رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گلستان:

قوه قضائیه از مجازات مجرمین سابقه دار غافل نخواهد شد

۱۳۹۹/۰۷/۲۲ - ۱۱:۱۷:۴۳
کد خبر: ۱۰۷۲۵۷۹
قوه قضائیه از مجازات مجرمین سابقه دار غافل نخواهد شد
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گلستان گفت: سیاست حبس زدایی با توجه به نوع اتهام و محکومیت افراد بوده و قوه قضائیه از مجازات مجرمان با سابقه و جرائم مهم غافل نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ حجت الاسلام محمد اسماعیل زارعی کیاپی طی سخنانی در جمع فرماندهان نظامی استان گفت: برای ایجاد نظم عمومی و انتظام‌ بخشی به جامعه به زندان نیاز داریم، اما نگاه‌ به مجازات باید متفاوت باشد.

وی افزود: قوه قضائیه با در نظر گرفتن عواقب فردی و اجتماعی مجازات حبس، سیاست مجازات های جایگزین حبس را در پیش گرفته است.

زارعی با بیان اینکه مجازات جایگزین بهترین راه برای حبس زدایی است، گفت: زندان و حبس آثار روحی و روانی بسیار منفی بر متهمین و خانواده ها دارد و حتی الامکان باید از صدور حبس جلوگیری کنیم.

وی افزود: قاضی بر اساس استقلال در صدور آراء می تواند بین مجازات های مختلف حداقل مجازات را برای محکوم در نظر بگیرد.

رئیس سازمان قضایی استان تصریح کرد: صدور قرار بازداشت موقت، استفاده از امتیاز آزادی مشروط، صدورحبس های تعلیقی و تخفیف مجازات از اختیارات قانونی قضات در کاهش جمعیت کیفری است.

زارعی تاکید کرد: در خصوص عفوهای ابلاغی از قوه قضائیه در مورد کسانی که واجد شرایط هستند، سریعا باید تصمیم گیری کنیم تا افراد به موقع از این حق قانونی بهره مند شوند.

وی گفت: هدف اصلی مجازات اصلاح افراد بوده و در برخی جرائم سنگین، فرد به عنوان مکافات و بازدارندگی کیفری جرم مجازات خواهد شد.

به گفته وی سیاست حبس زدایی با توجه به نوع اتهام و محکومیت افراد بوده و قوه قضائیه از مجازات مجرمان با سابقه و جرائم مهم غافل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه سرنوشت محکومین برای سازمان قضایی بسیار مهم است، گفت: در صدور آراء جرائم خاص نظامی تا جایی که قانون اجازه می دهد به محکومین کمک خواهیم کرد.

زارعی تصریح کرد: زندانیان بند نظامیان هم نوعانی هستند که بیشتر آنها بنا به معضلات اجتماعی مرتکب جرم شده و اجرای برنامه های بازپروری در اصلاح آنان بسیار اثر گذار خواهد بود.

وی گفت: باید به عنوان مربی در خدمت محکومین باشیم و برای بازگشت اخلاق مدارانه آنان به آغوش گرم خانواده تلاش کنیم.

به گفته زارعی مددجویان باید با خاطره خوش از دوران محکومیت، کانون اصلاح و تربیت را ترک کنند.

وی با بیان اینکه نظارت فرماندهان در پیشگیری از وقوع جرم اثر گذار است، گفت: عدم رعایت دستورالعمل ها و بخشنامه ها و شیوع تخلفات کوچک منجر به ارتکاب جرم می شود.

وی با بیان اینکه در مراحل بازجویی از متهمین مشخص می شود بیشتر محکومین کسانی هستند که آئین نامه ها و دستورات سلسله مراتب را رعایت نمی کنند، تاکید کرد: این افراد باید تحت مشاوره کارشناسان بازرسی یگان قرار گیرند و عواقب ارتکاب جرم در فضایی صمیمی برای آنان تشریح شود.

رئیس سازمان استان افزود: خوشبختانه بیشتر مددجویان بند نظامیان که دوران محکومیت خود را پشت سر گذاشته اند با اصلاح رویه قبلی مرتکب جرم نشده اند.

به گفته وی در استان گلستان جرائم مهم نظامی نداریم و بیشتر پرونده ها به صورت نیابتی در حال رسیدگی است.

وی با ابراز رضایت از وضعیت کانون اصلاح و تربیت گرگان گفت: عملکرد مسئولین کانون در ایجاد بسترهای مناسب به منظور برخورداری عادلانه مددجویان از امتیازات و حقوق مندرج در قانون، رفع معضلات و مشکلات قضایی بسیار مناسب بوده است.

به گفته وی هماهنگی بسیار خوبی بین سازمان قضایی، اداره کل زندان ها و فرماندهان نظامی در بهبود وضعیت کانون اصلاح و تربیت گرگان وجود دارد.

تمام تلاش خود را برای بازسازی روحی محکومین به کار گیریم

 

در ادامه این بازدید فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه دوران حبس برای همیشه در روحیات و خاطرات محکومین ماندگار خواهد بود، گفت: با استفاده از دو فاکتور آموزش فرهنگی و حقوقی باید تمام تلاش خود را برای بازسازی روحی محکومین به کار گیریم.

سرهنگ محمد سعید فاضل دادگر افزود: این دو مقوله می تواند مانند یک سد محکم در مواجهه با جرم عمل کرده و فرد را از ارتکاب فعل مجرمانه باز دارد.

به عقیده وی آموزش حقوقی فردی که مرتکب جرم شده است از افراد عادی، ضروری تر است.

دادگر تصریح کرد: با مشاوره حقوقی به افرادی که زمینه جرم در آنها وجود دارد می توانیم تمام قد در مقابل وقوع جرم ایستادگی کنیم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز