معاون عمران، توسعه امور شهر و روستایی مطرح کرد:

ساماندهی پسماند، درآمدهای پایدار، مدیریت یکپارچه و اصلاح ماده ۱۰۰ در دست اقدام/ کمک ۱۰ هزار میلیاردی دولت به توسعه زیرساخت‌های شهر و روستا

۱۳۹۹/۰۶/۱۲ - ۱۴:۳۵:۳۸
کد خبر: ۱۰۵۲۷۹۳
ساماندهی پسماند، درآمدهای پایدار، مدیریت یکپارچه و اصلاح ماده ۱۰۰ در دست اقدام/ کمک ۱۰ هزار میلیاردی دولت به توسعه زیرساخت‌های شهر و روستا
جمالی نژاد گفت: دولت 10 هزار میلیارد ریال برای زیرساخت شهری و روستایی اختصاص داد که متاسفانه هیچ جایی مطرح نشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری مهدی جمالی نژاد، معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور روز چهارشنبه 12 شهریورماه در وزارت کشور برگزار شد.

تکالیف هر یک از معاونت های وزارت کشور در حد یک وزارتخانه مستقل است

جمالی نژاد در ابتدای نشست گفت: وزارت کشور یک وزارتخانه حاکمیتی و فرابخشی است. به دلیل ماموریت های متنوع تکالیف و وظایف هر یک از معاونت ها در حد یک وزارتخانه مستقل است.

او افزود: معاونت عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی یک قسمت از کار ما و شهرداری ها و دهیاری ها یک بخش دیگر از مسئولیت ماست که گستردگی فعالیت ما را نشان می دهد.

انجام هماهنگی در امور حمل و ترافیک شهرهای کشور

جمالی نژاد تصریح کرد: هماهنگی در اجرای پروژه های عمرانی، رسیدگی به امور شوراهای شهر و روستا، هماهنگی در امور حمل و ترافیک شهرهای کشور از جمله وظایف ما هستند همچین تاسیس شهرداری ها و دهیاری ها (در سال 83 )، هدایت و حمایت از شهرداری ها برعهده ما قرار گرفته است.

تهیه برنامه های پنج ساله کلانشهرها از اولویت‌های وزارت کشور

او افزود: سیاست های اولویت دار وزارت کشور در شهرها عبارت است از برنامه محوری و تهیه برنامه های پنج ساله که اکثر متعلق به کلانشهرها است اما هنوز همه شهرها دارای این برنامه نیستند و فقط در مسیر تدوین برنامه قرار دارند.

تصویب سند ملی شهرسازی ایرانی و اسلامی برای اولین بار

معاون عمران و توسعه شهر و روستایی بیان کرد: در شهریور ماه برای اولین بار سند ملی شهرسازی ایرانی و اسلامی به تصویب رسید و اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خواهد خورد.

تهیه هفت سند آسیب شناسی

او افزود: هفت سند آسیب شناسی تهیه کردیم و مصوبه هیات وزیران را گرفته است و قرار است از این طریق نظارت های خود را افزایش دهیم.

جمالی نژاد تصریح کرد: لوایحی در برنامه داریم که در شهرداری ها قطعا انقلاب ایجاد می کند که شاید حلاوت آن را در این دولت نچشیم اما در دولت های بعدی حتما نتیجه آن را خواهیم دید.

ساماندهی پسماند، درآمدهای پایدار، مدیریت یکپارچه و اصلاح ماده 100 در دست اقدام

او افزود: قانون ساماندهی پسماند، درآمدهای پایدار، دهیاری های خودکفا، مدیریت یکپارچه شهر و روستا، اصلاح ماده 100 که قطعا جلوی ساخت برج در روستاهارا می گیرد، از جمله لوایح در دست اقدام است.

ساماندهی عوارض شهرداری ها

معاون عمران، توسعه امور شهر و روستایی تصریح کرد: ساماندهی عوارض شهرداری ها از دیگر اقداماتی است که تبدیل به  درآمد پایدار شهرداری خواهد شد که 20 درصد از بودجه آن را تشکیل می دهد.

افزایش 150 هزار میلیاردی درآمد شهرداری کشور

جمالی نژاد تصریح کرد: با کلیه اقدامات این معاونت در خصوص شهرداری ها، 150 هزار میلیارد ریال درآمد شهرداری کشور اضافه می شود که اقدامی بینظیر است.

افزایش حقوق کارکنان شهرداری‌ها

او افزود: انتظام بخشی به شاکله و نیروی انسانی شهرداری ها از دیگر اقدامات صورت گرفته است. تاکنون 1311 شهرداری در کشور را نظم بخشی کردیم یعنی بعد از سال‌ها در دومرحله حقوق کارکنان شهرداری را افزایش دادیم.

بازگشت سهم عوارض شهرداری از فروش درآمد نفتی با کمک دولت

جمالی نژاد بیان کرد: از جمله حمایت های سخت افزاری که انجام دادیم بازگشت سهم عوارض شهرداری از فروش درآمد نفتی است که با کمک دولت انجام شد.

او افزود:دولت 10 هزار میلیارد ریال برای زیرساخت شهری و روستایی اختصاص داد که متاسفانه هیچ جایی مطرح نشد.

معاون عمران، توسعه امور شهر و روستایی تصریح کرد: امسال 2880 میلیارد ریال به زباله سوزی تخصیص یافت تا در شهرهایی از جمله شهرهای شمالی مشکل زباله نداشته باشیم.

افزایش 179 کیلومتری به خطوط قطارشهری در یکسال گذشته

جمالی نژاد گفت: امسال 179 کیلومتر به طول خطوط قطار شهری کشور افزوده شد که تا حالا جایی گفته نشده است و تلاش دولت نادیده گرفته شده است.

او افزود: بودجه سال 99 شهرداری کشور 96 هزار میلیارد تومان، دهیاری ها 12 میلیارد تومان است در حالی که بودجه عمرانی 87 هزار میلیارد تومان است.

معاون عمران، توسعه امور شهر و روستایی عنوان کرد: از سال 83 تاکنون 25 هزار میلیارد تومان پرداختی به دهیاری ها داشتیم که 21 هزار میلیارد آن را دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت کرده است.

ماده 100 شهرداری ها کارایی لازم را ندارد

او تصریح کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز سالیان سال است دغدغه کشور است اما متاسفانه ماده 100 شهرداری ها کارایی لازم را ندارد و خیلی از ساخت و سازها از همین نقص نشات می‌گیرد.

جمالی نژاد عنوان کرد: هرجا ساخت و ساز خلافی قانون صورت می‌گیریم اولین محکوم شهرداری هاست اما اینگونه نیست و ما مراجع هفت گانه برای صدو مجوز داریم و مراجعی هستند که مجوز ساخت صادر می‌کنند اما همیشه شهرداری مقصر است.

ارائه 8 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت

جمالی نژاد عنوان کرد: سال گذشته برای اولین بار در حوزه حمل و نقل ورود پیدا کرده و 8 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را ارائه دادیم اما بیان نشده است.

بازسازی 5 هزار اتوبوس

او افزود: در دوران کرونا اتفاق خاصی در حمل و نقل نیافتاده است اما با توجه به منابع ارزی کشور، بازسازی اتوبوس ها را شروع کردیم چون امکان تولید نداریم و 5 هزار اتوبوس بازسازی شد.

جمالی نژاد اظهار کرد: برای عدم تجمع مردم، سر فاصله حرکت متروها را کاهش دادیم اما در ایستگاه های تبادلی ناگزیر هستیم تجمع مردم را مشاهده کنیم دلیلش هم این است که در سال های گذشته خطوط و ناوگان مترو به اندازه کافی تولید نشده و دچار کمبود هستیم.

تهیه 630 واگن برای مترو

او افزود: یکی از اقدامات ما تهیه 630 واگن برای مترو است اما چون در شرایط تحریم هستیم اما اکنون کاملا فضا آماده است و بانک مرکزی نماینده خود را به چین فرستاده تا بتوانیم پروژه را اجرایی کنیم و واگن ها وارد کشور شوند.

50_  50 شدن درآمدهای عمومی و شهرداری ها و دهیاری ها

جمالی نژاد تصریح کرد: خوشبختانه در لایحه درآمدهای پایدار خیلی از مصادیق دغدغه های شهرداری ها دیده شده است و قرار است سهم درآمدهای عمومی و شهرداری ها و دهیاری ها 50_50 شود که این آرزوی دیرین شهرداری ها بوده است.

بازآفرینی بافت های فرسوده شهری در دستور کار وزارت کشور

جمالی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درخصوص برنامه این وزارتخانه برای بافت های فرسوده گفت: یکی از سیاست های مهم ما در بافت های فرسوده بحث بازآفرینی است. یکی از مشکلات ما این است که خیلی از مسکن ها در حریم شهر ساخته می شوند که نیاز به آب برق گاز مخابرات و... دارند و فراهم کردن این امکانات هزینه بسیار بالایی دارد اما بازآفرینی کمک می کند بافت فرسوده داخل شهرها بازسازی شود و دیگر شاهد ساخت و ساز در حریم شهرها نباشیم.

او افزود : برای بازآفرینی شهری لازم است در ابتدا بازاندیشی انجام دهیم یعنی باید نگاه جدیدی به توسعه شهر داشته باشیم سپس بازآفرینی را انجام دهیم.

وجود 141 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور

جمالی نژاد تصریح کرد: در حال حاضر 141 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که ما اهتمام جدی برای بازافرینی آنها داریم .

او بیان کرد: دولت و شهرداری توافق کردند 70 درصد هزینه را دولت و 30 درصد هزینه را شهرداری تامین کند تا بافت های فرسوده بازافرینی شوند. .

جمالی نژاد اظهار کرد: تاکنون 7500 میلیارد تومان برای بافت فرسوده هزینه شده است هرچند محدودیت های مالی دلیلی بر کندی کار است اما تمام همت ما این است که بافت فرسوده را بازآفرینی کنیم.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز