سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان:

موردی از شیوع کرونا در نانوایی‌ها نداشتیم

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۱۰:۵۳:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۴۲۵۵
موردی از شیوع کرونا در نانوایی‌ها نداشتیم
سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان گفت: نانوایی‌ها ملزم به اجرای دستور العمل های اعلامی وزارت بهداشت، هستند و خوشبختانه تاکنون موردی از شیوع کرونا ناشی از نانوایی‌ها در استان کرمان نداشته ایم.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ داریوش ماهری در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بازرسی و نظارت بر نانوایی‌ها در استان کرمان در ایام کرونایی، اظهار داشت: بیماری کرونا دارای بحث‌های گسترده‌ای است که به دلیل حجم کار در این بیماری، تمامی ارگان‌ها به صورت مشترک و به سرپرستی استانداری کرمان بحث نظارت‌ها بر موارد دخیل در این موضوع را پیگیری می‌کنند.

او با بیان اینکه نظارت بر کار نانوانی‌ها توسط سازمان صمت، بهداشت و ادراه کل غله صورت می‌گیرد افزود: استفاده از ماسک توسط تمامی کارگران فعال در نانوایی، وجود کارتخوان، وجود نیروی مجزا برای تحویل نان و ... از مواردی است که باید در نانوایی‌ها طبق دستور العمل های بهداشتی اعلامی از سوی وزارت بهداشت، رعایت شود که خوشبختانه تاکنون موردی از شیوع کرونا ناشی از نانوایی‌ها در استان کرمان نداشته ایم.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره قیمت نان در استان کرمان بیان داشت: بیشتر کالا‌ها در سنوات گذشته افزایش قیمت محسوسی داشتند، اما در مورد نان، از سال ۹۳ تاکنون هیچ تغییر خاصی نداشتیم و تنها در خردادماه امسال براساس افزایش ۱۰ تا ۲۵ درصدی قیمت آرد، افزایش ۱۰ تا ۲۵ درصدی قیمت نان را داشتیم.

ماهری با بیان اینکه ۱۵ مورد قیمت نان را تشکیل می‌دهند تصریح کرد: معتقدیم قیمت نان در شرایط کنونی بیشتر طرف مشتری را مدنظر قرار داده است ضمن آنکه احتمالا اصلاحاتی در بحث وزن نان خواهیم داشت که در آینده اعلام خواهیم کرد.

او در پاسخ به این سوال که آیا قیمت نان در حال حاضر برای نانوایی‌ها صرفه اقتصادی دارد افزود: ۲هزارو۷۱۱نانوایی در استان کرمان داریم که همه آن‌ها فعال هستند و همه نیز سودآوری دارند. قبول داریم سود‌ها به حداقل رسیده است، اما باز هم نانوایی‌ها سود آور هستند، اما هزینه‌های دستور العمل های بهداشتی تا حدودی به نانوایان فشار می‌آورد که ما هم آن‌ها را درک می‌کنیم.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان درباره کیفیت نان نیز گفت: کیفیت نان به موضوع آرد و کیفیت آرد نیز به کیفیت گندم بر می‌گردد.

او با بیان اینکه گندم جنوب استان کرمان از کیفیت بسیار مرغوبی برخوردار است و دارای استاندار‌های کشوری است بیان داشت: ۷۰۰۰ هزار تن سرانه گندم استان کرمان است که ۱۲۰ هزار تن از داخل استان تامین و مابقی از استان‌ها و کشور‌های دیگر وارد می‌شود.

ماهری با تاکید بر اینکه به دنبال ورود گندم با کیفیت به استان کرمان هستیم تصریح کرد: امسال ۷۰ هزار تن گندم از خارج کشور وارد استان کرمان شده است و برای بقیه نیز به دنبال ورود گندم با کیفیت از سایر استان‌های کشور هستیم و خوشبختانه در حال حاضر سیلو‌های استان ذخایر خوبی دارند و اکثر گندم موجود در استان نیز دارای کیفیت خوبی هستند.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان به موضوع سبوس موجود در نان اشاره کرد و گفت: به دلیل سلامت و افزایش کیفیت نان در استان کرمان مصوب کرده ایم که سبوس نان‌ها در استان مقداری کم شود تا به لحاظ کیفیت غذایی، مطلوب باشند.

اوادامه داد تاکیدکرد: متاسفانه مردم باور غلطی دارند که نان سفید، نان بهتری است بلکه این نان بین ۱۶ تا ۱۷ درصد سبوس گیری می‌شود که ارزش‌های تغذیه‌ای نان را از دست می‌دهد.

ماهری با بیان اینکه مصوب کرده ایم در استان کرمان در نان‌های سنگگ سبوس گیری ۱۲ درصدی صورت گیرد اظهار کرد: به طور متوسط در استان کرمان نان‌ها با سبوس گیری ۱۳.۵ درصد عرضه می‌شود، اما قبول داریم در سطح شهر نانوایی‌هایی هستند که همچنان به روش‌های سنتی اعتقاد داشته و مقداری سبوس گیری نان آن‌ها بالاست، اما در مجموع وضعیت و کیفیت نان در استان خوب است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز