بررسی وضعیت اشتغال بانوان در روزهای کرونایی؛

از بیکاری زنان روستا تا احیا بیمه بانوان/ فضای مجازی به داد بیکاری کرونا رسید

۱۳۹۹/۰۳/۲۶ - ۲۳:۱۶:۰۳
کد خبر: ۱۰۱۵۴۱۲
از بیکاری زنان روستا تا احیا بیمه بانوان/ فضای مجازی به داد بیکاری کرونا رسید
با شیوع ویروس کرونا تمام مشاغل تحت تاثیر قرار گرفتند و میلیون‌ها نفر ضربه خوردند که برخی گروه های زنان بیش از سایرین دچار آسیب شدند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شیوع ویروس کرونا در ایران و کسادی بازار کسب و کار، زندگی و سفره میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران گفت بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در ایران تحت تأثیر منفی کرونا قرار گرفته‌‌ است. کسانی‌که جایی استخدام نیستند، قرارداد ندارند، بیمه نیستند بیش از همه مورد آسیب قرار گرفته اند.

در این میان می‌توان گفت زنان شاغل در مشاغل غیررسمی بیشترین آسیب را از کرونا متحمل شدند. نه تنها زنان دستفروشی که هر روز آنها را در مترو یا پیاده‌روهای شهر می‌بینیم بلکه بخش قابل توجهی از زنان کارگر هم بیکار شده اند.

کرونا زنان روستایی را به بیکاری کشاند

فاطمه اسماعیلی‌پور، مدیرعامل تعاونی صندوق خرد زنان روستایی، با اشاره به از بین رفتن مشاغل زنان روستایی گفت: زنان روستا اکثرا به دامداری، پرورش گیاهان دارویی، صنایع دستی و... مشغول هستند که با شیوع ویروس کرونا به طور کامل شغل خود را از دست داده اند.

او افزود: از آنجایی که معاش روستاییان بیشتر وابسته به لبنیات است این روزها که کرونا باعث تعطیلی بازار روزها و فروشگاه‌ها شده تمام محصولات روستایی‌ها روی دست‌شان مانده و خریدار ندارد.

اسماعیلی‌پور تصریح کرد: متاسفانه معلوم نیست چه زمانی فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌هایی که روستائیان محصولات خود را عرضه می‌کردند، باز می‌شوند و اگر بازگشایی هم صورت گیرد، زمان بسیار زیادی لازم است تا خسارت آنها جبران شود.

این عضو شورای روستایی با اشاره به تعداد زنان روستای سرپرست خانوار ادامه داد: عموما زنان روستا سرپرست خانواده نیستند و در کنار شوهرشان به تامین مایحتاج زندگی کمک می‌کنند اما تعدادی از زنان هم وجود دارند که به دلایل مختلف شوهرشان حضور ندارد و وظیفه سرپرستی خانواده‌ را برعهده دارند که مشخصا آثار کرونا برای آنها زیان بارتر است.

مدیرعامل تعاونی صندوق خرد زنان روستایی ضمن درخواست از دولت گفت: همه می‌دانیم مشاغل روستاییان سنتی است و این روزها بیشتر از هرکسی این مشاغل بزرگترین آسیب را دیدند بنابراین درخواستم از دولت این است که با ارائه تسهیلات به روستاییان به ویژه بانوان شرایط دشوار آنها را بهبود بخشند.

مردان و زنان روستایی کاملا بیکار شدند/ فضای مجازی کسب و کارهای خانگی را رونق بخشید

محمد عنبری، کارشناس کسب و کار، با اشاره به تاثیر کرونا بر تعطیلی مشاغل زنان گفت: بیکار شدن زنان تحت تاثیر کرونا به چند دسته تقسیم می‌شود. یک دسته مشاغل کارمندی و کارگری هستند که زنان با دستمزد بسیار پائین و بدون بیمه مشغول به کار شوند بنابراین با تعطیل شدن مراکز تولیدی و اصناف، کارفرماها وقتی با مشکل مالی مواجه شدند در مرحله اول این زنان را اخراج می کنند.

او افزود: در واقع بیشترین آسیبی که زنان در حوزه کسب و کار متحمل شدند  مربوط به اینگونه مشاغل است.

این فعال حوزه اشتغال تصریح کرد: نوع دیگر مشاغل خانم‌ها مربوط به کسب و کارهای خانگی بود که اتفاقا با شیوع ویروس کرونا رونق یافته است. خانم‌هایی که در منزل مشغول تولید صنایع دستی، هنری و... بودند به فضای مجازی روی آوردند و محصولات خود را در این فضا به فروش گذاشتند.

عنبری افزود: از آنجایی که مردم این روزها تاجایی که بتوانند خریدهای خود را اینترنتی انجام می‌دهند و بیرون نمی‌روند، کسب و کارهای زنان در فضای مجازی رونق پیدا کرد.

این کارشناس کسب و کار با اشاره به تعطیلی کسب و کارهای زنان روستایی گفت: متاسفانه تعطیلی مشاغل روستاییان فقط مربوط به زنان نبوده و مردان هم از این موضوع آسیب دیده اند.

او افزود: مشاغل روستاییان بیشتر مبتنی بر کشاورزی، دامداری و صنایع دستی است بنابراین ارتباط مستقیم با مردم ندارند و نمی‌توانند برای خود بازاریابی کنند.

عنبری تصریح کرد: روستاییان برای فروش محصولات خود وابسته به فروشگاه‌ها هستند و از آنجایی که این مراکز تعطیل بودند، هم خانم‌ها و هم آقایان روستایی کاملا بیکار شدند.

این فعال اشتغال با اشاره به اینکه زنان مجبور به کار کردن با حقوق پائین هستند، گفت: نمی‌توان گفت خانم‌ها در حوزه اشتغال بیشتر از آقایان ضربه خوردند چون اکثر زنان حاضر هستند با دستمزد بسیار پایین‌تر کار کنند تا فقط شغل خود را از دست ندهند و به عنوان درآمد دوم خانواده کمک خرج باشند.

به زودی؛ طرح بیمه بانوان در دستور کار مجلس

الهام آزاد، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برنامه مجلس جهت ارائه تسهیلات به بانوان شاغل گفت: مجلس در تلاش است به طور کلی مشاغلی که از ویروس کرونا آسیب دیدند را شناسایی و برای آنها تدبیری بیاندیشد.

او افزود: جدا از مشکلاتی که از طریق کرونا گریبانگیر مشاغل شده است ما تصمیم داریم در مجلس یازدهم به طور کلان به اشتغال زنان بپردازیم.

آزاد تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما این است زنانی که خانه‌دار هستند اما به هر دلیل نمی‌توانند بیرون از خانه کار کنند و نیاز به شغل دارند، برایشان اشتغال زایی کنیم که امیدوارم این طرح در مجلس به تصویب برسد.

نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح اشتغال زایی زنان خانه‌دار گفت: در این طرح تصمیم داریم برای خانم‌ها باتوجه به تحصیلات و علایق‌شان اشتغال‌زایی کنیم بنابراین زنان روستایی، بی‌سرپرست و بدسرپرست از افرادی هستند که بیش از زنان خانه‌دار،  ذی نفع این طرح قرار می‌گیرند.

این وکیل دادگستری عنوان کرد: برای تنظیم این طرح با انجمن اسلامی دانشگاه‌ها و نخبگان جلساتی داشتم که خروجی‌های بسیار خوبی به دست آمده و منتظر هستیم در قالب طرح در دستور کار مجلس قرار بگیرد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان خسارتی که خانم‌ها در این مدت متحمل شدند، اظهار کرد: به اعتقاد من آسیبی که از ویروس کرونا به مشاغل وارد شد در خانم‌ها و آقایان تفاوتی ندارد و یکسان است. همانطور که خانم‌های شاغل در آرایشگری، خیاطی، هنرهای دستی و... آسیب دیدند آقایان هم در مشاغل مخصوص خود دچار ضرر و زیان شدند که انشالله مجلس به آنها تسهیلاتی ارائه می‌دهد.

الهام آزاد به مشکلات زنان شهر خود اشاره کرد و گفت: خانم‌های نائین، خور و بیابانک بیشتر در صنعت قالی‌بافی فعال هستند و متاسفانه به دلیل عدم حمایت با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

او افزود: در کنار تصویب این طرح که برای بانوان شهر من هم بسیار کاربردی است ان‌شاءالله بحث بیمه بانوان  را احیا می‌کنیم.

این نماینده اظهار کرد: برای احیا بیمه بانوان شاغل و خانه‌دار نیاز به تامین منابع داریم که به اعتقاد من باید یک سری از ساختارها در جای خود قرار بگیرد تا بتوان با تامین منابع، جریان بیمه را به راه انداخت و در سطح جامعه اجرایی کرد.

انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز