معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم:

پرداخت مالیات نباید موجب خسارت به دانشگاه‌ها شود/شالوده تحقیقات دانشگاهی باید بر اساس پژوهش‌های صنعتی باشد

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۱۰:۵۴:۴۳
کد خبر: ۱۰۸۵۵۲۰
پرداخت مالیات نباید موجب خسارت به دانشگاه‌ها شود/شالوده تحقیقات دانشگاهی باید بر اساس پژوهش‌های صنعتی باشد
غلام حسین رحیمی در زمینه مالیات دانشگاه ها گفت: نباید دانشگاه ها به دلیل پرداخت مالیات متحمل خسارت شوند باید دانشگاه‌ها به شکل ملی فعال شوند.

به گزارش برنا؛ غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم  در چهاردهمین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور گفت: در حوزه وزارتخانه ها طرح ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت جدی گرفته شده است. این اقدام رصد و شورای مرکزی تشکیل شده و مسایل را در سطح وزارتی پیگیری می‌شود.

به گفته او این حوزه همواره رو به گسترش است و از لحاظ کمی و کیفی ارتقا پیدا کند.تعداد دانش آموختگان باید محدود باشد اما ارتباط با صنعت نامحدود است. 

رحیمی تاکید کرد: در دو سال اخیر اقدامات مناسبی انجام شده است باید این گام ها کامل تر و گسترده تر شود. بر اساس آمار، سالانه 77 دوره در هر دانشگاه بر گذار می‌شود. باید تعداد این دوره ها افزایش یافته و درراستای مهارت‌افزایی بررسی شود.این مقوله نیازمند بررسی دانشگاه و نظر سنجی دانشجویان است. از سوی دیگر این دوره ها باید در یافتن شغل دانشجویان تاثیر گذار باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: مدیران اجرایی مادانشگاه ها هستند اما نظارت بر عملکرد بر عهده وزارتخانه است. 120 دانشگاه وابسته به وزارت علوم فعالیت می کنند و از سوی دیگر دانشگاه های آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و ... فعال هستند که این دانشگاه ها نیز باید دوره های مهارتی را برگزار کنند. این در حالی است که این دوره ها در 40 دانشگاه سراسری برگزار می شود.

رحیمی  افزود: شناسایی ظرفیت ها و مزیت های استانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در سه سال اخیر طرح آمایش سرزمین از سوی برنامه بودجه مورد بررسی قرارگرفته و در این شرایط باید دانشگاه ها به بررسی این طرح پرداخته و فعالیت های سازمان ها ارزیابی کنند. شناسایی ظرفیت ها به میزان قابل توجهی آماده است که می توان برنامه ها به استان ها ارسال کرد. در برخی استان های برنامه آمایشی بیش از دو هزار صفحه است.

به گفته او بیش از 8 هزارو 400 قرار داد وجود دارد که باید گسترش یافته و بررسسی شود که این قرار دادها در پیوند جامعه و صنعت تاثیرگذار است. باید بررسی شود تا  این 8 هزار قرار داد در کدام گروه های اجتماعی، صنعت، فرهنگی و ... توزیع شده است. اصل آمارهای مصداقی و جزیی است. 

رحیمی گفت: در هر استان یک پارک علمی  و فناوری فعال است. باید از ظرفیت آنها استفاده کرد. 

او در زمینه مالیات ها هم بیان کرد: نباید دانشگاه ها به دلیل پرداخت مالیات متحمل خسارت شوند باید به شکل ملی این دانشگاه ها فعال شوند.

رحیمی گفت: ارتباط دانشگاه ها با جهاد کشاورزی محدود نیست و به شکل گسترده فعالیت می کند. باید با بخش خصوصی نیز ارتباط برقرار کرد. نباید به جهادکشاورزی محدود شد، چون بخش قابل توجهی از اقدامات در این زمینه در اختیار بخش خصوصی است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در خصوص بودجه سالیانه دانشگاه ها افزود: دانشگاه تصمیم می گیرد که چه بخشی از بودجه در زمینه تحقیقات هزینه شود. بسیاری از تحقیقات در دانشگاه و صنعت در بیرون از دانشگاه محقق شده است. همچنین از ستادهای فن آوری ، بنیاد نخبگان نیز می توان بودجه ای را در نظر گرفت و لزوما باید در دانشگاه ها شالوده این ارتباطات را از طریق انجام پژوهش های صنعتی انجام داد. 

این مقام مسئول افزود: در زمینه پذیرش دانشجو و اختصاص دانشجو در زمینه تحصیلات تکمیلی، بر میزان قرار داد دانشگاه با صنعت وابسته است.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز