گزارش؛

قلدری شرکت های هواپیمایی در رعایت بهداشت

۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۰۸:۲۰:۵۵
کد خبر: ۱۰۱۹۱۶۲
قلدری شرکت های هواپیمایی در رعایت بهداشت
پروتکل‌های بهداشتی برای مصونیت در برابر کرونا برای تمامی واحدها ارسال شده و همگان موظف به رعایت آن هستند، اما برخی از مسافران هواپیماها از عدم رعایت این پروتکل از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی گله‌مند هستند.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ لازم است تمامی نهادها و سازمان ها در ایام کرونا، فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی اعلام شده را رعایت کنند. در این میان طی یک ماه اخیر با بازگشایی ادارات و اجازه فعالیت وسایل حمل ونقلی با فاصله گذاری اجتماعی شاهد افزایش تعداد مسافران  هواپیما هستیم.

طی اردیبهشت سال جاری وزیر راه و شهرسازی درباره رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیما و قطار گفته است که شرکت‌های هواپیمایی ملزم به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در داخل هواپیماها هستند و تمام پروازها باید با ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماها و قطارها با ۵۰ درصد ظرفیت تردد کنند. همچنین سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان نیز  از عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در سفرهای هوایی ایران به شدت انتقاد کرد. این در حالی است که هم اکنون پروتکل‌های بهداشتی به تمامی شرکتهای مسافربری هوایی ارسال شده است. رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در محیط فرودگاه‌ها و داشتن ماسک برای تمامی مسافران از محوری ترین اصول توصیه بهداشتی است به مسافران توصیه کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا عدول از شیوه نامه سازمان مراتب را از طریق کارت نظرسنجی به این سازمان اطلاع دهند.

رعایت فاصله گذاری اجتماعی یکی از الزامات برای تردد در ایام کرونایی است اما مسافرین بسیاری از عدم رعایت فاصله گذاری گلایه دارند امری که از سوی شرکت های هواپیمایی رد شده است تا اینکه فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال نیز  درباره عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی پستی کنایه آمیز در اینستاگرامش منتشر کرد و در آن از عدم وجود فاصله در این ایام کرونایی انتقاد کرد.

خبری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هواپیما نیست

 صدرا در روزهای اخیر از اصفهان به تهران آمده است. او درباره فاصله گذاری اجتماعی در هواپیما گفت: فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیما رعایت نمی‌شود تمامی مسافران در کنار  هم همچون گذشته می‌نشینند.

او درباره تمهیدات بهداشتی افزود: فقط ژل ضدعفونی کننده در بین مسافران توزیع شده و دیگر خبری از اقدامات بهداشتی دیگر نبود. هرچند این اقدام به شکل سلیقه ای از سوی ایرلاین ها انجام می شود. برای مثال یک ایرلاین شاید در بدو ورود مسافر به هواپیما ماسک، محلول ضدعفونی کننده و دیگر اقلام بهداشتی را توزیع کند، اما در  شرکت هواپیمایی دیگر این اقدامات انجام نشود. 

این مسافر هواپیما درباره رعایت نکات بهداشتی افزود: مهمانداران ماسک و شیلد به صورت زده و نکات بهداشتی را رعایت می کنند اما خبری از دیگر تمهیدات بهداشتی نبود. درضمن به‌دلیل رعایت نکات بهداشتی دیگر خبری از پذیرایی در حین سفر نیست. با این تفاسیر باید به این امر توجه داشت که کرونا باعث شده تا ایرلاین‌ها با توجه به منافع خود رفتار کنند از یک سو به طور صد در صدی مسافر سوار می کنند و از سوی دیگر مواد خوراکی توزیع نمی کنند!

سوار شدن در هواپیما با مصرف قرص

سیما در روزهای اخیر از مشهد به تهران آمده است. او از عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در هواپیما گله مند است و گفت: در این ایام کرونایی انتظار می‌رود تا تمهیدات بیشتری برای مسافران هواپیما و قطار اندیشیده شود اما وضعیت همچون گذشته است. 

او افزود: مسافر  کناریم در هواپیما تب داشته و قبل از ورود به هواپیما قرص خورده و سوار شده است تا به این شکل بیماری خود را حین پرواز مخفی کند. با این حال هیچ تب سنجی صورت نمی گیرد و در این شرایط آیا هواپیما محیط  بهداشتی است!؟ 

سیستم تهویه هواپیما نمی گذارد کرونا بگیرید

مرضیه جعفرزاده، مدیر روابط عمومی ایران ایر تور درباره کم‌وکیف رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: سازمان هواپیمایی کشور بخشنامه صادر کرده و طبق آن  نظارت بر واحد ایمنی ضدعفونی قبل از پرواز انجام می‌شود. بخشی از روند پرواز مربوط به شرکت‌های فرودگاهی است. برای مثال ماسک و الکل به مسافر ارائه می‌شود. 

او  افزود: سیستم تهویه هواپیما به نحوی است که هیچ خطری فضای بسته هواپیما را تهدید نمی‌کند، چون هوا مرتبا عوض شده و ویروس نمی‌تواند دوام بیاورد. در ماه‌های اخیر نیز مشکلی مبنی‌بر ممانعت بر پرواز شخصی مشکوک به کرونا در بین مسافران و کادر پرواز مشاهده نشده است. 

او درباره روند بلیت فروشی تاکید کرد: از زمان شیوع کرونا تعداد پروازها یک دهم ظرفیت پروازی بوده است. هرچند این مقوله از لحاظ اقتصادی مناسب نیست و باید نکات ابلاغی رعایت شود. برای مثال در ماه‌های نخست شیوع کرونا تعداد پروازها به کیش به صفر رسید.  

 این مدیر روابط عمومی با بیان اینکه در ایام کرونا تعداد پروازها کاهش یافت است، اظهار کرد: به دلیل محدودیت‌ها همیشه یک سوم کمتر از ظرفیت هواپیما مسافرگیری انجام می‌شود!! برای مثال در یک پرواز 160 نفره 60 تا 90 نفر مسافرگیری شده است. 

او درباره فاصله گذاری اجتماعی گفت: مسافرانی که به شکل خانوادگی سفر می کنند را نباید از یکدیگر جدا کرد، اما کادر خدمات فرودگاهی دیگر افراد را با فاصله برایشان جا تعیین  می‌کنند.

جعفرزاده تاکید کرد: به باور بنده کابین هواپیما هیچ خطری برای شیوع بیماری کرونا به دنبال ندارد!

به گفته او فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی مورد تاکید است، اما در کابین هواپیما به دلیل سیستم تهویه هوای مناسب نیاز به فاصله گذاری اجتماعی نیست. 

گفتنی است بنا به گزارش مسافرین فاصله گذاری اجتماعی در بسیاری از پروازها صورت نمی گیرد و بلیت فروشی به صورت صد در صدی انجام می شود.

شرکت های هواپیمایی موظف به رعایت پروتکل های بهداشتی 

 بر اساس پروتکل‌های بهداشتی از سوی شرکت‌های هواپیمایی« فرودگاه‌ها، شرکت‌هایی که خدمات زمینی، بار، مسافر و خدمات ویژه ارائه میدهند، خلبانان و کادر پروازی، خدمات پرواز، واحد کنترل پرواز(ATS)، مسئولان پایگاه بهداشت مرزی فرودگاه، کارکنان خدمات مسافر، تعمیر و نگهداری هواپیما، موظف به رعایت شیوه نامه کد 1900 سازمان  هواپیمایی کشوری هستند.

 بازرسی های مستمر سازمان هواپیمایی کشوری از بخش های مختلف صورت می گیرد و چنانچه کوتاهی در این زمینه مشاهده شود به بخش مربوطه تذکر کتبی و در صورت تکرار طبق مقررات برخورد خواهد شد.

 ایمنی و سلامت پروازها اولویت سازمان هواپیمایی کشوری است و رعایت دستورالعمل ها الزامی است در غیر اینصورت بازگشت به محدودیت ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 طبق تعاریف اشاره شده در شیوه نامه مذکور بیمار مشکوکی که یکی از علائمی چون تب بیش از 38 درجه، سرفه های مکرر، نفس های غیرعادی و یا تنگی نفس، استفراغ مداوم و تشنج داشته باشند جهت حفظ سلامت سایر مسافران از پرواز آن جلوگیری خواهد شد.

 فاصله گذاری‌های اجتماعی در محیط فرودگاهها و داشتن ماسک برای تمامی مسافران از محوری ترین اصول توصیه بهداشتی است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا عدول از شیوه نامه سازمان مراتب را از طریق کارت نظر سنجی به این سازمان اطلاع دهند همچنین روابط عمومی شرکت ها و فرودگاهها ملزم به ارائه گزارش مداوم اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته خود به سازمان هواپیمایی کشوری هستند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز