بهشتی:

باید برای طاق کسری رایزنی سیاسی انجام شود/مشکل اعتباری برای رسیدگی به آثار تاریخی خارج از کشور وجود دارد/می توان از طریق یونسکو فشار وارد کرد

۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۰۵:۲۰:۳۳
کد خبر: ۱۱۱۹۰۰۷
باید برای طاق کسری رایزنی سیاسی انجام شود/مشکل اعتباری برای رسیدگی به آثار تاریخی خارج از کشور وجود دارد/می توان از طریق یونسکو فشار وارد کرد
محمد بهشتی گفت: در خصوص طاق کسری نیز باید دولت عراق را متقاعد کنیم که از ظرفیت فنی و علمی ایران برای حفظ طاق کسری بهره مند شوند.

به گزارش برنا؛ شهر دربند در داغستان، در دوره ساسانی شاهد ساخت یک دژ عظیم بود که کتیبه های آن هنوز نیز در این منطقه وجود دارد که امروز در خطر نابودی قرار دارند و کمتر توجهی به آن ها می شود. کتیبه‌ها بدون حفاظت زیر باد و باران رها شده و به دلیل ساخت و سازهای اخیر، حتی شماری داخل خانه‌های مردم قرار گرفته‌اند. این اتفاق در افغانستان نیز به قدری پر تعداد است که آمار دقیقی از آن همچنان وجود ندارد. در این میان روزهای بد طاق کسری در عراق نیز این حوزه را در حالتی وخیم تر قرار داده است و نگرانی ها را در مورد آثار غیرمنقول تاریخی کشور در ورای مرزهای ملی دوچندان کرده است.

محمد بهشتی، رئیس پیشین پژوهشگاه میراث فرهنگی در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: ایران در زمینه آثار غیرملموس در سال های اخیر همکاری خوبی با کشورهای حوزه فرهنگ ایرانی داشته است که عرصه ای به مراتب وسیع تر از مرزهای فعلی ایران بوده و شامل آسیای میانه، قفقاز، ترکیه، افغانستان، عراق و کویت است.

او افزود: همکاری های بسیار خوبی در این زمینهوجود داشته و امروز ضرورت دارد در خصوص آثار مادی غیرمنقول نیز این همکاری صورت گیرد. یکی از این ظرفیت ها که در این عرصه وجود دارد سازمان همکاری های اکو است و باید علاوه بر اقتصاد مقوله های فرهنگی را نیز در آن تقویت کرد.

این کارشناس مسائل میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در برنامه چهارم اعتباراتی پیش بینی شده بود تا در خصوص آثار تاریخی ایران در فراتر از مرزها تمهیداتی اندیشیده شود تا اگر با کشورهای میزبان به توافق رسیدیم این امکان وجود داشته باشد از نیروهای تخصصی در راستای حفاظت از این آثار به کار گیریم.

بهشتی ادامه داد: متاسفانه این حوزه هر روز ضعیف تر شده است و امروز اعتباراتی در این خصوص وجود ندارد که وزارت میراث فرهنگی بتواند در این عرصه اقدامی انجام دهد و مسیر سختی برای تامین منابع مالی در پیش دارند. می توان این اعتبارات را فراهم کرد و باید توجه کرد که ظرفیت کارشناسی ایران در منطقه به گفته یونسکو نسبت به سایر کشورها در وضعیت بهتری قرار دارد.

رئیس پیشین پژوهشگاه میراث فرهنگی تصریح کرد: با همکاری یونسکو ایران همواره میزبان مسائل آموزشی در حوزه آثار تاریخی است و ایران را همواره میزبان کارگاه های تخصصی بود. آن چه که امروز ضرورت دارد این است که باید مذاکرات سیاسی در این عرصه در ابتدا انجام شود. در خصوص طاق کسری نیز باید دولت عراق را متقاعد کنیم که از ظرفیت فنی و علمی ایران برای حفظ طاق کسری بهره مند شوند.

او افزود: سال های قبل وزارت میراث فرهنگی اعلام آمادگی در خصوص بناهای مختلف کرده است تا آن ها را حفظ و مرمت کند و به نظر می رسد در این میان دولت های مقابل مانع هستند زیرا اختیار این آثار تاریخی به دستان دولت های مقابل است.

بهشتی با تاکید بر این که اختیار طاق کسری امروز در اختیار ایران نیست، گفت: اگر که کشور مقابل همکاری نکند ایران باید متوسل به یونسکو شود زیرا این نهاد در قبال آثار تاریخی جهان مسئولیت دارد. ایران می تواند از یونسکو کمک خواسته و از آن ها بخواهد تا ورود کنند. اگر ایران روابط خوبی با برخی از این کشورها ندارد باید یونسکو را به عنوان واسطه قرار دهد تا یونسکو به آن ها فشار وارد کند. اصل برای سامان دهی این بناها با همکاری کشورهای مقابل است.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز