به مناسبت هفته مبارزه با قاچاق کالا؛

پرفورمنس «نه به احتکار خانگی» در گرگان اجرا شد

۱۴۰۰/۰۴/۱۷ - ۰۹:۲۰:۳۴
کد خبر: ۱۲۰۳۸۰۷
پرفورمنس «نه به احتکار خانگی» در گرگان اجرا شد
پرفورمنس «نه به احتکار خانگی» یک رویداد کاروانی است که به مناسبت هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مسیر سه راه گلشهر تا دادگاه انقلاب شهرستان گرگان اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ پرفورمنس «نه به احتکار خانگی» یک رویداد کاروانی، به همت معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری فروشگاه زنجیره ای رفاه استان گلستان در عصر چهارشنبه  16 تیر ماه از ساعت 19 تا 21 در مسیر سه راه گلشهر تا دادگاه انقلاب شهرستان گرگان به اجرا رسید.

«سید حسن حسینی نژاد» ایده پرداز و کارگردان پرفورمنس «نه به احتکار خانگی» یک رویداد کاروانی؛ که تا پیش از این اثر پرفورمنس های متعددی را در حوزه آسیب های اجتماعی(حاشیه نشینی، پروانگی، اَبراب خودم، گوش  شنوا) در شهرستان گرگان اجرا کرده است، گفت: برخی از مردم از ترس افزایش بیشتر قیمت ها یا کمیاب شدن کالایی، اقدام به خرید بیشتر از نیاز می کنند و این امر سبب شده تا عبارت «احتکار خانگی» هم وارد ادبیات اقتصادی شود؛ هرچند برخی نیز معتقدند این کنش اقتصادی مردم را نمی توان احتکار دانست، اما روشن است که همین رویه به تعادل بازار، ایجاد فضای جولان دلالان و کمیابی و گرانی کاذب و در نهایت به خود مردم ضربه می زند.

وی با تاکید بر اینکه کلیه نظارت ها و عوامل بازدارنده قانونی دولتی و حاکمیتی بی شک در جای خود مهم و تاثیر گذار هستند و همواره آن ها باید با قدرت برای جلوگیری از قاچاق و جولان دلالان پیش قدم باشند، افزود: از سویی دیگر خود مردم هم نقش دارند؛ما زمانی‌ شاهد ثبات قیمت‌ها خواهیم بود که میزان عرضه و تقاضا در بازار دارای یک رابطه منطقی باشد.  مثلا پُر بودن قفسه‌های فروشگاه‌ها از کالای روغن سبب می‌شود که میزان عرضه و تقاضا هم با این میزان موجودی مطابقت کند، اما بعضی مواقع مردم با احساس کمبود کالا و ... به فروشگاه‌ها مراجعه کرده و به‌جای یک روغن چندین روغن خریداری می‌کنند و به‌طور ناخواسته اقدام به یک «احتکار خانگی» می‌کنند.

حسینی نژاد ادامه داد: پُر واضح است «احتکارخانگی» به نوبه و در جایگاه خودش در خصوص اقلام مصرفی هم نقش تعیین‌کننده‌ای در گرانی‌های اخیر دارد؛ چرا که هر گاه میزان این نوع احتکار افزایش یابد به‌طورحتم دیگر آن کالا به اندازه کافی در بازار وجود نخواهد داشت که این خود می‌تواند به ضرر قشر محروم جامعه باشد. همچنین عاملی برای افزایش مجدد قیمت‌ها، ورود قاچاقچیان و سودجویی بیشتر دلالان شود.

کارگردان پرفورمنس درباره محتوای اثر، گفت: در این اثر شش اجراگر خانم و آقا با لباسها و صورتک های متحدالشکل در حالی که هر کدام یک سبد چرخدار بزرگ فروشگاهی در دست داشتند؛ هنر نمایی کردند.

وی افزود: سبد نفر اول با انبوهی از کالای اساسی پر شده بود و به ترتیب و در آخرین سبد هیچ کالایی به چشم نمی خورد و اجرا گران در حالی که در یک صف منظم و به صورت کاروانی در مسیر های تعیین شده  عبور می کردند؛ جلوه ای دیداری از خود و سبدها و نیز محتوای نصب شده بر روی سبدها خلق و به معرض دید عموم مردم در حال عبور از خیابان ها قرار دادند.

حسینی نژاد درباره محوریت محتوای نصب شده بر روی سبدها، گفت: این اثر در راستای ترویج فرهنگ به اندازه خریدن، پرهیز از احتکار خانگی و مقابله با قاچاق کالا و سودجویی دلالان تولید شد و کوشیدیم با بهره مندی از حداقل کلمات، حداکثر مفاهیم مرتبط برای این مسئله مهم که بر روی اقتصاد کشور و مردم به خصوص قشر محروم و کم برخوردار تاثیر دارد را در قالب پرفورمنسی به نمایش بگذاریم.

وی در پایان ضمن قدردانی از کلیه افرادی که در شکل گیری این پرفورمنس نقش داشتند؛ درباره عوامل اجرایی اثر، گفت: محسن قربانی، فائزه نوآبادی، احمد شاهرخ، طاها فرزبد، فرزانه شاهینی و هستی محسنی به عنوان اجراگر و نیز «معید مرگان پور» مستند سازی  و «فرزانه شاهینی» ساخت لوازم اجرا را بر عهده داشتند.

گفتنی است؛ پرفورمنس «نه به احتکار خانگی» یک رویداد کاروانی، با رعایت پروتکل های بهداشتی در عصر چهارشنبه  16 تیر ماه از ساعت 19 تا 21 در مسیر سه راه گلشهر تا دادگاه انقلاب شهرستان گرگان اجرا شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز