسیدند که از مربی وطنی استفاده شود چراکه مشکلات پرداخت پول به مربیان خارجی در وضعیت کنونی بازهم برای باشگاه دردسر درست می‌کرد.

هواداران استقلال فکرش را هم نمی‌کردند که در سال ۹۸ فرهاد مجیدی در یک رفت و آمد بازهم روی نیمکت آبی‌های پایتخت بنشیند. مجیدی بعد از پیام استراماچونی با حفظ سیستم ۳-۵-۲ او توانست استقلال را در دو بازی حساس پلی‌آف آسیا پیروز کند و به مرحله گروهی ببرد. مجیدی با بدشانسی در دربی برگشت به تساوی رسید و می‌توان گفت تا به اینجای کار کارنامه قابل قبولی از خود به جا گذاشته است. علیرغم مصدومیت چندین بازیکن با حضور ارسلان مطهری توانست نتایج خوبی کسب کند.

آبی‌پوشان پایتخت در آخرین روزهای سال 98 هم با تغییراتی همراه بودند و علی فتح‌الله‌زاده که به عنوان سرپرست باشگاه انتخاب شده بود به خاطر مشکلات بیماری که داشت تصمیم گرفت  از سمت خودش کناره‌گیری کند. هرچند که قبل از این نیز موسوی از جمع آبی‌پوشان رفت. بهرحال هیات مدیره آبی‌ها با حضور دو عضو جدید عزم خود را جزم کرده که در سال جدید با قدرت استارت کار را بزند و قطعا بعد از مشخص شدن تاریخ شروع لیگ استقلال می‌تواند روزهای خوش را دوباره برای هواداران رقم بزند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز