رئیس مرکز تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا:

منشا نرم افزار لایکی خارجی است/ فعالیت لایکی در ایران ممنوع است/ شخصی که توانایی حذف کامنت دارد مسئول نظرات منتشر شده در صفحه مجازی خود است

۱۳۹۹/۰۵/۱۳ - ۰۴:۲۴:۳۹
کد خبر: ۱۰۳۸۴۱۸
منشا نرم افزار لایکی خارجی است/ فعالیت لایکی در ایران ممنوع است/ شخصی که توانایی حذف کامنت دارد مسئول نظرات منتشر شده در صفحه مجازی خود است
سرهنگ علی محمد رجبی به تشریح وضعیت نرم افزارهای مختلف و جرم انگاری آنان پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اپلیکیشن لایکی یکی از پر چالش‌ترین شبکه‌های اجتماعی است که این روزها گریبان نوجوانان و جوانان را گرفته است. فضایی که اعضای مشترکین آن از نیم میلیارد نفر عبور کرده است و تمامی خطوط قرمز اخلاقی را پشت سر گذاشته است. فضایی که در ورای مجازی خود ممکن است منجر به تعداد زیادی جرم و بزهکاری در فضای واقعی شود.

سرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا، در این خصوص گفت: اپلیکیشن لایکی توسط مارکت‌های داخل کشور با رصدهای انجام شده ارائه نمی‌شود و عمدتا از طریق گوگل پلی در دسترس قرار می‌گیرد.

او افزود: این امر سبب شده تا کنترل این نرم افزار سخت‌تر شود و به شکلی گسترش پیدا کرده که امروز تعداد کاربران آن از 500 میلیون نفر در جهان عبور کرده است و تبدیل به یک شبکه اجتماعی شده است. این محبوبیت به واسطه قابلیت‌های این نرم افزار در تنظیم و ویرایش عکس و فیلم است. فعالیت این نرم افزار در ایران ممنوع است و مارکت‌های داخلی مجاز به ارائه آن نیستند.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: در مقابله با چنین پدیده‌های غالبا چند اقدام می‌توان انجام داد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها بحث فیلترینگ است که این امر در حوزه اختیارات پلیس نیست و مرکز ملی فضای مجازی، دادستانی و وزارت ارتباطات در رابطه با آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با تشریح ماهیت شبکه اجتماعی لایکی اذعان کرد: ماهیت این قبیل شبکه‌ها که امروزه از خارج از کشور مدیریت می‌شوند بر مبنای این است که چالش‌های فرهنگی ایجاد کنند. ذاتا این نوع شبکه‌های اجتماعی این مشکل را دارند اما برخی همچون لایکی به شدت بیشتری در این زمینه مورد توجه قرار گرفته‌اند در صورتی که این پدیده به صورت محدودتر در اینستاگرام نیز وجود دارد.

سرهنگ رجبی گفت: در راستای مقابله با چنین پدیده هایی باید فرهنگ سازی صورت گیرد و خانواده‌ها آگاه شوند تا ارتقای سواد و فرهنگ کاربری نهادینه شود متاسفانه امروزه بسیاری از خانواده‌ها با این معضلات و چالش‌ها آشنا نیستند و این شاید بزرگ ترین آسیب این حوزه باشد.

این مقام مسئول در پلیس فتا در خصوص عضویت شهروندان در چنین شبکه‌هایی اظهار کرد: قانونگذار برای عضویت در شبکه‌های مجازی مختلف جرم انگاری نکرده است. بنابراین چنین اقدامی و عضو شدن تخلف و جرم محسوب نمی‌شود زیرا در قانون تعریف نشده است. آنچه که اهمیت دارد این است که رفتار مجرمانه و یا یک محتوای مجرمانه در هر شبکه اجتماعی داخلی و یا خارجی صورت گیرد تفاوتی ندارد و جرم شناخته می‌شود و مورد پیگرد قرار می‌گیرد. 

او افزود: گاهی اوقات جرم نیاز به شاکی خصوصی و گاهی نیز جرم در فضای مجازی جنبه آشکار دارد و به عنوان مصادیق مجرمانه از طریق پلیس فتا مورد پیگرد قرار می‌گیرد و شخص متخلف و مجرم به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در خصوص درج کامنت در چنین فضاهایی اذعان کرد: در خصوص کامنت‌های توهین آمیز و یا مجرمانه در ذیل محتواهای مجازی اگر شخص بتواند آن را حذف کند و این اقدام را انجام ندهد مقصر و شریک در جرم شناخته می‌شود اما اگر تولیدکننده محتوا به نظرات و کامنت‌ها برای حذف کردن دسترسی نداشته باشد، مقصر نخواهد بود.

سرهنگ رجبی در پایان گفت: کاربران باید مراقب باشند تا بستر ارتباط آن‌ها با سایرین به محلی برای وقوع جرم تبدیل نشود زیرا آن‌ها نیز دخیل در این امر شناخته می‌شوند. نظر نهایی در این رابطه را مرجع قضایی و کارشناسان حقوقی اعلام می‌کنند اما باید کاربران مراقب بستر مجازی خود باشند تا دیگران از آن سوءاستفاده نکنند و با استفاده از آن مطالب توهین آمیز و مجرمانه منتشر نکنند.

انتهای پیام: 3

نظر شما