یک متخصص حوزه محیط زیست مطرح کرد:

خطر جدی در کمین محیط زیست تنها بندر اقیانوسی ایران/ صید ترال بلای جان دلفین‌ها

۱۳۹۹/۰۳/۱۹ - ۰۶:۱۶:۱۱
کد خبر: ۱۰۱۲۱۵۱
خطر جدی در کمین محیط زیست تنها بندر اقیانوسی ایران/ صید ترال بلای جان دلفین‌ها
حسین آخانی با اشاره به از بین رفتن بستر دریا بواسطه صید ترال اذعان کرد: در این گونه صیدها به پستانداران بیشترین آسیب وارد می‌شود تا جایی که گونه دلفین‌ها در خطر جدی قرار گرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هر ساله روز هشتم ژوئن مراسم روز جهانی اقیانوس‌ها برگزار می‌شود. پیشنهاد اختصاص روزی به این نام توسط هیات کانادایی شرکت کننده در اجلاس زمین در برزیل مطرح شد. در نهایت، مجمع عمومی سازمان ملل نیز به صورت رسمی روز جهانی اقیانوس‌ها را در سال 2008 تعیین کرده و در هشتم ژوئن 2009 نخستین مراسم آن برگزار شد. مراسمی که بارها بسیاری از تاثیرات مخرب آلودگی رودها و دریاچه‌ها را بر روی اقیانوس‌ها گزارش کرد. از آن جا که بسیاری از رودها سرانجام به اقیانوس می‌رسند، آلوده شدن رودها می‌تواند باعث آلودگی اقیانوس نیز شود. مقوله‌ای که تاثیر آلودگی‌های جانبی بر اقیانوس ها را یادآور می‌شود و اهمیت حفظ محیط زیست تنها شهری اقیانوسی ایران یعنی چابهار را در ایران نیز یادآور می شود.

حسین آخانی، استاد دانشگاه تهران و متخصص محیط زیست، در این خصوص گفت: ایران بواسطه سواحل گسترده ای که دارد توانسته از این نعمت استراتژیک و مهم استفاده کند. به علت اینکه بخش قابل توجهی از آب های سرزمینی ایران در مناطق حساس جهان که بخش قابل توجهی از انرژی جهان را تامین می کند وجود دارد. بنابراین طبیعی است که این آب های سرزمینی به خصوص در قسمتی شرقی به وسیله آلاینده های مختلف به خطر بیفتند.

او افزود: حجم زیاد ترددها، سرازیر شدن فاضلاب ها و پسماندهای صنعتی محیط زیست اقیانوس هند و بندر چابهار را با خطر جدی مواجه کرده است. از سوی دیگر برداشت بی رویه از منابع طبیعی و جانوران این منطقه بواسطه صید ترال سبب شده است تا گونه های جانوری این منطقه با خطر جدی مواجه شوند و تعادل زیستی در این منطقه بر هم خورد.

آخانی با اشاره به از بین رفتن بستر دریا بواسطه صید ترال اذعان کرد: در این گونه صیدها به پستانداران بیشترین آسیب وارد می شود تا جایی که گونه دلفین ها در خطر جدی قرار گرفته است. 

این استاد دانشگاه با اشاره به آفت دیگر آب‌های اقیانوس هند و دریای عمان گفت: پسماندها و زباله‌های پلاستیکی امروزه به صورت گسترده در سطح آب‌های جنوب شرقی کشور دیده می‌شود. هنگامی که به جزایر غیرمسکونی این حوزه مراجعه می‌شود اولین چیزی که دیده می‌شود انباشت گسترده زباله های پلاستیکی در این حوزه است.

آخانی بیان کرد: انباشتی که بلای جان آبزیان شده است. در راستای مقابله با این زباله های پلاستیکی باید طرحی در دستور کار قرار گیرد و برای مثال بواسطه خرید بطری پلاستیکی هزینه‌ای اضافه از خریداران اخذ شود و با تحویل دوباره آن‌ها هزینه بطری به خریداران برگردانده شود.

او ادامه داد: به علت عدم توسعه یافتگی در مناطق جنوبی کشور و عدم وجود سیستم فاضلاب سازمان یافته در بسیاری از نقاط جنوبی کشور پدیده سرازیری فاضلاب ها به معضلی بزرگ تبدیل شده و طبیعت اقیانوسی سواحل جنوب شرقی کشور را با تهدید رو به رو کرده است. گرمای هوا نیز علتی است که این آلودگی ها را تشدید کرده است.

این متخصص حوزه محیط زیست با اشاره به بهره گیری از گردشگری در راستای مقابله با تخریب محیط زیست گفت: منطقه ساحلی چابهار و اقیانوس هند ظرفیت گردشگری بسیار بالایی دارد اما باید به نحوی این گردشگری توسعه یابد که مناطق دیگری مثل کیش و قشم ایجاد نشود. مناطقی که صرفا ارائه دهنده اجناس درجه 3 خارجی است.

آخانی در پایان اظهار کرد: طرح منطقه آزاد چابهار نیز همان راه اشتباهی است که در کیش و قشم پیموده شده است و بر خلاف اهدافی ترسیم شده صرفا منجر به تخریب محیط زیست خواهد شد. باید در راستای توسعه از توانمندی‌های سنتی و ذاتی منطقه استفاده کرد. مناطق ساحلی ایران در حوالی گواتر و اقیانوس هند دارای جاذبه‌های طبیعی گردشگری بسیار خوبی است و باید با اتکا به آن‌ها توسعه پایدار را در آن مناطق پایه‌گذاری کرد.

انتهای پیام: 3/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز