معاون روابط کار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی:

تشکل‌های کارگری و کارفرمایی کشور ۷۲ درصد افزایش یافت

۱۳۹۹/۱۱/۰۶ - ۱۵:۴۸:۴۸
کد خبر: ۱۱۲۶۳۷۷
تشکل‌های کارگری و کارفرمایی کشور ۷۲ درصد افزایش یافت
معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در هفت سال گذشته تشکل‌های کارگری و کارفرمایی کشور ۷۲ درصد افزایش یافت که این رشد در دولت‌های گذشته کمتر اتفاق افتاده است

به گزارش برنا خراسان جنوبی، حاتم شاکرمی روز دوشنبه در نشست تخصصی با نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان خراسان جنوبی افزود: تشکل‌های کارگری و کارفرمایی نمایندگان صنف بزرگی در استان و کشور هستند که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم توجه بسیار خوبی به کمیت و کیفیت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی شده و گام‌های مثبتی در عمل برداشته شده است.

وی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد خراسان جنوبی در زمینه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی کارنامه قابل قبولی دارد و با پیگیری مسائل مربوط به این قشر، سعی کرده مشکلات اقتصادی سبب نارضایتی‌های اجتماعی نشود.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در کنار زندگی خصوصی یک مسئولیت اجتماعی هم پذیرفته‌اند چون براساس قانون کسی نمی‌تواند مانع عضویت شود یا کسی را اجبار به عضویت کرد.

وی گفت: باید از افرادی که این مسئولیت اجتماعی را پذیرفته‌اند قدردانی کرد اما این موضوع باید همراه با عدالت اجتماعی باشد و از آن مراقبت کرد.

وی یکی از مسئولیت‌های مهم تشکل‌های کارگری و کارفرمایی را اجرای عدالت اجتماعی عنوان کرد و افزود: همچنین یکی از وظایف این تشکل‌ها پیگیری و تامین حقوق صنف مربوطه است که مسئولیت سنگینی محسوب می‌شود.

شاکرمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: به طور میانگین در هفت سال گذشته براساس ماده ۴۱ قانون کار، میزان حقوق و مزایای کارگران نسبت به تورم ۲ درصد بیشتر بوده است.

وی افزود: سال گذشته تورم ۳۴.۸ درصد و به روایتی ۳۶ درصد بوده در حالی که افزایش مزد حدود ۴۲ درصد بوده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: می‌پذیریم که هنوز بین معیشت با مزد فاصله وجود دارد اما انتظار نداشته باشید این شکاف یکدفعه پر شود.

وی اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد اشتغال کشور در واحدهای کوچک است و هرچه واحد کوچک‌تر اثرات افزایش مزد اثرگذار می‌شود و می‌تواند در برخی امور به تعطیلی بکشد لذا دولت همواره به دنبال این بوده که افزایش مزد از تورم جلوتر باشد.

وی با بیان اینکه تورم باعث شد تصمیمات خوب سال گذشته کمرنگ شود گفت: جلسات کمیته مزد در حال برگزاری است و با دریافت آخرین اطلاعات کمیته مزد و تورم قبل از پایان سال در ارتباط با مزد تصمیم می‌گیریم و سعی خواهیم کرد تصمیم عادلانه گرفته شود.

شاکرمی ادامه داد: در ارتباط با نمایندگان کارگران به مدیران کل هم گفته‌ایم اجازه ندهید فردی که نماینده یا عضو شورای اسلامی کار است قبل از اتمام مدت مسئولیت از کار خارج شود.

وی تصریح کرد: کارفرمایان نباید نمایندگان کارگر یا اعضای شورای اسلامی کار را که صرفا هر سال قرارداد آنها تمدید می‌شده را اخراج کنند اما برخی این موضوع را رعایت نمی‌کنند.

وی درباره درخواست برخی نمایندگان تشکل‌های کارگری استان خراسان جنوبی در ارتباط با تعیین مزد منطقه‌ای گفت: علیرغم اینکه در قانون این ظرفیت و اختیار داده شده است اما پژوهش‌های ما نشان می‌دهد زیرساخت‌های لازم فراهم نیست.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ضمن اینکه این موضوع قبل و بعد از انقلاب دو مرتبه اتفاق افتاده است اما موفق نشده و در این موضوع تفاوت نگاه وجود دارد؛ مخالف مزد منطقه‌ای نیستیم اما با افرادی که می‌خواهند حداقل‌های تعیین شده توسط شورای عالی کار حذف شود مخالفیم.

وی با تاکید بر اینکه براساس تعیین قانون و دولت خدمات را به سمت الکترونیکی شدن می‌بریم اظهار داشت: در این خصوص سامانه جامع روابط کار را طراحی کرده‌ایم البته وسط راه هستیم و نواقصی دارد که خواهش دارم تلاش کنید کارگر و کارفرما به سمت این خدمات بروند.

شاکرمی گفت: به عنوان نمایندگان شاخص تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان برای انجام مجامع و انتخابات تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به صورت الکترونیک پیش قدم شوید.

وی تاکید کرد: در حال حاضر که با شیوع بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم باید مقید و مکلف به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشیم اما نباید این موضوع مانع کار ما بشود.

شاکرمی با اشاره به امنیت شغلی کارگران افزود: بعد از ۲۷ سال آیین نامه تبصره ماده هفت قانون کار را به دولت فرستادیم و دولت آن را تصویب کرد که معنایش این است در کارهای پروژه‌ای و معین اگر بیش از سه سال کار ادامه یابد کارگر نیاز به قرارداد ندارد.

وی گفت: یکی از نقش‌های پررنگ تشکل‌های کارگری و کارفرمایی هم افزایی و همگرایی در رابطه با حفظ اشتغال موجود است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مشکلات ایجاد شده برای کارگرانی که به دلیل شیوع کرونا و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی دچار مشکل شدند گفت: ادارات کل تامین اجتماعی و تعاون استان برای برقرای بیمه بیکاری این کارگران، باید این افراد را تحت حمایت قرار دهند و اگر خارج از دستورالعمل‌های موجود نیاز پیگیری در تهران بود، پیگیری خواهیم کرد.

معاون امور اقتصادی، معاون روابط کار و معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه ۲۲ مدیرکل و روسای سازمان‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روز شنبه (چهارم دی) وارد خراسان جنوبی شدند و تا امروز در قالب سه گروه در شهرستان‌های استان حضور می‌یابند.

گروه کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این سفر ضمن بازدید از طرح‌های اشتغالزا و بنگاه‌های اقتصادی خراسان جنوبی، با مدیران واحدهای تولیدی درباره مسائل و مشکلات آنها از نزدیک گفت و گو کردند.

نشست جمع‌بندی سفر مسوولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خراسان جنوبی عصر امروز در بیرجند برگزار می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز