شش دلیل مهم برای برگزاری هرچه سریعتر کنکور

۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۰۵:۰۶:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۸۳۴
شش دلیل مهم برای برگزاری هرچه سریعتر کنکور
برگزاری کنکور دکتری که امروز با رعایت سختگیرانه و جدی پروتکلهای بهداشتی در حال انجام است می تواند چراغ راهی برای برگزاری کنکور در دیگر مقاطع تحصیلی باشد

بنظر می رسد کنکور که به علت شیوع ویروس کرونا، به چالش این روزهای جامعه تبدیل شده، بار روانی عمده ای بر خانواده های داوطلبان تحمیل کرده و آنان را سردرگم کرده است. اما بنا به شش دلیل زیر بایستی هرچه سریعتر کنکور در تمامی مقاطع تحصیلی برگزار شده و نظام آموزش عالی کشور شامل خسارتهای عدم برگزاری آن نشود البته برگزاری کنکور دکتری که امروز با رعایت سختگیرانه و جدی پروتکلهای بهداشتی در حال انجام است می تواند چراغ راهی برای برگزاری کنکور در دیگر مقاطع تحصیلی باشد.

دلیل اول: تقریبا نیمی از داوطلبان کنکور در مقطع کارشناسی (کنکور سراسری)  را پسران تشکیل می دهند که اکثرا در شرف اعزام به خدمت سربازی می باشند که این شرایط برای حدود نیمی از داوطلبان پسر مقطع کارشناسی ارشد نیز صادق است که در صورت عدم برگزاری کنکور ، معافیت تحصیلی برای آنان صادر نشده و بایستی با توجه به قوانین سفت و سخت سازمان نظام وظیفه در مهرماه 1399 عازم خدمت مقدس سربازی شده و حضور در یگانهای رزم و حتی یگانهای اداری نیروهای مسلح نیز امکان مطالعه و مرور دروس را برایشان غیر ممکن خواهد کرد پس انگیزه های لازم را برای درس خواندن در مقاطع بالاتر از دست خواهند داد.

دلیل دوم: برای بقیه داوطلبان اعم از دختر و پسر که مشکل نظام وظیفه ندارند، با توجه به یکسال مطالعه سخت و نفس گیر برای کنکور، عدم برگزاری کنکور دیگر انگیزه های لازم برای آنان برای یکسال مطالعه اضافی را از بین خواهد برد و اصطلاحا بحث کنکور برای این عزیزان فرسایشی خواهد شد.

دلیل سوم: پروسه طراحی سئوالات در سازمان سنجش، ساز و کار پیچیده و منحصر بفردی دارد که از برنامه ریزی دقیق برای تدوین دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته شروع شده و در آن به دقت تمامی قوانین مرتبط با آزمونها و شرایط لازم نوشته شده و کد بندی شهرها، رشته های تحصیلی، محل سکونت داوطلبان، حوزه های امتحانی و ... آورده می شود که در حین ثبت نام ابنترنتی داوطلبان برای شرکت در کنکور با توجه به محل سکونت حوزه های امتحانی آنان نیز از طریق سیستم نرم افزاری انتخاب می شود. پس از مشخص شدن تعداد داوطلبان طراحی سئوالات کنکور آغاز شده و بلافاصله طراحان سئوال وارد قرنطینیه سفت و سخت می شوند سئوالات به چاپخانه سازمان سنجش رفته و مدتها قبل از کنکور چاپ دفترچه سئوالات شروع می شود که تمامی کارکنان و کارگران چاپخانه معظم سازمان، وارد قرنطینه شده بطوریکه کلیه ارتباطات آنان با بیرون بصورت کامل قطع می شود. پس این دلیل یکی از دلایلی است که نشان میدهد برنامه ریزی دوباره برای کنکور در زمانهای دیگر باعث ایجاد سختی های مضاعف برای وزارت علوم و سازمان سنجش خواهد شد.

دلیل چهارم: با توجه به پیچیده بودن ساختار ویروس کرونا ، تعیین زمان اتمام این بیماری تقریبا غیر ممکن بوده و به قول وزیر بهداشت، با توجه به جهش های متعدد این ویروس طی ماههای گذشته حتی موفقیت واکسنهای احتمالی ساخته شده را نیز زیر سئوال برده است پس در خوشبینانه ترین حالت امکان برگزاری کنور در وضعیت سفید، حداقل برای یکسال آینده متصور نیست

دلیل پنجم: دانشگاهها و موسسات غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد چون صرفا از طریق شهریه دریافتی از دانشجویان اداره می شوند و بعنوان بخش خصوص کمکی به نظام آموزش عالی ایران شناخته می شوند ، در صورت عدم پذیرش دانشجو در نیمسال بعد متحمل ضررهای هنگفتی شده و احتمال ورشکستگی و تعطیلی آنان بیش از پیش محتمل بنظر می رسد. که تعطیلی آنان باعث بیکار شدن تعداد زیادی هیات علمی و کارمندانی خواهد بود که سالهای سال در زیر نظام های آموزش عالی ایران خدمت کرده و فرزندان این دیار را تربیت کرده اند

دلیل ششم: عدم برگزاری کنکور باعث ایجاد بار روانی مضاعف بر کل جامعه شده و بالاخص برای خانواده داوطلبان که هزینه های مادی و معنوی زیادی در طول  یک سال گذشته صرف کرده اند تا فرزندان خود را برای کارزار کنکور آماده کنند مشکل ساز خواهد شد. آنان یکسال با ایجاد فضای آرام در منزل و محرومیت از تفریح و گشت و گذار و همچنین هزینه کرد میلیونی کلاسهای آمادگی و کتب کمک آموزشی و آزمونهای آزمایشی، فرزندشان را آماده کنکور کرده اند که  با تعویق و یا عدم برگزاری کنکور بار روانی زیادی را تحمل خواهند کرد.

حال با ذکر این دلایل بنظر می رسد، وزارت علوم و وزارت بهداشت همانگونه که امروز و فردا کنکور دکتری را با رعایت پروتکلهای بهداشتی تدوین شده برگزار می کنند، کنکور کارشناسی ارشد و کارشناسی را نیر در زمان مقرر با رعایت موازین و دستورالعملهای سفت و سخت بهداشت برگزار کنند تا جامعه علمی و فرزندان عزیز کشور بیش از این متحمل خسران و زیان نشوند.

نظر شما
نظرات
ناشناس
|
-
|
۰۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
0
0
احسنتم
ناشناس
|
-
|
۰۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
0
0
عالی
جبارزاده
|
-
|
۰۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
0
0
دقیقا باید کنکور درزمان خودش برگزارشود وجوامان وخانواده ها ومردم راباتعویق انداختن سرگردان نکنید باتمهیدات لازم ورعایت اصول بهداشتی بمدقع برگزارکنید
Kim
|
-
|
۰۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
0
0
بالاخره جرات شرح وضعیت پیدا شد.متحمل شدن شرایط سخت استرس‌زای قبل کنکور و جابه‌جایی مدام فقط برای کسانی نفع رسان بود که در آخرین مراحل قصد امتحان پیدا کرده بودند و گرنه از زمان پیدایش این بیماری چیزی تغییر مثبت نداشته که باز هم منتظر انضمام آنفولانزا و دیگر بیماری ها به کرونا شویم.
تضمینی نیست در این مدت کنکوری ها به بیماری دچار نشوند و تلاش یکساله آنها بر باد نرود.به علاوه که آزمون هایی چون سوادآموزی و غیره تعداد کمی نداشتند و برگزار شدند.بسیاری را در جمع شلوغ دوستان خود بدون ماسک و رعایت بهداشت لازم می بینم که مخالف برگزاری کنکور با رعایت پروتکل های بهداشتی اند.مشخص نیست این حزب باد از کجا می آید اما دادن کنکور اجباری نیست و آنها که امید دارند سال بعد یا بعدتر یا هروقت بیماری برود کنکور دهند بدانند واکسنی وجود ندارد و تمام دنیا درگیرند و چنین چیزی شاید سبک زندگی روزمره شود! چنانچه به این میزان از سلامت خود لرزانند از جمع های شلوغ و رفت وآمدشان بپرهیزید و در کنکور هم شرکت نکنند اما کار دیگران را مختل نکنند.ما فرسوده ایم.خانواده و نزدیکان کنکوری ها خسته ،فرسوده و نگرانند. توان انتقاد را هم گرفته اند این قشون کشان لغو کنکور از ما، اگر هم بگویی میخواهم برگزار شود به شعورت توهین می کنند و فرسایشت را و تاثیر این خرد بر کل برنامه زیستنت رانمی بینند.باشد که برگزار شود.
مادر
|
-
|
۰۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
0
0
حتما كنكور سراسري بر گزار شود حرف دل مارو زديد
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز