رییس اتاق مشترک ایران و عمان بیان کرد:

طرح «صاروج پارس» برگرفته از نقوش «مسجد جامع» و «کلوت‌های شهداد»

۱۴۰۰/۰۸/۲۳ - ۰۸:۵۵:۱۱
کد خبر: ۱۲۶۰۶۷۷
طرح «صاروج پارس» برگرفته از نقوش «مسجد جامع» و «کلوت‌های شهداد»
رییس اتاق مشترک ایران و عمان با یادآوری فراز و نشیب‌های ۶۵ ساله «گودال خشت‌مال‌ها» برای شهر کرمان گفت: بالاخره بعد از سال‌ها امروز شاهد افتتاح بخشی از پروژۀ «صاروج پارس» هستیم.

به گزارش برنا؛ محسن ضرابی در آیین افتتاح بزرگ‌ترین پارکینگ هوشمند جنوب‌شرق کشور، «صاروج پارس»، که با حضور استاندار، شهردار و جمعی از مدیران شهری، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، رییس‌کل دادگستری استان، رییس اتاق بازرگانی استان و مقامات نظامی و انتظامی استان در محل این پارکینگ برگزار شد، طرح «صاروج پارس» را برگرفته از نقوش «مسجد جامع» و «کلوت‌های شهداد» و موقعیت آن را استراتژیک دانست و بیان کرد: در سال ۱۳۹۷ علی‌رغم تأیید دستگاه‌های مختلف، موانعی ایجاد شد و میراث فرهنگی با ارسال نامه‌ای به شهرداری، خواست که پروانه ساخت این پروژه تمدید نشود.

وی با بیان اینکه مردم کرمان از سال ۱۳۳۵ درخواست‌ها و شکایات زیادی درخصوص وضعیت «گودال خشت‌مال‌ها» داشتند، گفت: قبل از پیروزی انقلاب، استانداران وقت به‌دنبال مکاتبات مردمی چندین‌بار پیگیری کردند و در دوران انقلاب اسلامی نیز پیگیری‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذار در جهت ساماندهی پروژه انجام شد.

رییس اتاق مشترک ایران و عمان درخصوص وضعیت گذشته این پروژه گفت: «گودال خشت‌مال‌ها» در گذشته خرابه و ویرانه و مأمن معتادان بود و به‌دلیل بالا آمدن فاضلاب و انباشت زباله، وضعیت اسفناکی داشت.

ضرابی افزود: با پیگیری‌های زیاد سرانجام در سال 1388 تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری کرمان با سرمایه‌گذار عمانی منعقد و طی مذاکرات متعدد در دی‌ماه 13۸۹ قرارداد اجرای این پروژه امضا شد.

وی به ویژه‌بودن محل اجرای پروژه از لحاظ تاریخی اشاره کرد و آن را مستلزم رعایت معیارهای میراثی دانست و افزود: در این راستا طبق یکی از بندهای قرارداد، شهرداری کرمان متعهد شد مجوزهای لازم را از سازمان میراث فرهنگی دریافت کند.

رییس اتاق مشترک ایران و عمان در خصوص چگونگی اجرای طرح گفت: در نهایت در مردادماه 13۹۱ با حضور مقامات استان، تصمیمهای لازم برای حاکم شدن بافت تاریخی شهر بر طرح این پروژه گرفته شد.

ضرابی از برگزاری جلسات متعدد با شورای عالی میراث فرهنگی کشور خبر داد و افزود: درنهایت در آبان 1391 صورتجلسه‌ای تنظیم و طراحی پروژه انجام شد.

وی با بیان اینکه در صورتجلسه مذکور مسئولان و کارشناسان حاضر درخصوص ارتفاع و چگونگی افزایش طبقات به توافق می‌رسند، گفت: کمترین ارتفاع 25 متر در نظر گرفته شد که در حال حاضر، پروژه یک متر پایین‌تر از صورتجلسه مصوب شورای عالی میراث فرهنگی است.

رییس اتاق مشترک ایران و عمان با بیان اینکه درنهایت طرح نما براساس نقوش دیوار «مسجد جامع» و «کلوت‌های شهداد» به‌عنوان یک طرح قابل قبول تصدیق شد، افزود: بر مبنای همین صورتجلسه، شهرداری یک پروانه موقت به سرمایه‌گذار داد و بر مبنای همۀ صورتجلسه‌ها نقشه‌های فاز یک در بهمن 1391مورد تصدیق قرار گرفت و آماده اجرا شد.

ضرابی افزود: در ادامه، شهرداری در مکاتبات متعدد نقشه‌های فاز یک و دو را مجدد جهت تأیید به اداره‌کل میراث فرهنگی ارسال کرد و طی چندین‌بار مکاتبه درنهایت در شهریور 1396 معاونان و کارشناسان میراث فرهنگی این نقشه‌ها را امضا کرده و جهت ارسال به سرمایه‌گذار، به شهرداری منطقه یک شهر کرمان فرستادند.

وی موقعیت این پروژه را استراتژیک دانست و بیان کرد: طراحی پروژه به‌گونه ای انجام شد که نه‌تنها بازار را تخریب نمی‌کند؛ بلکه با آن هم‌افزایی دارد.

رییس اتاق مشترک ایران و عمان با بیان اینکه از طریق این پروژه به «بازار قلعه»، «میدان توحید» و خیابان «امام(ره)» و خیابان «شهید طالقانی» راه‌های دسترسی داده شده، بر طرح ویژه مجموعه «صاروج پارس» و دیده‌شدن تمام نیازمندی‌های مردم کرمان در آن تأکید کرد.

ضرابی به 224 پلاک (املاک تملکی) و 300 سند اشاره کرد و تجمیع و تملک تمام آن‌ها را پروژه‌ای بزرگ دانست.

وی افزود: بعد از ارائه پروانه ساخت موقت در سال 1395 اولین پروانه رسمی جهت ساخت‌وساز به سرمایه‌گذار داده شد.

رییس اتاق مشترک ایران و عمان درخصوص مشکلات پیشِ رو گفت: علی‌رغم همۀ نقشه‌های تایید شده در سال ۹۷ طی نامه‌ای ازسوی اداره‌کل میراث فرهنگی بر طرح ایراداتی وارد و از شهرداری خواسته شد تا پروانه تمدید نشود.

ضرابی ادامه داد: بعد از این نامه طرح مجدد در کمیته فنی بررسی و با اعلام عدم وجود تخلف و قانونی بودن کار، به شهرداری اجازه داده شد پروانه ساخت‌وساز را تمدید کند.

وی افزود: با وجود تمام انجام مراحل قانونی و نبود اشکال در طرح، طی شکایتی ازسوی میراث فرهنگی به دادگاه، حکم برائت صادر و شرایط کامل برای اجرای کار فراهم شد.

رییس اتاق مشترک ایران و عمان با بیان اینکه 18 هزار تن اسکلت فلزی در پروژه اجرا شده است، یادآور شد: طبقات پروژه به‌صورت پله‌پله اجرا و بر روی سقف مجموعه، گنبدهای مشابه بازار ساخته می‌شود.

ضرابی افزود: در زون یک، مجتمع فرهنگی، تجاری و اداری «صاروج پارس» در سه هکتار زمین و 117 هزار مترمربع بنا احداث می‌شود که 2400 واحد پارکینگ در آن دیده شده که امروز 50 درصد پارکینگ‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این میزان پارکینگ، گره‌های ترافیکی محدودۀ بازار باز می‌شود.

رییس اتاق مشترک ایران و عمان ظرفیت فضای تجاری این مجتمع را 21 هزار مترمربع دانست و گفت: 5000 مترمربع پارکینگ به هایپرمارکت‌های مجتمع اختصاص دارد.

ضرابی حیات مرکزی، فواره موزیکی آب و آتش و شهربازی مسقف را ازجمله امکانات این پروژه برشمرد و یادآور شد: 4700 مترمربع از این مجموعه به بزرگترین شهربازی مسقف کرمان اختصاص دارد.

وی افزود: 5700 مترمربع فضای اختصاصی شامل فودکورت‌ها، کافی‌شاپ و رستوارن است و4500 مترمربع به فضای اداری اختصاص دارد.

رییس اتاق مشترک ایران و عمان متراژ نمازخانه و سرویس بهداشتی این مجتمع بزرگ را ۲۸ هزار مترمربع اعلام کرد و گفت: پردیس سینمایی و یک مرکز ورزشی مجزا نیز ازجمله امکانات این پروژه است.

ضرابی به ساخت یک هتل با حفظ رواق و هماهنگ با میدان «توحید»(ارگ) اشاره و خاطرنشان کرد: در زون یک و دو، سه حیاط مرکزی با ضوابط میراث فرهنگی وجود دارد.

وی تأکید کرد: برای ایمن‌سازی تردد مردم و سهولت در سوار و پیاده شدن، بخشی از طرح به‌صورت عقب‌نشینی و کنارگذر طراحی شده تا محل مناسبی برای تاکسی‌ها و تردد مسافران باشد.

رییس اتاق مشترک ایران و عمان ضمن تشکر از همراهی مسئولان استان به‌خصوص شهرداری کرمان با سرمایه‌گذار عمانی گفت: امروز پارکینگ هوشمند «صاروج پارس» در ۲۵ هزار مترمربع با ظرفیت ۱۲۰۰ واحد افتتاح می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز