سید علی آقازاده:

موازی کاری ها از موانع تحقق اهداف دولت در استان بود

۱۴۰۰/۰۱/۱۷ - ۱۱:۴۱:۴۴
کد خبر: ۱۱۶۰۷۶۶
موازی کاری ها از موانع تحقق اهداف دولت در استان بود
سال 1400، سال پایانی فعالیت دولت روحانی است. سالی که فضای جامعه تحت تاثیر انتخابات قرار گرفته و بسیاری از اقتصاددان ها و صنعتگران دغدغه سیاست گذاری دولت سیزدهم را دارند. استان مرکزی در دوره فعالیت دولت روحانی شاهد بزرگترین اعتراضات کارگری بود که البته میراث دولت گذشته حاکم بر کشور بود. که البته به گواهی آمار این اعتراضات کاهش یافته است.

به گزارش برنا از ارا‌ک ، سید علی آقازاده به عنوان آخرین نماینده ارشد دولت در استان عملکرد خود در مدت حضورش در استان را قابل دفاع می داند. مدیر ارشد دولت در استان مرکزی برطرف شدن مشکلات کارخانه هایی مانند هپکو و واگن پارس را از شاخصه های فعالیت های اقتصادی دولت در استان مرکزی می داند. آنچه در پی می آید ماحصل گفت و گو با  استاندار مرکزی است.

چشم انداز سال 1400 را چگونه ارزیابی می کنید؟ و عملکرد سال گذشته استان را در حوزه اقتصاد و صنعت چگونه می بینید؟

عملکرد و کارنامه استان در حوزه صنعت، در راستای تحقق اهداف جهش تولید و فعالیت‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف صنعت و کشاورزی را بسیار رضایت بخش می بینم.
این مطلب را به استناد و گواهی آمارهای کشوری و ملی از وزارت صمت، وزارت کشاورزی و میزان تولیدات مطرح می کنم.
در سال ۹۹ علی رغم مشکلات متعدد ، مجموعه فعالیت‌ها مثبت بوده که این مرهون تلاش کارآفرینان و تولیدکنندگان استان و هماهنگی های دستگاه‌های استان با مجموعه دولت و نیز حمایت های دستگاه قضایی و اعضای شورای تامین بوده است.
به عنوان نمونه هایی از موفقیت های صنعتی و اقتصادی حاصل شده در سال ۹۹ می توان به شرکت هپکو اشاره کرد؛ در شرکت هپکو با قاطعیت اعلام می‌کنم آنچه دولت وظیفه داشته ،انجام داده است و مسئولیت و تدبیر اداره هپکو را در دست مدیریت هپکو قرار داده است و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی این شرکت در آخرین ساعات سال ۹۹ تهاتر و ابلاغ شد و بانک‌ها در حال انجام عملیات مربوط به آن هستند.
همچنین واگن پارس ،دارای صاحب و مالک حرفه‌ای شد و مشکل بدهی و صدور ضمانت نامه های آن برطرف شد.
در شرکت آلومینیوم نیز میزان تامین مواد اولیه برای اولین بار در ۱۰ سال گذشته به بالاترین حد خود رسید.
به طور کلی در سال گذشته شاهد رفع بسیاری از موانع و مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی در استان بودیم.
در خصوص صادرات کالاهای غیرنفتی نیز استان مرکزی بیش از ۹۰۰ میلیون دلار در سال ۹۹ صادرات داشته است.
برای اولین بار در چند سال اخیر تولید محصولات کشاورزی در استان به بیش از ۱۰ میلیون تن اعم از انواع مواد غذایی شامل محصولات کشاورزی و دامی رسید و میزان تولیدات بسیار بیش از نیاز استان است که اکثراً به سایر استان ها و کشورها صادر می شود.
همچنین پایین ترین نرخ بیکاری در اسفند ماه سال ۹۹ در کشور مربوط به استان مرکزی با رقم ۶/۸ بوده است.
به اذعان اتاق بازرگانی ایران و وزارت صمت، بهترین فضای کسب و کار کشور در سال گذشته به استان مرکزی اختصاص داشته است.
در زمینه پیشرفت پروژه‌های اقتصاد مقاومتی نیز استان مرکزی اولین استان کشور بوده که به گفته وزارت کشور بر اساس میزان پیشرفت، رتبه اول را کسب کرده است.
همچنین پایین ترین نرخ تورم کشور در اسفندماه سال ۹۹ به استان مرکزی اختصاص داشته است.

در سال پایانی دولت و در ماه های پایانی، پروژه ها تا چه میزان به سر و سامان می رسند؟

۳ پروژه بزرگ و ملی در استان به دلیل مشکلات اعتباری و تحریم و … به اتمام نرسیده است که از جمله آن ها پروژه بیمارستان ولیعصر(عج) اراک است که به دلیل وجود مشکلات اعتباری یا وجود اختلاف بین کارفرما و پیمانکار به تاخیر افتاد که با خلع پیمانکار و ارائه به پیمانکار جدید احتمال می رود تا سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد؛ ما تلاش خود را برای به سرانجام رسیدن پروژه ی بیمارستان ولیعصر کردیم؛ حتی امام جمعه، اعضای شورای تامین و دستگاه قضا نیز تلاش های بسیاری کردند ولی اختلاف پیمانکار و کارفرما سبب شد تلاش های مذکور بی نتیجه بماند.
همچنین پروژه تالار مرکزی اراک که به یکصد میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، قرار بود در سال ۹۹ حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق شود؛ ولی این مصوبه محقق نشد و تلاش می‌کنیم تا ۶ ماه آینده با جذب اعتبارات مورد نیاز از منابع ملی به بهره برداری برسد.
همچنین پروژه کتابخانه مرکزی شهر در میدان پارک ملت اراک در ورودی شهر اراک از پروژه های ملی است و با بازدید رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، قول پرداخت ۲۰ میلیارد تومان به این پروژه مصوب شد، اما با توجه به تورم به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امیدواریم تا سال آینده این پروژه نیز تامین اعتبار شود و به بهره برداری برسد.
پروژه های کوچکتر نیز اعم از پروژه های عمرانی، جاده، آبرسانی و فرهنگی در استان تا پایان خرداد ماه به طور کامل به بهره برداری خواهند رسید.

دستاوردها یا مهمترین دستاورد دولت روحانی برای استان مرکزی چه بوده است؟

موفقیت هایی که در طول چهار سال اخیر به دست آمده بزرگترین دستاورد دولت دوازدهم بوده است.
در بسیاری از آمارهای توسعه‌ای، استان مرکزی گوی سبقت را در کشور داشته است.
بنا بر اعلام شورای امنیت، استان مرکزی بالاترین رتبه حفظ فضای آرامش (با کمک مردم) را داشته است.
همچنین در حوزه اعتراضات کارگری هر سال از سال ۹۶ تا ۹۹ شرایط رو به بهبود و کاهش اعتراضات پیش رفته است و مشکلات کارگری کمتر شده است.
سال گذشته نیز به نسبت سال ۹۸ شرایط بهتری از نظر تامین امنیت در استان حاکم بوده است.

در طول سال های اخیر چه موانعی برای رسیدن به اهداف دولت وجود داشت؟

موازی کاری هایی که در دستگاه‌های دولتی ایجاد می‌شد؛ سوء تدبیر برخی دستگاه‌ها؛ پیچیده بودن قوانین و تناقض در قوانین جاری و تیز دستورالعمل‌ها، بزرگترین موانعی بودند که مشکلاتی را ایجاد می کردند.
البته تحریم ها، خروج آمریکا از برجام، نوسانات قیمت و گرانی نیز مشکلاتی بودند که سبب ایجاد موانع برای پیشرفت اجرای پروژه ها و توسعه اقتصادی در استان شدند و مزید بر علّت بودند.

نمایندگان مجلس در استان تا چه میزان با نماینده ارشد دولت در تحقق اهداف اقتصادی و صنعتی استان صنعتی مرکزی همکاری داشتند؟

بهتر است خود نمایندگان پاسخگوی این سوال باشند؛ چراکه نمایندگان مردم باید کارنامه عملکرد خود را به موکلان خود ارائه دهند.
نمایندگان اعم از منتخبین مجلس و شورا باید گزارش عملکرد خود را به مردم اعلام کنند؛ این حق مردم است.
اما به طور کلی باید گفت مشکلات با احساسی شدن، شعار دادن و ورود جریانات سیاسی به مسائل کارشناسی و فضای اقتصادی حل نمی شود؛ هر کس می ‌خواهد به حل مشکلات ورود کند باید دید کارشناسانه داشته باشد نه با شعار و به صورت احساسی.
مردمی که نمایندگان را انتخاب کرده‌اند باید به عملکرد نمایندگان نمره دهند.

 

خبرنگار: زهره صادقی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز