سالمندان نیازمند تکریم و بها دادن

۱۳۹۹/۰۷/۱۰ - ۱۱:۰۷:۵۲
کد خبر: ۱۰۶۷۰۲۱
سالمندان نیازمند تکریم و بها دادن
جمعیت جهان در حال پیر شدن است .جمعیت جهان در حال پیر شدن است. در سال‌های اخیر شاهد کاهش نرخ باروری در دنیا بوده ایم که این امر موجب افزایش نرخ سالمندی در دنیا شده است .اینکه افراد در دوره سالمندی چگونه زندگی کنند و از چه امکاناتی برخوردار باشند مساله‌ای است که بسته به کشوری که افراد در آن زندگی می‌کنند متفاوت است. شاخص های جهانی حمایت از سالمندان را با مولفه هایی نظیر سلامت روانی ، وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد سالمند ترسیم کرده است که باید به فراخور این شاخصه ها متولیان امر در کشورهای مختلف برنامه ریزی خود را انجام دهند .

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ همه ساله در آستانه ی روز جهانی سالمند به اهمیت وجود این قشر در جامعه و لزوم توجه به آنان برای پاسداشت مقام انسانی و سلامت اجتماعی پرداخته می شود . در کشور ما نیز هر ساله در این خصوص مطالبی عنوان می گردد که پرداختن به این موارد صرفا از جنبه ی شعاری مثمر ثمر نیست و باید از دیدگاه رفع دغدغه ها به معضلات سالمندان نظر افکند.

همه ی ما در کنار خود در محیط خانواده ، بستگان و جامعه سالمندی را می شناسیم که با معضلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند . در بیشتر موارد آغاز دوره سالمندی با بازنشستگی افراد شاغل جرقه زده شده است و پس از آن فرد خود را مهره ای سوخته می داند که جامعه آن را در حاشیه قرار می دهد .قطعا حقوق بازنشستگی کفاف دخل و خرج وی و افراد تحت تکفل او را نمی دهد و از سوی دیگر درگیر شدن با انواع و اقسام بیماری های جسمی ، حرکتی و عصبی و کافی نبودن بودجه فرد برای پرداخت هزینه های درمانی ، شخص را با چالش مواجه می کند .

با بررسی نه چندان پیچیده می توان فهمید که اکثریت سالمندان حال حاضر جامعه ما دغدغه هایی نظیر وضعیت معیشتی ، هزینه های زیاد درمانی و دارویی ، مشکلات پرداختی بیمه ای ، نیاز به توجه عاطفی ، تکریم و احترام از سوی خانواده و اطرافیان در جامعه را در خود دارند ، دغدغه هایی که می تواند در بلندمدت موجب به وجود آمدن مشکلات مضاعف جسمی و روحی در افراد شود و فلسفه ی داشتن دوره ی سالمندی مطلوب را تماما از بین ببرد .  

بر این اساس بسیار مهم است که متولیان امر برای این قشر مهم از جامعه و کسانی که بعدها به این خیل عظیم می پیوندند برنامه ریزی های جامعی داشته باشند تا بتوانند سطح سلامت اجتماعی را ارتقاء بخشند .

دکتر " حسین نحوی نژاد " مدیر کل بهزیستی گیلان نیز در گفتگویی پرداختن به موضوعات سالمندان در جامعه را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت :  سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد.  به همین همه ساله درایران هفته ای تحت عنوان هفته ملی سالمند تعیین و برنامه های متنوعی به همین مناسبت برگزار می گردد. هر ساله از طرف سازمان جهانی شعاری برای این روز در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود : شعار امسال«کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان» می باشد و هفته سالمند امسال با رویکرد گرامیداشت تکریم و منزلت سالمندان، از هفتم تا سیزدهم مهرماه ۱۳۹۹ می باشد .

نحوی نژاد با بیان اینکه این هفته یادآور مسوولیت اجتماعی مدیران مرتبط با حوزه های رفاهی ، درمانی و ... سالمندان برای فراهم کردن وارایه خدمات بهتر به این قشر از جامعه می باشد ، گفت : جمعیت سالمندی در استان گیلان با یک شیب بسیار تند در حال افزایش است به گونه ای که گیلان جزو پیرترین استانهای کشور است و حتی پیرترین شهرهای کشور یعنی رودسر و املش در این استان قرار دارد .

وی ادامه داد : به طور متوسط در کشور در حدود 11.5 درصد جمعیت ایران را افراد بالای 60 سال تشکیل می دهند و این در حالی است که در برخی از شهرهای کشور بیش از 16 درصد جمعیت سالمند دارد . افزایش جمعیت سالمندی به خودی خود رویدادی مثبت و یا منفی نیست بلکه بستگی به نگاه و آمادگی ما برای روبرو شدن با این فرآیند دارد . اگر ما آمادگی لازم را داشته باشیم که بتوانیم از این نیروی بالقوه در جهت توسعه همه جانبه کشور بهره گیری کنیم یک نکته ی مثبت است و اگر ما بتوانیم برای افراد یک سالمندی سالم رقم بزنیم بدین معنی که اشخاص گمان نبرند که به محض افزایش سنشان ناتوان شده اند تاثیرات خوبی را بر این قشر خواهیم داشت .

دکتر نحوی نژاد اضافه کرد : بسیاری از سالمندان ، جوانی و میانسالی خوبی را تجربه نکرده اند و این امر موجب بیماری و کاهش سطح سلامتی در سالمندی برای آنان شده است و در سنین بالا به جای اینکه به آرامش ، تفریح و لذت بردن از زندگی برسند مدام درگیر بیماری و مطب های پزشکان هستند .از سوی دیگر حمایت های روانی از سالمندان بسیار مهم است و به دلیل ناآگاهی اطرافیان و خانواده از این مساله ، سالمندان به چرخه ی معیوبی ورود می کنند که نسخه شفابخش خود را در داروها و اتفاقات پزشکی ببینند .

وی تاکید کرد : اگر شرایطی فراهم کنیم که سالمندان با همسالان خود ارتباط داشته و به تفریح و گردش بپردازند و به سلامت روان آنها کمک کنیم قطعا بیماری ها نیز به آن اندازه که باید به بدن سالمندان هجوم نخواهد برد .

مدیر کل بهزیستی گیلان گفت : افرادی که به سن بازنشستگی می رسند معمولا در کشور ما دچار ناراحتی هستند چون در زمینه ی اقتصادی از بسیاری از شرایط محروم می شود و به حداقل های حقوقی باید قناعت کند و با توجه به شرایط خانواده و داشتن فرزندان و نوه ها از لحاظ اقتصادی و معیشتی دچار چالش می شود و بیماری نیز شخص را درگیر می کند.

وی ادامه داد : باید شرایطی ایجاد کنیم که سالمند در اطراف یکدیگر جمع شوند و دیگران را از تجارب خود بهره مند سازند . سازمان بهزیستی در این خصوص دو وظیفه دارد یکی وظیفه عمومی و مسوولیت اجتماعی در خصوص آگاه ساختن جامعه و سازمانها و نهادها نظیر سازمان بازنشستگی ، شهرداری ها ، بیمه های سلامت ، سازمان برنامه و بودجه و غیره در زمینه ی سالمندان که خدمات بهنری را به این عزیزان ارایه دهند و وظیفه ی دیگر در خصوص سالمندان ناتوان است که در آسایشگاههای سالمندان و منازل مورد مراقبت قرار دارند و در هر دو مورد از این وظایف اقدامات خوبی صورت گرفته و اخیرا نیز "سند ملی سالمندان " توسط وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به کل دستگاههای اجرایی ابلاغ شده و سازمان برنامه و بودجه کشور نیز تضمین کننده این سند است و وزارت بهداشت و درمان نیز از این سند تمکین کرده است و اگر شرایط بر همین منوال پیش رود و توجه دولت به این مقوله و شمول بیمه های توانبخشی در بیمه های سلامت وضعیت بهتری از شرایط حال حاضر رقم بخورد .

 

1111111111111

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز