سیدمهدی صادقی در نشست بررسی طرح بهره‌برداری از پیاده‌روهای پایتخت مطرح کرد: (بخش دوم)

لزوم اجرای پایلوت طرح بهره برداری از پیاده روها/ هر پیاده‌رویی را نمی‌توان اجاره داد/ امکان رد و بدل شدن پول‌های نامشروع

۱۳۹۹/۰۳/۱۹ - ۰۸:۲۲:۰۲
کد خبر: ۱۰۱۱۶۷۴
لزوم اجرای پایلوت طرح بهره برداری از پیاده روها/ هر پیاده‌رویی را نمی‌توان اجاره داد/ امکان رد و بدل شدن پول‌های نامشروع
مدرس دانشگاه و فعال اجتماعی به بررسی نقاط ضعف و قوت لایحه بهره‌برداری از پیاده‌روهای سطح شهر پرداخت و بر اجرای پایلوت این طرح و توجه به معلولین تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سیدمهدی صادقی، مدرس دانشگاه و فعال اجتماعی، در میزگرد بحث و بررسی در خصوص بهره‌برداری از پیاده‌روهای پایتخت با کلیت این طرح موافقت کرد اما او اعتقاد داشت این طرح حتما باید ابتدا به شکل پایلوت اجرا شود تا نقاط ضعف و ایرادات آن شناسایی و برطرف شود. همچنین صادقی تاکید کرد در این طرح حتما باید معلولین مورد توجه قرار گیرند تا عبور و مرور آنها در سطح شهر تسهیل شود.

لایحه بهره‌برداری از پیاده‌روها نگاه فرهنگی ندارد

سیدمهدی صادقی، مدرس دانشگاه و فعال اجتماعی، با اشاره به نقاط ضعف این طرح گفت: لایحه بهره‌برداری از پیاده‌روها دارای چند ایراد جدی است که یکی از آنها این است با وجود اینکه این طرح فرهنگی و اجتماعی است اما هنوز به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر راه نیافته و مشاور فرهنگی ندارد همچنین در چیدمان شورای سیاست‌گذاری آن معاونت فرهنگی اجتماعی حضور ندارد که این نشان می‌دهد نگاه فرهنگی در این طرح ضعیف است.

او افزود: در شهر انسان محور باید به عابرین نگاه شود تا فرصت‌های بیشتری را برای فضاهای جمعی اختصاص دهیم بنابراین طرح اگر خوب اجرا شود می‌تواند این فضا را ایجاد کند همانطور که نمونه‌هایی در مشهد اتفاق افتاده است.

صادقی تاکید کرد: من خواهشی که از جامعه مدنی و رسانه‌ها دارم این است که فضایی را ایجاد نکنند شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری جرات ورود به برخی موضوعات را نداشته باشد مثلا وقتی مسئله عوارض تونل‌ها پیش آمد بدون اینکه طرح کارشناسی شود از سیستم خارج شد چون جو منفی علیه آن بود درحالی که من معتقدم هزینه ماشین سوار رو در تهران باید افزایش پیدا کند.

بهره برداری از پیاده‌روها بایستی به نفع مردم باشد

این استاد دانشگاه با اشاره به دلیل اجرایی شدن طرح بهره‌برداری از پیاده‌روها گفت: در وهله اول باید گفت شهرداری همان شهروند است و اگر می‌گوئیم شهرداری، شهر می‌فروشد یعنی اعتقاد نداریم این مجموعه برای مردم فعالیت می‌کند درحالی که ما باید ببینیم کجا اعتماد عمومی مردم لطمه دیده و آن را برطرف کنیم که شفافیت سازی تنها راه برگرداندن اعتماد مردم است برای مثال اگر شهرداری از پیاده‌رو بهره برداری می کند فقط به نفع خود مردم است.

صادقی تصریح کرد: با اینکه خودرو محور هستیم اما نباید عابرین پیاده را فراموش کنیم و دقیقا این طرح به برگرداندن حقوق عابرین پیاده توجه دارد.

پیاده‌روها به فروش نمی‌رسند؛ اجاره داده می‌شوند

او افزود: من هنوز در این طرح اصطلاح فروش که برخی می‌گویند را نفهمیدم چون فروش یعنی کالای غیرقابل بازگشت را بفروشیم در حالی که در بحث پیاده‌راه‌ها ما وقتی آنها را اجاره می‌دهیم غیرقابل بازگشت نیست و حقی برای طرف مقابل نبایستی ایجاد شود.

هر خیابانی مناسب اجرای این طرح نیست

صادقی اظهار کرد: ما در مرحله بعد باید استانداردهای پیاده‌رو را مشخص کنیم و ببینیم کدام پیاده‌رو قابلیت اجرا شدن این طرح را دارد درحالی که گفته شده هرکس خواهان این طرح است اطلاع دهد درصورتی که این کار بسیار غلط است و ما در مجموعه شهری باید طبق استاندارها تشخیص دهیم این طرح در کجا قابلیت اجرا دارد.

او افزود: تاکیدی که بنده دارم این است که این طرح حتما باید در پیاده‌ روهایی اجرا شود که بالای 6 تا 8 متر باشند و به طور کلی ظرفیت اجرایی شدن آن را داشته باشند.

صادقی تصریح کرد: این طرح نکات بسیار مثبتی دارد که اگر در خیابان مناسب و کامل اجرا شود بسیار کاربردی است درصورتی که مردم وقتی اسم آن را می‌شنوند نبایستی یاد خیابان جمهوری، ولیعصر و... بیافتند چرا که این خیابان‌ها اصلا امکان اجرایی شدن این طرح را ندارند.

تاثیر بهره‌برداری از پیاده‌روها در ساماندهی دست فروشان

این فعال اجتماعی با اشاره به نادیده گرفتن دست فروشان در این طرح گفت: یکی از ایرادات جدی که به این طرح گرفته می‌شود این است که می‌گویند قرار است شهرداری پیاده‌روها را بگیرد و به دست‌فروش‌ها بدهد درصورتی که اتفاقا در این طرح دست فروشان نادیده گرفته شده‌اند.

او افزود: به نظر من از فواید و درآمد این طرح می‌توان برای ساماندهی دست فروشان استفاده بهینه کرد.

معلولین باید در اولویت قرار گیرند

صادقی با اشاره به مناسب نبودن پیاده‌روها برای معلولین گفت: در تهران برای افراد عادی هم پیاده‌رو سالم وجود ندارد چه برسد به معلولین که اصلا نمی‌توانند تردد کنند.

او افزود: متاسفانه تهران دارای شیب سراسری شمال از جنوب است و در برخی مناطق حتی اجازه پیاده‌رو سازی با شیب معمول هم نمی‌دهد اما فرصت‌هایی در شهر وجود دارد که ما باید از آن استفاده کنیم.

صادقی با اشاره به معضلات خیابان 30 تیر برای معلولان گفت: چند روز پیش بازدیدی از خیابان 30 تیر داشتیم که مشاهده کردم روی خطوط حسی نابینایان صندلی چیده شده به این ترتیب نابینایان برای تردد در این خیابان دچار مشکل می‌شوند که این نبود فرهنگ صحیح را نشان می‌دهد که مردم ما توجهی به این قشر از جامعه ندارند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به تاثیرات مثبت اجرا شدن لایحه بهره‌برداری پیاده‌روها اظهار کرد: تهران حداقل کمبود 12 هزار سرویس بهداشتی دارد که این امر در بحث معلولین فاجعه است به طوری که آنها قبل از بیرون آمدن از منزل، غذا و آب نمی‌خورند تا نیاز به سرویس بهداشتی نداشته باشند چون سرویس بهداشتی پیدا نمی‌کنند درصورتی که اگر این طرح اجرا شود و مغازه‌داران را الزام کنیم اجازه استفاده از سرویس بهداشتی به عابرین دهند، امکانات فراوانی در شهر ارائه می شود و کمبودها به تدریج از بین می‌رود.

طرح بهره‌برداری از پیاده راه‌ها باید ابتدا پایلوت اجرا شود

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اجرای پایلوت این طرح گفت: هر طرحی که قرار است اجرا شود باید در ابتدا به شکل پایلوت صورت گیرد تا ایرادات و مشکلات آن برطرف و شیوه‌نامه مشخصی درباره آن نوشته شود.

او افزود: اگر ما فرض‌های اولیه را که ذکر کردم لحاظ کنیم و موضوع فرهنگی، نشاط اجتماعی و عابر محور بودن را اولویت قرار دهیم این طرح بسیار موفق خواهد شد فقط کافی است این طرح به شکل پایلوت اجرا شود تا نقاط قوت و ضعف آن هم مشخص شود.

لزوم ایجاد سامانه شفافیت جهت جلوگیری از اخذ پول‌های نامشروع

صادقی اظهار کرد: ممکن است در اجرای این طرح پول‌های نامشروع رد و بدل شود و درآمد حاصل از آن در سیستم دیگری هزینه شود که نفعی برای شهروند نداشته باشد بنابراین بنده خانم آروین، عضو شورای اسلامی شهر تهران، را دعوت می‌کنم بحث سامانه شفافیت را در زمینه این طرح پیگیری کنند چون در این طرح بسیار اهمیت دارد و جلوی امضاهای طلایی بسیاری را می‌گیرد.

انتهای پیام: 3/5

حضور+نماینده+شورای+شهر+در+برنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز