در جلسه کمیته تخصصی ازدواج و خانواده مطرح شد

لزوم راه اندازی مجمع خیرین ازدواج در شهرستان های خراسان جنوبی

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۱۴:۰۶:۲۳
کد خبر: ۱۲۰۵۱۹۷
جلسه کمیته تخصصی ازدواج و خانواده به مناسبت هفته ازدواج برگزار شد

ب️ه گزارش برنا خراسان جنوبی،  در جلسه کمیته تخصصی ازدواج و خانواده ( گروه کاری جوانان ، اوقات فراغت و ورزش ) ،بهاری مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت : اگر در دستگاه های آموزشی مثل دستگاه آموزش و پرورش مقوله خانواده و ازدواج در سر فصل های درسی و آموزشی گنجانده نشده است ، بنابراین یک خلا هایی وجود دارد که توسط دستگاه های دیگر مثل ورزش و جوانان ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی باید ورود پیدا کنند و این خلاهایی که در این زمینه هست را با همکاری آموزش و پرورش جبران کنند و همچنین آموزش هایی باید به جوانان قبل از ازدواج داده شود و این موضوع حتما باید جدی گرفته شود تا جوانان ما پایداری ازدواج و همچنین یک ازدواج سالم را داشته باشند . 

 وی افزود : ما در یک سال، تحلیل طلاق و ازدواج را نمی توانیم ملاک عمل قرار دهیم بلکه حتما در یک برش زمانی ده ساله باید مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و اگر تغییراتی در روند ازدواج و طلاق ایجاد شد ، ما می توانیم بگوییم که برنامه هایی که انجام دادیم موثر بوده و توانستیم مداخلات موثری را در حوزه کاهش آسیب طلاق و همچنین در رشد و افزایش ازدواج انجام دادیم . 

 وی ادامه داد : در طی این دو سال  مراکز مشاوره ای که تحت نظر اداره کل ورزش و جوانان راه اندازی شده است بسیار مراکز خوبی هستند که باید اطلاع رسانی بسیار خوبی به مردم از طریق صدا و سیما و دستگاه های اجرایی داده شود .

 بهاری تصریح کرد : حتما در شهرستان هایی که کانون ازدواج و یا متاسفانه کانون طلاق هست حتما باید مراکز مشاوره داشته باشند تا مداخلاتی را قبل از ازدواج و حین ازدواج و یا اختلافاتی که متاسفانه بعد از ازدواج شاید رخ دهد را از طریق این مراکز مشاوره بتوانیم آسیب های اجتماعی را  به حداقل برسانیم و روند طلاق را کنترل کنیم و روند ازدواج را افزایش و سرعت دهیم .  

حسن عزیزی مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت : آن چه که ما به عنوان دبیرخانه ازدواج جوانان استان به عنوان اهداف کمی پیگیری می کنیم ، بحث تثبیت میانگین سن ازدواج زوجین جوان در استان می باشد که در واقع سن پایه و زوجه را به عنوان مبنا قرار می دهیم و بر آن اساس برآورد می کنیم که آن چه تعداد از جوانان در خراسان جنوبی هنوز ازدواج نکرده اند و یا در سن ازدواج هستند .

 وی افزود : از آمار ۲۵۰ هزار نفری جوان که ما در استان داریم ، یعنی در سن ۱۸ تا ۳۵ سال هستند، بر اساس همین میانگین که ۲۲ سال سن زوجه است چیزی حدود ۱۳۵ هزار نفر ما جوان داریم که در سن ازدواج هستند.

 وی ادامه داد : مورد بعدی که در بحث اهداف کمی پیگیری می کنیم بحث افزایش نسبت جوانان متاهل استان است که تقریبا ده درصد کل ازدواج های استان ،ازدواج هایی که زیر سن ۱۸ سالگی هستند و یا ازدواج هایی که بالای ۳۵ سالگی رخ می دهند.   

عزیزی تصریح کرد : بحث دیگر موضوع کاهش نرخ رشد سالیانه طلاق زوجین می باشد که به ویژه در ۵ سال اول زندگی در حوزه پایدار سازی زندگی دنبال می شود و موضوع افزایش میزان رضایت مندی زناشویی زوجین جوان را داریم که باید در قالب دوره ها و کارگاه های ازدواج دنبال و پیگیری شود . 

 وی گفت : در خصوص افزایش میانگین فرزند آوری در زوجین جوان ، آن چه که رصد شده است بین سه تا ۴ سال زمانی که زوجین زیر یک سقف می روند ،زمانی هست که در واقع تصمیم گیری برای بچه دار شدن نمی کنند و این در واقع طول مدت ازدواج باعث می شود که هم سن زوجه در یک سن مخاطره آمیزی قرار گیرد و هم به لحاظ تعداد فرزند آوری هم روی کل خانواده تاثیر بگذارد . 

 عزیزی افزود : بحث کاهش میانگین مدت زمان تشکیل خانواده در هنگام عقد و ازدواج مشترک، میانگین آن دو و نیم سال از زمانی که عقد اتفاق می افتد تا زمانی که زوجه زمان و فضایی را مشخص می کنند که بتوانند زیر یک سقف بروند ، این دو سال و نیم میانگین زمان از دست رفته ای در فرزند آوری است که نیازمند این است با یک سری ساز و کارها هم در تسهیل ازدواج بتوانیم اقدامات خوبی را انجام دهیم . 

 وی ادامه داد : یکی از آسیب هایی که وجود دارد این است که جوانان ما، نسبت به موضوع ازدواج ،چرایی و هویت جنسی خود آگاهی لازم را ندارند ، با استفاده از مراکز مشاوره تخصصی ما می توانند در این موضوع تسهیل گر باشند .

قناد معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان در این جلسه گفت : در سال ۹۹  هزار و ۴۳ نفر از خدمات مراکز مشاوره استفاده کرده اند و بیش از ۶۰۰ نفر از خدمات مشاوره های رایگان و یا تخفیف بالای ۵۰ درصد این مراکز استفاده کردند. 

 وی افزود : در بحث تسهیلات ازدواج هم که یکی از معیارهای فعالیت ما می باشد ، در سال ۹۹ ، نود و یک درصد از کسانی که ثبت نام کردند از تسهیلات استفاده کردند و ۱۰۳۸ نفر در صف انتظار باقی ماندند و چون یک فرجه چهل روزه را بانک می دهد که تشکیل پرونده دهند و اگر در تایم مقرر این کار صورت نگرفته باشد در نتیجه شاید خروجی صد در صد نداشته باشد . 

 قناد تصریح کرد : در خراسان جنوبی ما ۷ هزار و پنجاه و چهار واقعه ازدواج داشتیم و هزار و سیصد و پنجاه و شش طلاق داشتیم و همچنین ما رتبه اول کشور هستیم نسبت به درصد تغییرات ازدواج سال ۹۹ به سال ۹۸ که ۱۷ و دو دهم درصد تغییرات نسبت به سال ۹۸ و رتبه دوم مربوط به استان یزد می باشد که با اختلاف زیادی نسبت به استان ما دارد .

خزاعی مسئول نظام روان شناسی  گفت : با حمایت های اداره کل ورزش و جوانان استان، مراکز مشاوره ها و کارگاه های آموزشی پیش از ازدواج در این چند سال خوشبختانه دیده شده و در سال ۹۹ کارگاه های قابل توجهی با کمیت بالا هم در شهرستان ها و هم در مرکز استان انجام شد . 

 وی افزود : ما همیشه تاکید داشتیم اگر می خواهیم مشاوره های ازدواج و پیش از ازدواج بهتر صورت گیرد درصدی از آن را رایگان انجام دهیم و همچنین تخفیف ۳۰ درصدی را همیشه داشتیم چه از تعرفه ای که از سازمان نظام روانشناسی صورت گرفته و چه در امر مشاوره های ازدواج و تنش های خانوادگی که هم مشاوره رایگان و هم تخفیفات ۵۰ درصد و ۳۰ درصد قابل توجهی بوده که در این دو سه ساله ی اخیر انجام شده است . 

 وی تصریح کرد : اما آن چه که در آمار مطرح است و بسیار نگران کننده است یکی از آن ها کاهش تعداد واقعه ازدواج است و دیگری افزایش سن ازدواج و افزایش طلاق می باشد . 

خزاعی گفت : دو موضوع دیگر که در تحکیم خانواده باعث اشکال شده است ، افزایش آسیب های روانی و اخلاقی است و همچنین با توجه به فضای مجازی ارتباطات فرا زناشویی که رو به گسترش است . 

 وی ادامه داد : با توجه به این که ما نیروهای جوان و بسیار خوبی در مرکز استان و شهرستاها داریم ، هر چه مراکز مشاوره پیش از ازدواج را گسترش دهیم و آن را جدی بگیریم بر همین اساس می توانیم در این زمینه خروجی بهتری داشته باشیم . 

 وی بیان داشت : دو موضوع اساسی تعیین کننده در میزان طلاق و تداوم زندگی است که یکی بحث آسیب های روانی می باشد و دیگری تفاوت های شخصیتی است که اگر شخصیت های متناقض داشته باشند دورنمای ازدواج خوب نمی باشد ، بر همین اساس مشاوره های قبل از ازدواج کمک بسیار زیادی روی این دو امر می تواند داشته باشد .

موحدی نیا معاون اداره کل ثبت احوال گفت : در خصوص ازدواج ، ما در سال ۹۲ ، هشت هزار و شصت و دو واقعه و در سال ۹۹ ، هفت هزار و پنجاه و چهار واقعه داشتیم و میزان عمومی ازدواج در کشور و استان ، به ازای هر هزار نفر جمعیت ایرانی ساکن ، استان ما در سطح کشور در جایگاه دوم قرار داریم . 

 وی افزود : در خصوص ازدواج در سال ۹۹ ، هفت هزار و پنجاه و چهار واقعه ازدواج اتفاق افتاد ، ازدواج شهری ۴ هزار و هفتصد و ده واقعه ، ازدواج روستایی ۲ هزار و سیصد و چهل و چهار واقعه و در سطح تغییرات ، افزایش ۱۷ درصد و سهم ازدواج شهری شصت و هفت درصد و سهم ازدواج روستایی بیست و سه درصد می باشد .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز