گزارش روز؛

گروکشی حامیان سلامتی انسان با چاشنی من نبودم، دستم بود/ آقای رئیس بیمارستان، الان وقتش نیست!/ مراقب رو سیاهی فردا باشیم در فصل گرانی زغال!

۱۳۹۹/۰۵/۰۷ - ۰۵:۱۱:۳۹
کد خبر: ۱۰۳۵۴۰۰
گروکشی حامیان سلامتی انسان با چاشنی من نبودم، دستم بود/ آقای رئیس بیمارستان، الان وقتش نیست!/ مراقب رو سیاهی فردا باشیم در فصل گرانی زغال!
چندی پیش تعدادی از پرسنل بیمارستان سپیر در مقابل این مرکز درمانی تجمع کرده و خواستار پیگیری مطالبات‌شان شدند اما احتمال تعطیلی این مرکز 70 ساله وجود دارد. زوایای پنهان عدم حمایت کادر درمان در ایام کرونایی این بیمارستان خصوصی چیست؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تعدادی از پرسنل بیمارستان دکتر سپیر مقابل این مرکز درمانی تجمع کردند و در این تجمع اعتراضی خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود شدند. خبرنگار خبرگزاری برنا در تاریخ 4 مرداد ماه گزارشی مبنی بر «پشت پرده تعطیلی احتمالی بیمارستان سپیر؛ مسئولین بیمارستان: حساب بیمارستان مسدود شده است/ تامین اجتماعی: به دنبال امتیازگیری هستند» منتشر کرد که در این گزارش  کهن‌صدق، عضو هیات مدیره بیمارستان سپیر تهران، علت پرداخت نشدن مطالبات پرسنل را مسدود شدن حساب بیمارستان توسط شعبه پنجم تامین اجتماعی عنوان کرد و گفت: «در خصوص بدهی حق بیمه پرسنل یک مصوبه از سوی ستاد تسهیل وجود دارد که دو هفته قبل ابلاغ شده است. بنا بود تا تقسیط به ما داده شود اما متاسفانه این مصوبه در بروکراسی اداری باقی مانده و به دست شعبه 5 نرسیده و این شعبه تامین اجتماعی حکم گرفته و اقدام به مسدودسازی حساب بیمارستان کرده است.» این اظهارات با واکنش مسئولین تامین اجتماعی مواجه شد تا جایی که نظرپور، رئیس شعبه 5 اداره تامین اجتماعی، تاکید کرد: «اگر مسئولین بیمارستان به تامین اجتماعی مراجعه کنند قطعا بدهی‌ها را برای آن‌ها تقسیط خواهیم کرد اما به نظر می‌رسد مسئولین این بیمارستان به دنبال امتیازگیری هستند.» پس از این اتفاقات حتی شایعاتی مطرح شد که مسئولین بیمارستان قصد دارند در فضای مازاد بیمارستان یک پاساژ احداث کنند تا مخارج بیمارستان جبران شود. گفت‌وگوهای ضد و نقیضی که به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین آفت جامعه سلامت در این روزها باشد.

پرداخت نشدن حقوق پرسنل ارتباطی با مسدود شدن حساب‌ها ندارد/ 8 ماه است که کارانه پرداخت نشده است

ابراهیم گنجی، مدیر پرستاری بیمارستان دکتر سپیر، در این خصوص گفت: نهایتا 20 روز است حساب‌های بیمارستان مسدود شده و نمی‌توان به تعویق افتادن حقوق پرسنل را به این مقوله مرتبط کرد.

او افزود: بیمارستان دکتر سپیر بیش از 70 سال سابقه دارد و امروزه دست و پای پرسنل این بیمارستان بسته شده و با غیرت بدون اینکه از اسفند سال گذشته حقوق دریافت کنند به خدمات‌دهی پرداختند.

گنجی تصریح کرد: پرسنل بیمارستان دکتر سپیر 8 ماه است اضافه کار، عیدی و پاداش خود را دریافت نکرده‌اند. پرسنل دیگر هزینه ایاب و ذهاب خود را نیز ندارند و فرزندان خود را به منزل پدر و مادرشان می‌برند زیرا نمی‌توانند هزینه‌های زندگی آن‌ها را تامین کنند.

این مسئول بیمارستان دکتر سپیر گفت: در اواخر سال 98 به علت عدم شناختی که از کرونا وجود داشت تعدادی از پرسنل محل کار خود را ترک کردند و از ترس این بیماری استعفا کردند.

مدیر پرستاری بیمارستان دکتر سپیر خاطرنشان کرد: سایر پرسنل متعهدانه به وظیفه خود ادامه دادند. بیمارستان همواره با کمبود نیرو مواجه بوده و پس از کرونا این مقوله تشدید شده است و حجم کاری پرسنل نیز به شدت زیاد شد و فرسودگی روحی و جسمی حاصل این تشدید کار بود و علاوه بر آن هیچ حقوقی نیز دریافت نکردند.

گنجی با اشاره به جلسه مسئولین بیمارستان با اداره کار افزود: در این جلسه مقرر شد مسئولین بیمارستان مطالبات سال گذشته پرسنل را تا تاریخ 25 تیرماه تسویه کنند اما این نیز عملی نشد. پس از این اتفاق بود که تعدادی از پرسنل استعفا کردند تا بتوانند در محل دیگری مشغول به کار شوند تا درآمدی داشته باشند.

او در پایان اظهار کرد: عمده بیمارستان‌ها با سیاست‌های مختلف توانستند از بحران مالی و کرونا عبور کنند اما متاسفانه بیمارستان سپیر با وجود اینکه از کمک‌های دولتی نیز بهره برده است نتوانست این حوزه را مدیریت کند و پرسنل در این میان به شدت دچار آسیب شدند.

مسئولین بیمارستان می‌خواهند مجتمع تجاری احداث کنند؟

در میانه همین اعتراضات بود که شایعاتی مبنی بر کم کاری مسئولین بیمارستان سپیر در راستای تعطیل شدن بیمارستان به گوش رسید که پس از آن بتوانند این مرکز را به یک مجتمع تجاری تبدیل کنند.

حمیدرضا غفاری، سرپرست ناحیه 5 شهرداری منطقه 12 تهران، در این خصوص گفت: بیمارستان سپیر دارای دو بر بوده که از یک طرف در خیابان مصطفی خمینی و از یک طرف دیگر در کوچه علی مرادی است. 

او افزود: دیوار بیمارستان از کوچه علی مرادی دارای اصلاحی بوده که شهرداری هم به دلیل باریک بودن کوچه خواهان رعایت اصلاحیه است. 

غفاری تاکید کرد: به همین دلیل بیمارستان به دلیل رعایت اصلاحیه تقاضای چند باب مغازه تجاری به عنوان جایگزین دارد که البته در حد درخواست بوده و موافقتی صورت نگرفته است.

سرپرست ناحیه 5 شهرداری منطقه 12 ادامه داد: چند باب تجاری را هم برای کمک خرج بیمارستان از ما طلب کرده بودند اما بحث احداث پاساژ کاملا کذب و اصولا به دلیل پهنه‌بندی و طرح تفضیلی هم امکان‌پذیر نیست. 

در ورای تمامی این شائبه‌ها و حقایق آنچه که بیشتر اهمیت دارد ده‌ها کارمند زحمتکشی است که ماه‌ها حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و در بحبوحه کرونا که نیازمند تقدیر برای تلاش‌های بی‌وقفه خود هستند جوابی جز عدم پرداخت حقوق و بیکاری دریافت نکرده‌اند.

کمکی به بیمارستان سپیر نشده است

از سوی دیگر کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، در خصوص کمک این وزارتخانه به بیمارستان‌های خصوصی برای جلوگیری از تعطیلی بیمارستان‌ها و یا تعدیل نیرو در شرایطی که با کمبود نیرو به صورت جدی مواجه هستیم، گفت: در این شرایط سخت وزارت بهداشت به سختی بیمارستان‌های زیرمجموعه خود را پوشش می‌دهد و به همین علت ظرفیتی برای کمک به بیمارستان‌های خصوصی ندارد.

او افزود: آن دسته از بیمارستان‌هایی که در منابع درآمدی خود با مشکلاتی مواجه شده‌اند نیز باید برای کمک به آن‌ها منابعی تخصیص شود که تا این لحظه اعتباراتی برای‌شان مشخص نشده است. 

این مقام مسئول در وزارت بهداشت در خصوص کمک به بیمارستان سپیر اذعان کرد: در سال جدید به این بیمارستان کمکی نشده است. 

جهانپور در پایان گفت: تدابیری برای برخی بیمارستان‌ها در برخی استان‌ها اندیشیده شده تا به صورت موقت نیروها خرید خدمت شوند و از آن‌ها در بخش‌های کرونایی استفاده شود تا در این حوزه با کمبود نیرو مواجه نشوند و برای تسری این امر نیز در حال برنامه‌ریزی در سایر استان‌ها هستیم.

گفتنی است بیمارستان و مرکز خیریه دکتر سپیر یک بیمارستان و مرکز خیریه یهودی در تهران با بیش از ۷۰ سال قدمت است که در حال حاضر بزرگترین مؤسسه خیریه در میان اقلیت‌های مذهبی در ایران محسوب می‌شود.

//انتهای پیام: 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز