گزارش روز؛

هشدار؛ نمونه آزمایشگاهی شرکت‌های داروساز خارجی نشوید/ سرطان مغز در کمین مصرف بیش از اندازه مکمل‌ها!

۱۳۹۹/۰۵/۰۷ - ۰۶:۰۶:۰۷
کد خبر: ۱۰۳۵۳۸۵
هشدار؛ نمونه آزمایشگاهی شرکت‌های داروساز خارجی نشوید/ سرطان مغز در کمین مصرف بیش از اندازه مکمل‌ها!
براساس گفته‌های پزشکان و مطالب درج شده در برخی مقالات مصرف ویتامین‌هایی همچون زینک، روی، ویتامین دی و ... در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا موثر است. در این شرایط برخی افراد از ترس کرونا دست به دامان این مکمل ها می شوند که البته خود مخاطراتی دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در کشور ما به دلیل شیوع ویروس کرونا برخی از افراد برای تقویت سیستم ایمنی بدن به داروخانه‌ها رفته و داروهایی همچون زینک، روی، ویتامین سی، مولتی ویتامین، اومگا 3، ویتامین دی و ... تهیه می‌کنند. حال این سوال مطرح است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف این داروها نیاز است یا خیر. 

این در حالی است که مصرف داروها باید براساس اصول انجام شود تا از هرگونه رسوب در بدن جلوگیری کرده و عوارض جانبی به دنبال نداشته باشد.  

مصرف خودسرانه مکمل‌های غذایی دردسرساز می‌شود

سیامک مره صدق، پزشک عمومی و نماینده سابق مجلس، درباره افزایش مصرف مکمل‌های غذایی در کشور برای مصونیت برابر کرونا گفت: ویتامین‌ها و انواع مکمل‌های دارویی به شکل تجربی وارد بازار می‌شوند. هیچ‌یک از این داروها مجوز توزیع در حد وسیع حتی در کشورهای تولید کننده را ندارند و فقط به شکل رایگان در بین مردم توزیع می‌شود.

او افزود: اغلب شرکت‌های تولید کننده این داروها در خارج کشور به سوداگری تجاری می‌پردازند. به عبارت دیگر شرکت‌های تولید کننده دارو با توزیع این داروها گروه‌های تحت آزمایش را بررسی می‌کنند. برای مثال وقتی یک دارو از آزمایش خارج شده تا وقتی که بتواند مجوز فروش در داروخانه را کسب کند به 5 سال زمان نیاز دارد. اینکه یک دارو یک شبه بتواند در سبد غذایی خانوار قرار بگیرد، جای تامل دارد، شاید این دارو سم باشد.

به گفته این پزشک عمومی تمامی داروها به ویژه داروهای موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن عوارض جانبی دارند.

مره صدق گفت: بنابراین مصرف مکمل‌های دارویی برای مصونیت برابر کرونا و دیگر بیماری‌ها چندان ثابت شده نیست. این در حالی است که هم اکنون هزینه‌های گزافی برای این داروها از مردم اخذ می‌شود. 

این پزشک عمومی تاکید کرد: هر داروی موثر در مهار کرونا توسط وزارت بهداشت و درمان عرضه می‌شود. همچنین بر اساس تمهیدات  مقام معظم رهبری هیچ کمبود ارز در زمینه تامین دارو و واکسن وجود ندارد. 

مره‌صدق  ادامه داد: افراد در شرایط کنونی نباید نمونه آزمایشگاهی شرکت‌های داروساز خارجی شوند.

او درباره مصرف همزمان داروها و عوارض آن گفت: ویتامین‌های محلول در چربی همچون گروه‌های ویتامین A و K در بدن به سهولت  دفع نمی‌شوند پس عوارض مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث سردرد و تشنج خواهد شد.

این پزشک اضافه کرد: همچنین مصرف بیش از حد این داروها می‌تواند مشکلات پوستی و علائمی همچون سرطان مغز را به دنبال داشته باشد. بنابراین هر فردی نیاز به ویتامین داشته باشد پزشک برایش تجویز می‌کند.

مره‌صدق افزود: تاکنون مصرف خودسرانه داروها برای هیچ فردی مناسب نبوده است. به باور بنده اگر فردی احساس کمبود ویتامین می‌کند باید با پزشک مشورت کرده و داروی مورد نظر را مصرف کند.

این پزشک عمومی تاکید کرد: ویتامین‌های محلول در چربی همچون  ویتامین‌های E و D در رژیم غذایی ایرانی وجود دارد درضمن استفاده از نان سبوس‌دار می‌تواند در جذب ویتامین‌های محلول در آب تاثیرگذار باشد. فرد در صورتی که پزشک تشخیص کمبود ویتامین دهد می‌تواند مکمل دارویی مصرف کند.

 مره‌صدق درباره  چگونگی مهار کرونا گفت: مهمترین اقدام زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شست و شوی مکرر دست، نوشیدن آب و مایعات است. مصرف کنندگان دخانیات در صورتی که در ایام کرونا مصرف دخانیات را قطع کنند به خود کمک کرده‌اند. در ضمن عدم تردد در اماکن شلوغ و رعایت فاصله اجتماعی بهترین اقدام در زمینه مهار کروناست.

نماینده سابق مجلس درباره برگزاری مراسم محرم افزود: اپیدمی کرونا شاید تا 10 سال آینده  طول بکشد، باید چگونگی زندگی با این بیماری را بیاموزیم. به هر حال روحیه  و علاقه مذهبی ملت با اپیدمی کرونا نباید از بین برود باید ساز و کار مناسب در این زمینه لحاظ شود.

مکمل‌های دارویی به اندازه مصرف شود

در ادامه محمدعلی زندی، ویروس‌شناس، درباره مصرف ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن گفت: مصرف این گونه مکمل‌ها مناسب است اما باید حد آن رعایت شود. خیلی از مردم یا مکمل مصرف نمی‌کنند یا به حدی مصرف کرده که دچار عوارض ناشی از آن می‌شوند.

او افزود: برای مثال مصرف ویتامین C برای مقابله برابر بیماری‌های ویروسی مناسب است، اما در مصرف آن باید حد مجاز رعایت شود.

این پزشک تاکید کرد: مصرف بیش از حد دارو به کلیه و کبد آسیب می‌زند. همچنین مصرف بیش از حد دارو در بدن رسوب کرده  و به سیستم دفع ادرار آسیب وارد کرده و مشکلات کلیوی را به دنبال دارد.

زندی با بیان اینکه مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها در حد مجاز برای بدن مشکلی به دنبال ندارد، گفت: مصرف بیش از حد این داروها باعث فشار به کلیه و کبد شده و مشکلات متعدد را برای فرد به دنبال دارد.

او درباره کم و کیف مصرف ویتامین برای مصونیت برابر کرونا افزود: افراد به‌جای مصرف داروهای متعدد از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنند چون مصرف این گونه خوراکی‌ها به شکل طبیعی از مصرف دارو مغذی‌تر است. برای مثال افراد به جای تهیه ویتامین C می‌توانند از لیمو، توت فرنگی و دیگر مواد خوراکی موجود در بازار استفاده کنند.

این پزشک اظهار کرد: البته برای تقویت سیستم ایمنی بدن در کنار مصرف میوه و سبزیجات باید پروتئین مصرف شود. باید دانست مصرف این مواد کمک کننده سیستم ایمنی بدن است، چون در صورت ورود ویروس در بدن فرد بیمار می‌شود.

زندی درباره عوارض مصرف مکمل‌های غذایی متعدد گفت: وقتی حجم فراوان از داروهای مختلف وارد بدن شود در عملکرد گوارش، کلیه ، کبد و ... تاثیرگذار است. در بسیاری از مواقع داروها در بدن رسوب می‌کند و  مشکلات متعدد برای افراد به دنبال دارد. برای مثال در روزهای نخست اپیدمی کرونا شاهد استفاده بیش از حد از آب ژاول و وایتکس بودیم که هیچ تاثیری هم نداشت. این در حالی است که استفاده از خوراکی‌ها، داروها و مواد ضدعفونی کننده باید به میزان متعادل استفاده شود، چون در غیر این صورت برای کبد و کلیه افراد مصرف کننده خطرات متعدد به دنبال دارد.

انتهای پیام: 3/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز