رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

امکان صادرات ۴۰ درصد صنایع دستی استان به اروپا وجود دارد

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۱۴:۲۵:۲۸
کد خبر: ۴۹۲۴۷۶
امکان صادرات ۴۰ درصد صنایع دستی استان به اروپا وجود دارد
رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: امکان صادرات 40 درصد صنایع دستی استان به بازارهای کشورهای اروپایی وجود دارد اما باید دید فعالان این بخش برای تولید کالاهای با کیفیت و متناسب با سلیقه مردم آن کشورها آماده هستند؟

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست علمی صنایع دستی استان کرمان، با بیان اینکه میزان استفاده مردم از صنایع دستی به سطح زندگی و رفاه آنها بستگی دارد، افزود: صنایع دستی ما باید در کشورهای پیشرفته و ثروتمند عرضه شود همانطور که در حال حاضر بیش از 77 درصد کالاهای این حوزه به کشورهای تراز اول جهان مانند آمریکا، هلند، انگلیس، ژاپن، بلژیک، اسپانیا و کره جنوبی صادر می شود.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده صنایع دستی به دلیل نوع محصول، مواد اولیه و زمانی که برای تولید آنها گذاشته می شود، بالاست و اگر در استان کرمان نیز که به سمت صنعتی و فرا صنعتی شدن پیش می رود، درآمد سرانه افزایش یابد مصرف داخلی صنایع دستی نیز افزایش می‌یابد. طبیب‌زاده تصریح کرد: معتقدیم اگر برای این رشته بازاریابی خوبی انجام شود می تواند بخشی از مشکل اشتغال و افزایش درآمد سرانه استان را حل کند. رئیس اتاق کرمان افزود: در صنایع دستی مانند سایر رشته ها  تمرکز و عمده سیاست ها، برنامه ها و اقدامات بر حلقه تولید است در حالی که بیشترین ارزش افزوده در طراحی و بازاریابی است اما متاسفانه در بیشتر مواقع تولید بدون توجه به بازار و سلیقه مشتریان انجام می شود.

وی تاکید کرد: باید بازار هدف داخل و خارج، صحیح و دقیق بررسی و سلایق به طراحان صنایع دستی دیکته شود تا تولید و بسته بندی متناسب با بازار شکل گیرد که اتاق کرمان از روش‌های جدید برای تحقق این مهم استفاده خواهد کرد. طبیب زاده بیان کرد: در این راستا به دنبال راه اندازی مرکز شتابدهی ایده ها برای تبدیل ایده به محصول و تجاری سازی آن ها هستیم که در این زمینه از ایده های مختلف استقبال و از برترین های آنها تقدیر می شود. وی با اشاره به اینکه می توان استارت آپ ویکندها را در صنایع دستی راه اندازی کرد، گفت: همچنین می توان با احیا کردن صنایع منسوخ شده مانند چاقوسازی، شال بافی و سیس بافی، افراد بسیاری را در سطح شهرستان های استان مشغول به کار کرد.

رئیس اتاق کرمان از مسئولان استان درخواست کرد شرایطی فراهم شود تا فعالان صنایع دستی استان بتوانند در اقتصاد رقابتی دنیا که بازار وسیعی از آن در اختیار کشورهای چین و پاکستان است، حضور یابند. وی در ادامه ضمن قدردانی از روسای کمیسیون قالی و صنایع دستی اتاق کرمان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، از آمادگی اتاق برای خدمت به توسعه صنایع دستی و میراث فرهنگی کرمان خبر داد. طبیب زاده، با بیان اینکه هنرمندان بی ادعا، نجیب و پرتلاش استان از دیرباز تاکنون در رونق اقتصادی این دیار نقش داشته‌اند، به جایگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی در تبادلات بازرگانی اشاره کرد و گفت: وجود نقشه راه در صنایع دستی می تواند این رشته ارزآور و با اشتغالزایی بالا را در مسیر صحیح و حساب شده پیش ببرد.

رئیس کمیسیون قالی و صنایع دستی اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست، با اشاره به تاکید و توصیه سیاست‌های برنامه ششم توسعه در حمایت از صنایع دستی گفت: نقش دولت در تولید صنایع دستی نزدیک به صفر است اما تمامی برنامه‌ریزی‌ها، تصمیم گیری ها و نظارت ها بدون حضور بخش خصوصی انجام می شود. فخری الله‌توکلی، خاطرنشان کرد: رفع موانع صادرات صنایع دستی، به کارگیری بازاریاب های مجرب برای حضور در بازارهای جهانی، استفاده از فضاهای رسانه‌ای و تبلیغات خلاقانه و استاندارد می تواند به رونق این حوزه کمک کند.

وی تصریح کرد: نبود خلاقیت در ایده و تولید محصولات جدید، عدم توجه جدی به برند، بسته بندی و قیمت گذاری محصولات صنایع دستی و عدم وجود سیاست های حمایتی و تشویقی لازم از فعالان این حوزه، مهمترین موانع پیش روی توسعه این بخش است. الله‌توکلی، در ادامه به مواردی که موجب عدم پویایی صنایع دستی استان شده است اشاره کرد و گفت: کمرنگ شدن حضور استادکاران صنایع دستی، غلبه تفکر تجاری و دلالی بر فعالیت های تولیدی، تامین نشدن امنیت کافی در بیمه هنرمندان، بالابودن سود تسهیلات، ارائه نشدن خدمات فنی و آموزشی کافی و... از جمله این موارد است.

در ادامه این نشست مدیرکل اجتماعی و امور فرهنگی استانداری کرمان گفت: اگر نگاه علمی در صنایع دستی وجود نداشته باشد در عرضه و صادرات آن با مشکل روبرو می شویم. زهرا موسی‌پور، افزود: باید بتوان صنایع دستی را به عنوان یک هنر و ارزش در جامعه مطرح و از پیشکسوتان این حوزه برای برون رفت از مشکلات حوزه صنایع دستی استفاده کرد. وی تصریح کرد: امروز یکی از معضلات شهر کرمان نبود مکان مناسب برای نمایش و فروش دائمی صنایع دستی استان است، مکانی که گردشگران در شهر کرمان از این هنر دستی استفاده کنند.

در ادامه این نشست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز گفت: صنایع دستی بدون اتکا به گردشگری نمی تواند خود را نشان دهد و نقشه راه صنایع دستی بدون ارتباط با نقشه راه گردشگری معنایی ندارد. محمود وفایی، با بیان اینکه صنایع دستی کاربرد اقتصادی و ارزش افزوده بالایی دارد، افزود: در صنایع بزرگ برای ایجاد یک شغل باید بین 700 تا 800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرد اما در صنایع دستی با دو میلیون تومان می توان یک شغل ایجاد کرد. وی افزود: صنایع دستی می تواند در بحث صادرات غیرنفتی حرف اول را بزند، اشتغال زایی کند و برای جلوگیری از مهاجرت ابزار قابل توجهی باشد و همه این موارد با باور قابلیت صنایع دستی ممکن است.

گفتنی است این نشست با همکاری معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، کمیسیون قالی و صنایع دستی اتاق کرمان و دانشگاه علمی کاربردی جهانگردی، با ارائه سخنرانی های علمی برگزار شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز