محسن حاجی میرزایی مطرح کرد:

۱۵ شهریور زمان بازگشایی مدارس/۴۰ درصد کلاس ها حضوری برگزار می شود/کمبود نیرو در آموزش و پرورش

۱۳۹۹/۰۴/۲۷ - ۱۶:۳۰:۳۰
کد خبر: ۱۰۳۰۵۰۰
۱۵ شهریور زمان بازگشایی مدارس/۴۰ درصد کلاس ها حضوری برگزار می شود/کمبود نیرو در آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش به تشریح اقدامات این وزارتخانه در ایام کرونایی پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش بعدازظهر امروز جمعه 27 تیر99 باحضور در برنامه «دست‌خط» شبکه تهران به تشریح برنامه‌های آموزش و پرورش برای سال جدید تحصیلی و همچنین نقش رسانه ملی در تداوم امر آموزش در دوره کرونا پرداخت.

وزیر آموزش و پرورش درباره اتفاقات بعد از کرونا این‌طور توضیح داد: کرونا حادثه‌ای بود که ما را به زیست‌بومی جدید پرت کرد. این حادثه مهم‌ترین ماموریت ما یعنی دسترسی عادلانه همه به آموزش و پرورش را بهخطرانداخت. باید سریع دست به کار میشدیم چون آموزش و پرورش نمی‌توانست تعطیل شود؛ بنابراین ابتدا با صداوسیما صحبت کردیم و عرض یک هفته آموزش‌های تلویزیونی را راه‌اندازی کردیم. در ادامه با توجه به اینکه ارتباط بین دانش‌آموزان و معلم باید دوطرفه باشد، بعضی از معلمان از طریق شبکه‌های مجازی شروع به ارتباط با دانش‌آموزان و تدریس کردند. باتوجه به اینکه نیازمند فضایی اختصاصی برای آموزش‌وپرورش بودیم، شبکه شاد را راه‌اندازی کردیم که به زودی اکثر معلمان و دانش‌آموزان ما به این شبکه پیوستند.

او به روند تدریس در شبکه شاد و بازخوردهایی که به واسطه انجمن اولیا و مربیان از عملکرد شبکه گرفته شد اشاره کرد و افزود: در پایان اردیبهشت ماه به مدت چندهفته مدارس بازگشایی شد تا بچه‌ها اماده امتحانات و پایان سال تحصیلی شوند.

40 درصد مدارس کلاسهای حضوری خواهند داشت

حاجی‌میرزایی به برگزاری امتحانات حضوری و غیرحضوری پایه‌های مختلف اشاره کرد سپس درباره شروع سال جدید تحصیلی گفت: در ۱۵ شهریور سال تحصیلی را در هر شرایطی آغاز می‌کنیم. اگر وضعیت در آن منطقه قرمز باشد کلاسها غیرحضوری برگزار میشود، اگر زرد باشد به صورت ترکیبی و اگر سفید باشد مثل روال گذشته (حضوری) برگزار میشود. فعلا حدود 40 درصد مدارس ما می‌توانند با رعایت فاصله و نکات بهداشتی کلاسها را حضوری برگزار کنند اما 60 درصد مدارس در وضعیت قرمز نیازمند اجرای طرح زوج و فرد می‌شوند.

او درباره استفاده از فضای مجازی در شرایط بعد از کرونا گفت: اگر وضعیت سفید باشد ۲۰ درصد آموزشها به صورت غیرحضوری انجام میشود تا این شیوه که آغاز کردیم به بلوغ کافی برسد.

بازگشت شهریه در مدارس غیرانتفاعی

وزیر آموزش و پرورش درباره مدارس غیرانتفاعی و مبالغی که از خانواده‌ها دریافت کرده‌اند گفت: مقررات این است که مدارس تنها می‌توانند هزینه خدمات ارائه شده را دریافت کنند. درباره خدمات ارائه نشده که باید عودت شود ما به مدارس اجازه دادیم تا با خانواده‌ها توافق کنند و مبالغ برگشتی را به حساب شهریه سال بعد بگذارند.

او درباره مدارس متخلف گفت: طی دو سه هفته اخیر 7 مدرسه مهم تهران لغو امتیاز شدند.

65 درصد به حقوق معلمان اضافه شد

حاجی میرزایی درباره موضوع افزایش حقوق فرهنگیان اظهار کرد: خوشبختانه قدمهای خوبی در این زمینه برداشته شد و ما موفق شدیم حقوق فرهنگیان را به سطح حقوق سایر کارمندان دولت برسانیم. به این ترتیب به طور متوسط بیش از 65 درصد افزایش پیدا کرد یعنی از 3 میلیون و 700 هزار تومان به 6 میلیون و 900 هزار تومان رسید. غاطبه فرهنگیان از این افزایش رضایت نسبی دارند.

بیمه طلایی فرهنگیان نیازمند تلاش های فراوان

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به انتقادی درباره بیمه طلایی فرهنگیان گفت: سال‌هاست که حق بیمه تکمیلی فرهنگیان در صندوق بیمه آتیه سازان ذخیره می‌شود. امسال هم تعداد مراکز ارائه خدمات و هم تعداد خدمات را افزایش دادیم و همینطور زمان دریافت پول کاهش یافت. البته فکر می‌کنم هنوز باید تلاش‌های بیشتری در این بخش انجام شود.

بانک سرمایه و  سلب اعتماد عمومی 

حاجی میرزایی در پاسخ به پرسشی درباره پرونده تخلفات مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه در سال‌های اخیر گفت: این حادثه به اعتماد عمومی آسیب رساند. ما همچنان تبعات تخلفات بانک سرمایه را پس می‌دهیم که امیدواریم به آن رسیدگی شود.

197 هزار نیرو کمبود داریم

وزیر آموزش و پرورش درباره موضوع کمبود نیرو در دستگاه تعلیم و تربیت گفت: ما 197 هزار نفر کمبود نیرو داریم که 5 روش برای جذب نیرو در آموزش و پرورش وجود دارد. 20 هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند. 23 هزار نفر از طریق ماده 28 و از میان لیسانسه‌ها جذب می‌شوند که 5 هزار نفر هم از سال قبل به این ظرفیت اضافه خواهد شد یعنی 28 هزار نفر از طریق ماده 28 جذب می‌شوند ادامه کار بازنشستگان و معلمان حق التدریس هم از دیگر شیوه‌های جبران کمبود نیرو در آموزش و پرورش است.

ایجاد تحول در وضعیت معلمان مدارس غیرانتفاعی

او  درباره وضعیت معلمان مدارس غیرانتفاعی گفت: یکی از 25 بسته تحولی در آموزش و پرورش ایجاد تحول در وضعیت معلمان مدارس غیرانتفاعی است. این افراد از لحاظ حقوقی هم مورد حمایت قرار می‌گیرند.

حاجی میرزایی درباره مدارس غیردولتی متخلف گفت: یکی از عواقب تخلف در این مدارس این است که ناظر مقیم در این مدارس مستقر می‌کنیم تا بر عملکرد آنها نظارت داشته باشند.

اقدامات خوب درباره مسکن فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش درباره اقدامات وزارتخانه درمورد مسکن فرهنگیان گفت: اعلام کردیم هر فرهنگی اعم از شاغل و بازنشسته که خانه ندارد در این طرح ثبت‌نام کند. امسال 30 -40 هزار نفر از سراسر کشور ثبت‌نام کردند که انشاءالله قدم‌های خوبی نیز در این بخش برداشته خواهد شد.

 

همه نباید به دانشگاه بروند

حاجی میرزایی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره احتمال حذف کنکور سراسری گفت: کنکور زمانی حذف می‌شود که موضوعیت آن حذف شود. امروز وقتی دانش‌آموزی به پایان 12 سال تحصیل خود می‌رسد در انتهای خط کنکور ایستاده است. این موضوع تنها زمانی عوض می‌شود که در انتهای خط علاوه بر کنکور کسان دیگری هم منتظر دانش‌آموز باشند. مثلا صنعت و کشاورزی، تا او را به بازار کار دعوت کنند.

او  افزود: آینده محتوم همه آدم‌ها این نیست که به دانشگاه بروند. بعضی افراد ترجیح می‌دهند شرایط کارکردن برایشان مهیا شود؛ بنابراین باید متناسب با ظرفیت‌های افراد آینده‌شان رقم زده شود.

مراقبت از سلامت بچه‌ها 

وزیر آموزش و پرورش درباره تصمیم بعضی خانواده‌ها مبنی بر ماندن فرزندانشان در خانه و تحصیل با معلم خصوصی به جای رفتن به مدرسه گفت: توصیه ما به خانواده‌های عزیز این است که نیازی نیست خودشان را به زحمت بیندازند. ما مراقب سلامت بچه‌ها هستیم. اگر نگران سلامت هستند ما تابع محض تصمیم گیران سلامت کشور هستیم. اگر امکان حضور نباشد غیرحضوری این کار را انجام می‌دهیم و حتماً تضمین می‌کنیم کار آموزش با کیفیت خوبی انجام شود.

او درباره وجود مدارس کپری در کشور گفت: مدارس خشت و گلی را کلاً تمام کردیم. اتفاق مهمی که در زلزله کرمانشاه رخ داد که جا دارد از جامعه مسئولیت‌پذیر ایران بزرگ تشکر کنم، سرانه فضای آموزشی کرمانشاه قبل از زلزله، کمتر بود، تا بعد از زلزله؛ یعنی دو برابر آنچه خراب شده بود احداث شد.

وزیر در پاسخ به سوالی درباره بخاری و حوادث ناشی از بخاری در کشور گفت: سال گذشته هر جایی که لوله کشی گاز شده بود بخاری‌ها را ایمن کردیم. برخی از جاهایی که بخاری نفتی بود، سعی کردیم از روش‌های استانداردسازی استفاده کنیم و اینها را به شکل مناسب‌تری قرار دهیم. امسال اتفاق بزرگی رخ می‌دهد. در قانون بودجه پیش‌بینی شده است که از محل عوارض گاز بخاری ۱۰۰ هزار کلاس استاندارد شود و وزارت نفت متعهد شده، عوارضی که از گاز می‌گیرد به ما بدهد و ما این کار را انجام دهیم. امیدواریم یک جهش خوبی در جهت ایمن‌سازی مدارس از نظر سیستم گرمایشی داشته باشیم.

بچه‌های شین آباد در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش درباره مراحل درمان بچه‌های شین آباد گفت: الحمدالله مراحل درمانی آنها انجام شده، این بچه‌ها علاقه‌مند بودند در آموزش و پرورش استخدام شوند، بنابراین با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی مسئله استخدام این عزیزان را هم حل کرده‌ایم و اکنون منتظر اعلام توافق سازمان برنامه و بودجه برای تامین منابع هستیم تا ان‌شاالله این کار انجام شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز