کاهش مصرف لبنیات به‌دلیل تبلیغات فضای مجازی

۱۳۹۹/۰۶/۰۳ - ۰۹:۰۳:۰۵
کد خبر: ۱۰۴۸۰۰۲
کاهش مصرف لبنیات به‌دلیل تبلیغات فضای مجازی
یک متخصص تغذیه با بیان اینکه در فضای مجازی تبلیغات کاذب در زمینه لبنیات انجام می‌شود، گفت: اغلب افراد در جامعه ما نسبت به مصرف لبنیات چندان مطلع نیستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سرانه مصرف شیر و مواد لبنی در ایران حدود ۶۵ تا ۷۰ لیتر است. این سرانه در کشورهای توسعه یافته حدود ۲۰۰ لیتر است که نشان می‌دهد مصرف لبنیات در کشور ما آن‌طور که باید مناسب نیست.

سوسن پارسا، مختصص تغذیه، درباره میزان استفاده از لبنیات در کشور در گفتگو با خبرنگار برنا گفت: در کشور ما قیمت لبنیات افزایش یافته است. در این شرایط  بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند این مواد را خریداری نکنند و مواد اولیه دیگر را جایگزین لبنیات کنند.

او افزود: در صورتی که نمی‌دانند لبنیات برای بدن خواص متعدد دارد. از سوی دیگر در سال‌های اخیر دائما تبلیغات منفی درباره مصرف لبنیات در فضای مجازی باعث کاهش تمایل مردم به مصرف این محصولات شده است.

 این متخصص تغذیه تاکید کرد: شرکت‌های تولید کننده باید در رسانه‌ها در مقابل تبلیغات سوء واکنش نشان دهند. محصولات لبنی مناسب و مقوی وارد بازار می‌شوند. این در حالی است که برای هر ماده‌ای به غیر از لبنیات در رسانه‌ها به ویژه تلویزیون تبلیغات انجام می‌شود. برای مثال با بررسی تبلیغات تلویزیون مشاهده می‌شود که انواع نوشابه‌ها تبلیغ می‌شوند، اما تبلیغات درباره اینکه شیر، ماست و ... در برنامه غذایی به چه میزان تاثیرگذار هستند، در اولویت نیست. در حالی که گروه شیر و لبنیات جزو گروه‌های 5 گانه اصلی غذایی زندگی هر فرد محسوب می‌شود.

 به گفته او در شرایط کنونی مردم تحت تاثیر اخبار فضای مجازی قرار دارند اغلب مردم در جامعه نمی‌دانند چربی شیر، چربی حیوانی و چربی‌های مایع چه تفاوت‌هایی دارند. درضمن میزان کلسیم شیر به دلیل نوع لاکتوز بهتر جذب می‌شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به برخی باورهای نادرست افزود: ماست‌های پروبیوتیک برای سلامت گوارش مناسب هستند. در جامعه ما اغلب افراد بر این باورند که ماست یبوست به‌دنبال دارد. در حالی که مصرف ماست‌های پروبیوتیک یا ماست‌های تازه یبوست ندارد.

پارسا گفت: به باور بنده اگر سرانه مصرف لبنیات در کشور ما در مقایسه با دیگر کشورهای اندک است به‌دلیل تبلیغات کذب در فضای مجازی در زمینه کم و کیف مصرف لبنیات است. بنده به عنوان  پزشک در حال توجیه بیماران برای مصرف شیر و ماست و گنجاندن آن در برنامه‌های غذایی افراد هستم.

به گفته او برخی افراد نسبت به لاکتوز شیر عدم تحمل دارند در این شرایط افراد می‌توانند از شیرهای بدون لاکتوز استفاده کنند. هرچند افراد از وجود این محصول در بازار بی اطلاع هستند.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: مصرف شیر و ماست در برنامه غذایی افراد از اهمیت برخوردار است. برای مصرف این مواد می‌توان خلاق بود. برای مثال اگر کودکی تمایل به مصرف شیر ندارد می‌توان به اشکال متفاوت و حتی در قالب غذا شیر یا دیگر مواد لبنی را تهیه کرد. در جامعه ما از پنیر فقط در وعده صبحانه استفاد می‌شود. افراد می‌توانند از لبنیات غذا درست کنند. هم‌اکنون شیرهایی با طعم‌های مناسب در بازار وجود دارد که فرد با کمی تحقیق نسبت به مصرف آن علاقمند می‌شود.

 پارسا افزود: برای کودکان مصرف شیر برای  رشد ماهیچه در بدن از اهمیت برخوردار است. بعد از تخم مرغ، شیر و ماست سرشار از پروتئین هستند.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: افراد فعال در زمینه تغذیه و مسئولان امر نباید اجازه تبلیغات سوء و کاذب برخی از افراد را در فضای مجازی نسبت به مصرف لبنیات بدهند. برای مثال شاهد تبلیغات ناشی از وجود کلر، مواد شوینده و ... در شیر هستیم. در حالی که تمامی این تبلیغات کاذب است و باید با فرد خاطی به دلیل انحراف در افکار عمومی برخورد کرد.

پارسا گفت: در رسانه‌های کشور محصولات مضر برای سلامتی تبلیغ می‌شود. برای مثال تبلیغات آبمیوه به وفور در تلویزیون مشاهده می‌شود. هرچند برای شیر و ماست تبلیغاتی وجود ندارد. در حالی که ساخارین موجود در آبمیوه‌های صنعتی سرطان زاست.

انتهای پیام: 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز