یادداشتی از شمشاد عزیزی

شفافیت، راهبردی ارزشمند در مدیریت و زمینه‌ساز افزایش اعتماد مردم

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۱۸:۵۷:۱۷
کد خبر: ۱۱۸۹۵۵۱
شفافیت، راهبردی ارزشمند در مدیریت و زمینه‌ساز افزایش اعتماد مردم

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «معنای شفافیت این است که مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به‌ طور واضح در اختیار مردم قرار بدهد». امیرالمؤمنین ع به فرماندار خود -مالک اشتر- چنین دستور می‌دهد که «هرگاه رعیّت گمان ستمى بر تو ببرد آشکارا عذرت را به آنان ارائه کن، و به اظهار عذر، گمان‌هاى آنان را از خود بگردان.»

با نگاهی به این بیانات، معنی شفافیت را به روشنی می توان دریافت. شفافیت مانند نوری است که ابهامات را از بین می‌برد و پس از آن تازه می‌توان نسبت به مسائل فکر کرده و برای آن‌ها تدبیر کرد. شفافیت، عنصر لازم و حلقه گمشده اهداف و آرمان های جامعه ما می باشد.

صاحبان اندیشه سیاسی همه بر لزوم وجود شفافیت در عملکردها اتفاق نظر دارند. این کلیدواژه مهم موجب وحدت در بین مسئولین خواهد شد. اکنون ساختار اداری و مسئولیتی ایران، نیازمند مبارزه با فساد برای آبادانی، توسعه عدالت و رشد در کشور نیاز دارد و شفافیت می تواند این مسیر را برای نیل به اهداف مورد نظر هموار سازد. زیرا ریشه بسیاری از فسادهای جامعه در عدم پاسخگویی بجا و نبود شفافیت در عملکرد مسئولین است. این عنصر مهم مدیریت جامعه، راهبردی ارزشمند، سریع، قابل اعتماد و کم هزینه است که آفت های مدیریت از بین می برد. توجه به آن افزایش مشارکت مردم و کارآمدی مسئولین را در پی دارد. بنابراین شفافیت عملکرد مسئولان در شورای شهر نیز از ضروریات بی بدیل است و بدون تردید توجه به آن اعتماد مردم را به عنوان صاحبان اصلی شهر و جامعه در پی خواهد داشت.

شفافیت در عملکرد شهرداری‌ها نیز، به دلیل ارتباط مستقیم و اثرگذار این نهاد با توسعه شهر، اهمیت بسیاری دارد. این مهم، به میزان قابل توجهی می تواند اعتمادسازی را در میان شهروندان ایجاد کند. از طرف دیگر چنانچه به روشنگری در عملکرد مسئولین شهرداری توجه مناسبی نشود، جذب سرمایه گذاری ها و مشارکت بخش خصوصی با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

مسئولین شهرداری‌ها با اقشار مختلف مردم شهر زمینه مناسبی را برای ارتباط با آنها ، به مثابه یک سرمایه ارزشمند و مشاور اجتماعی مهم فراهم آورده و می تواند راه را برای برخورداری از مشارکت سازنده بخش خصوصی هموار سازد.

شفافیت در برنامه‌ها، اعلام روشن بودجه‌ها و بیان دقیق عملکرد شهرداری سبب می‌شود، شهرداری به عنوان نهادی که به طور مستقیم با توسعه شهری ارتباط دارد کارآمدتر باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز