وزیر ارتباطات:

کرونا ۱۸ درصد نیروهای شاغل در بخش فناوری اطلاعات را بیکار کرد/تخصیص وام ۱۲۰ میلیارد تومانی برای استارتاپ‌ها

۱۳۹۹/۰۲/۲۸ - ۰۹:۴۱:۲۸
کد خبر: ۱۰۰۳۱۰۳
کرونا ۱۸ درصد نیروهای شاغل در بخش فناوری اطلاعات را بیکار کرد/تخصیص وام ۱۲۰ میلیارد تومانی برای استارتاپ‌ها
محمد جواد آذری جهرمی از بیکاری ۱۸ درصد نیروهای شاغل در بخش فناوری اطلاعات، با شیوع کرونا خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مراسم روز جهانی ارتباطات با حضور اسحاق جهانگیری، در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

وزیر ارتباطات در مراسم روز جهانی ارتباطات و فناوری گفت: ۸۰۰نفر از فعالین بخش خصوصی، کارخانه‌های تولیدی مخابراتی، مدیران استانی و بیش از ۶۰خبرنگار از سراسر کشور، به صورت ویدئو کنفرانسی و با استفاده از سکوی نرم افزاری شرکت «اتصال یکپارچه» با نام «ویدئو کیک» و بر بستر «شبکه‌ی ملی اطلاعات» در این مراسم حضور یافته‌اند.

محمد جواد آذری جهرمی با بیان این جمله که "هدف ما تحقق عدالت اجتماعی در ارتباطات و رسیدگی به محرومین است" گفت: اتصال بیش از ۸۳ درصد روستاهای بالای ۲۰خانوار کشور به شبکه‌ی ملی اطلاعات و اینترنت، آن هم در شرایط تحریم و تنگناهای اقتصادی دولت، حاصل یک کار جهادی بود. با تلاش بیشتر، تا پایان سال ۹۹، همه‌ی روستاهای بالای ۲۰خانوار را متصل خواهیم کرد و این یک یادگاری مهم دولت دوازدهم است. هدف ما تحقق عدالت اجتماعی در ارتباطات و رسیدگی به محرومین بود.

وزیر ارتباطات در رابطه با اقدام وزارت ارتباطات در زمینه استارت‌آپی ها مطرح کرد: استارت‌آپها، فقط ۴شرکت بزرگ و معروف نیستند. اکوسیستم استارت‌آپی کشور، امروز متشکل از بیش از ۵۰۰۰ شرکت کوچک و نوپاست. این شرکتها با حضور در «طرح نوآفرین» زیر چتر حمایتی وزارت ارتباطات قرار گرفته‌ و خواهند گرفت تا عدالت اجتماعی در زیست‌بوم استارت‌آپی نیز پیگیری شود. این نیز یکی دیگر از یادگارهای این دولت است.

آذری جهرمی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی درآمد شرکت های اینترنتی گفت: با شیوع کرونا، درآمد شرکتهای اینترنتی تا ۴۰درصد افزایش یافت، این شرکتها مجموعا در این ایام ۵۰۰میلیارد تومان خدمات رایگان به مردم و ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کردند. در مقابل ۷۲٪شرکتهای استارت‌آپی کشور با چالشهای جدی مواجهند که بقای آنها را در معرض خطر قرار داده است.

او در ارتباط با از کار افتادگی برخی مشاغل در حوزه فناوری اطلاعات اظهار کرد: ۱۸ درصد نیروهای شاغل در بخش فناوری اطلاعات، شغل خود را با شیوع کرونا از دست داده‌اند. اگر تمهیدات دولت نبود این آمار به ۵۰درصد هم رسیده بود. اگر تدابیر حمایتی پیشنهادی به نتیجه نرسد، این آمار در ماه آینده مجددا رشد خواهد یافت و به نزدیک ۳۰درصد خواهد رسید.

آذری جهرمی با اشاره به آسیب  ۵۱ درصدی وارده به شرکتهای استارت‌آپی، در پی شیوع کرونا و در نتیجه از دست دادن بازار عرضه آنان گفت: این آسیبها، مشکلات عدیده‌ای را برای شرکتهای استارت‌آپی بوجود آورده که در راس آنها پرداخت دستمزد کارکنان و سپس پرداخت حق بیمه و در رده‌ی سوم پرداخت اجاره بهاست.

وزیر ارتباطات با اشاره به پرداخت وام ۵۰ میلیارد تومانی وزارت ارتباطات به استارتاپ ها گفت: تاکنون برای حل مشکل تامین نقدینگی شرکتهای استارت‌آپی، وزارت ارتباطات به آنها ۵۰میلیارد تومان وام پرداخت کرده و ۷۰میلیارد تومان دیگر در دست اقدام است. شرط دریافت این وامها، عدم تعدیل نیرو است.

آذری جهرمی گفت: شرکتهای بزرگ استارت‌آپی، در یک اقدام نوآورانه و با تشکیل یک صندوق، ۱۷میلیارد تومان به شرکتهای کوچک استارت‌آپی وام دادند. این یک حرکت اجتماعی و مردمی قابل توجه بود.

اودرخصوص قطعی اینترنت در آبان ماه ۹۸ افزود: با همه‌ی چالشهای عجیب و غریبی که بر بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور تحمیل شد، از فیلترینگ سال ۹۷ گرفته تا قطع اینترنت در آبان ۹۸، و علیرغم رشد اقتصادی منفی کشور، بخش ارتباطات رشد اقتصادی ۱/۷ درصدی و بخش فناوری اطلاعات رشد ۶/۴ درصدی را رقم زد. این در حالی است که تعرفه‌ی خدمات افزایش چندانی نداشته است.

جهرمی درخصوص تکمیل اقدامات باقی مانده از شبکه ملی اطلاعات افزود:  پیرو فرمان ۵ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در دیماه ۹۸، در خصوص تکمیل اقدامات باقی‌مانده از شبکه‌ی ملی اطلاعات و تقویت زیرساختهای خدمات پایه‌ی این شبکه، کارهای مهمی را آغاز کرده‌ایم. هفته‌ی آینده بخش قابل توجهی از این اقدامات با حضور رییس جمهور محترم افتتاح خواهد شد.

وزیر ارتباطات درباره ۱۵میلیارد تومان به مردم مناطق محروم گفت: اپراتورها و استارت‌آپها با لبیک به پویش #ایران_همدل دفتر رهبر معظم انقلاب و همراهی با کمیته‌ی امداد، تا کنون نزدیک ۱۵میلیارد تومان به مردم مناطق محروم کمک کرده‌اند. این خاطره‌ی خوش مواسات و همدلی در ذهن مردم باقی خواهد ماند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز