نایب رییس انجمن داروسازان ایران مطرح کرد:

تجویز تجربیات شخصی پزشکان در زمینه مهار کرونا/ مصرف داروهای برنامه‌ریزی شده در ایام کرونا/ کرونا و آشفته بازار دارو

۱۳۹۹/۰۶/۰۷ - ۰۵:۳۱:۰۵
کد خبر: ۱۰۵۰۱۱۶
تجویز تجربیات شخصی پزشکان در زمینه مهار کرونا/ مصرف داروهای برنامه‌ریزی شده در ایام کرونا/ کرونا و آشفته بازار دارو
علی فاطمی درباره فعالیت تبلیغاتی برخی شرکت های دارویی برای کرونا گفت: با شیوع کرونا داروهای فراوان تبلیغ شد. هرچند بعد از گذر زمان تیم درمان متوجه شد که داروهای تجویز شده چندان تاثیرگذار نیست اما مصرف برخی از داروها از سوی شرکت‌ها برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شیوع کرونا جامعه پزشکی را غافل‌گیر کرد. این مقوله باعث بروز ایده‌های متعدد شد. هر چند این اید‌ه‌ها یکی از پس از دیگر رد شد اما برخی از شرکت‌های دارویی از این وضعیت سوء استفاده کرده و به تبلیغ و افزایش قیمت داروهای موثر در مهار این بیماری پرداختند در این وضعیت ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت درباره عملکرد برخی شرکت‌های داخلی در این آشفته بازار گفت: شرکت‌های تجاری دارویی مردم را می‌دوشند.

بر این اساس به سراغ علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران برای بررسی این موضوع رفتیم.

اعلام برخی داروهای موثر در کرونا به صورت برنامه ریزی شده

علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار برنا درباره اقدامات شرکت‌های تجاری دارویی در ایام کرونا گفت: برخی از پزشکان به دلیل تجربیات شخصی داروهایی را برای مهار کرونا تجویز کردند. برای مثال در ابتدای شیوع کرونا داروی مالاریا تجویز شد، اما بعد از گذشته زمان پزشکان متوجه شدند که داروی مالاریا چندان تاثیرگذار نیست.

 او افزود: با شیوع کرونا داروهای فراوان تبلیغ شد. هرچند بعد از گذر زمان تیم درمان متوجه شد که داروهای تجویز شده چندان تاثیرگذار نیست. مصرف  برخی از داروها از سوی شرکت‌ها برنامه‌ریزی شده است.

فاطمی تاکید کرد: برخی داروها به‌دلیل برنامه‌ریزی‌های شرکت‌ها مورد استفاده قرار گرفت و برخی دیگر نیز ربطی به فعالیت شرکت‌های داروساز و جذب مشتری در این باره ندارد.

 نایب رییس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: بسیاری از همکاران پزشک بدون بررسی نتایج انجام شده تجربیات خود را بر اساس یک دارو اعلام کردند.

استفاده از داروهای تاریخ مصرف گذشته و تقلبی برای کرونا

فاطمی تصریح کرد: همین مقوله باعث ایجاد تقاضای القایی در مردم شد. این جو باعث شد تا افراد در جامعه به دلیل تبلیغات به دنبال یافتن داروی خاص هستند. این شرایط باعث نایابی در بازار دارو  و جست و جوی آن در  بازار سیاه شد.

به گفته او همین جو روانی باعث شد تا مشکلات متعدد در قالب استفاده از داروهای تاریخ مصرف گذشته و تقلبی از سوی بازار سیاه  رواج یابد.

فروش دارو در فضای مجازی ممنوع است

نائب رییس انجمن داروسازان ایران درباره قوانین در زمینه جلوگیری از اقدامات سو در زمینه دارو تاکید کرد: بر اساس قانون فروش دارو در شبکه‌های اجتماعی و هر مکانی به دور از روند درمان، نسخه و تجویز پزشک غیرقانونی است. درضمن بر اساس قانون حق تبلیغات برای مصرف دارو وجود ندارد.

فاطمی افزود:  هر گونه ادعایی در زمینه اثربخشی دارو مصرفی باید به اثبات برسد و از سوی مراجع رسمی یا سازمان غذا و دارو تاییدیه بگیرد. به این دلیل شاهد تبلیغات اغواگرایانه‌‎ای در زمینه تبلیغات دارو غیرمجاز است چون در این اقدام نیازهای کاذب ایجاد و این شرایط باعث بروز حواشی متعدد  است.

او درباره داروهای کرونا گفت: این داروها با اثربخشی کامل باعث از بین رفتن ویروس می‌‎شود. دو داروی ضد ویروس در مقابله با کرونا است. برای مثال فاویپیراویر را برای اولین بار دانشمندان ژاپنی ساختند. در چین ماهیت اولیه این دارو ساخته شده و داروی دیگر برای درمان روند کرونا رمدسیویر است. این دارو را آمریکایی‌ها ساختند. این دو دارو  بسیار کارآمد هستند، اما هر دو دارو به شکل نسبی و در مراحل پیشرفته بیماری موثر و ضد ویروس هستند.

ناپروکسن کارآمد در مهار کرونا

نایب رییس انجمن داروسازان ایران  افزود:  در مراحل اولیه بیماری داروی ناپروکسن استفاده می‌شود. این دارو ویروس کرونا را از بین نمی‌برد، اما دردهای شدید بدنی بیماران کرونا را از بین می‌برد. این داروها در پروتکل‌های درمان کرونا قرار می‌گیرند.

فاطمی تاکید کرد: همچنین داروی آزیترومایسین به عنوان داروی ضد ویروس و ضد باکتری است. هر مکانیزم ناشناخته‌ای می‌تواند علائم این بیماری را از بین ببرد. درضمن داروی هیدروکلروکین در پروتکل برخی کشور ها برای درمان کرونا وجود داشته و برخی دیگر نیز بر این باورند که این دارو تاثیر ندارد.

//انتهای پیام: 2.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز