معاون اداره میراث فرهنگی تهران:

میراث فرهنگی سال ۹۴ مجوز تخریب کلیسای ادونتیست ها را صادر کرده است/۹۰ درصد بنا تخریب شده است

۱۳۹۹/۰۸/۱۴ - ۰۴:۱۹:۴۷
کد خبر: ۱۰۸۲۱۴۰
میراث فرهنگی سال ۹۴ مجوز تخریب کلیسای ادونتیست ها را صادر کرده است/۹۰ درصد بنا تخریب شده است
مرتضی ادیب زاده گفت: تخریب بنای ادونتیست ها در تهران صحت دارد. این بنا بعد از انقلاب اسلامی متروکه شده است و مالک خصوصی داشته و در سال 1394 نیز از میراث فرهنگی مجوز اخذ کرده است که این بنا را تخریب کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تخریب کلیسا در چهارراه ادیان تهران خبری بود که باز هم زخمی بر پیکر بی جان میراث فرهنگی کشور وارد کرد. کلیسا ادونتیست ها که با معماری منحصربه فرد خود دارای المان های روزهای نخستین طراحی مدرن در تهران بود و در چند قدمی چهارراه ادیان تهران قرار داشت، شبانه توسط مالک خصوصی تخریب شد. صلیب این کلیسا به عنوان بزرگ ترین صلیب بتنی ایران بود. تخریبی که از پنج سال پیش آغاز و با تخریب خانه قاجاری ماوثاله که متعلق به یکی از خاخام های یهودی ایران بود، آغاز شد و حتی در صورت اهمال ممکن بود به کافه نادری نیز آسیب وارد کند. آنچه که در این میان بیشتر جای تعجب دارد این است که وزارت میراث فرهنگی مجوز تخریب این بنا را صادر کرده است. طبق بررسی های انجام شده، این بنا ثبت ملی نبوده است و حتی در هیچ فهرستی جز بناهای صاحب ارزش نیز ثبت نشده است در صورتی که ارزش تاریخی آن بر همگان مشخص بوده است.

مرتضی ادیب زاده، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در خصوص تخریب کلیسا در چهارراه ادیان تهران به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: تخریب بنای ادونتیست ها در تهران صحت دارد. این بنا بعد  از انقلاب اسلامی متروکه شده است و مالک خصوصی داشته و در سال 1394 نیز از میراث فرهنگی مجوز اخذ کرده است که این بنا را تخریب کند.

او افزود: مجموعه میراث فرهنگی از مدتی قبل مانع ادامه فعالیت در این بنا شده است و کار متوقف شده است. متاسفانه بخش زیادی از بنا تخریب شده است و در حال تحقیق و بررسی در خصوص این اتفاق هستیم. در حال بررسی سوابق و مدارک هستیم تا بتوانیم اقدام لازم را انجام دهیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران خاطرنشان کرد: مدارک و مستندات تاریخی در حال جمع آوری است اما متاسفانه 90 درصد بنا تخریب شده است و المان صلیب که در جلوی مجموعه بود نیز به صورت کامل از بین رفته است. 

ادیب زاده در پایان گفت: تلاش می کنیم نتایج مطلوب حاصل شود. بر اساس قوانین موجود اقدامات لازم در این عرصه انجام خواهد شد. مالک خصوصی بر اساس مجوز میراث فرهنگی از شهرداری تهران مجوز تخریب اخذ کرده است و بر اساس پروانه اقدام کرده است اما مدارک نیز در حال بررسی است تا جزئیات مشخص شود اما تا زمان روشن شدن رویه، کارگاه ساختمانی در آن مجموعه تعطیل شده است.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز